De Gooise Daltonschool in Hilversum - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Gooise Daltonschool is 28,12 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,2% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de stevige basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen, ook in vergelijking met soortgelijke scholen (96,4%).
Fundamenteel niveau
Score: 96.1685%
Streefniveau
61,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit illustreert de effectieve aanpak voor differentiatie en talentontwikkeling, ondanks de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Streefniveau
Score: 61.6858%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een academische focus: 21,9% havo-, 12,5% havo/vwo- en 18,8% vwo-advies (regionale gemiddelden: 16,1%, 10,9%, 18,6%). Het praktijkonderwijsadvies (6,3%) ligt hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,0%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging van 28,1. De combinatie van hoge ambities en aandacht voor maatwerk valt hieruit op te maken.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 4,5% hoger op rekenvaardigheid dan groep 7, een direct gevolg van het geïmplementeerde ‘rekenatelier’ met niveaugroepen. De school presteert hiermee beter dan 82% van de vergelijkbare scholen in Noord-Holland.
Toets | De Gooise Daltonschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in kaart brengen. Hiervoor gebruiken wij bij ons op school de IEP LVS toetsen. De tussenresultaten zijn voor de school een waardevolle aanvulling op de overige data. De gegevens worden gebruikt om naast de overige resultaten te leggen en deze te analyseren. De analyses op leerling-,groeps- en schoolniveau worden gebruikt om de nodige interventies te kunnen doen, die nodig geacht worden. De school neemt methodegebonden toetsen af op het gebied van: Rekenen, Taal, Spelling, Begrijpend lezen, Technisch lezen en wereldoriëntatie. Deze toetsen worden afgenomen als de kinderen daar aan toe zijn.We observeren de kinderen in hun werk en gedrag en deze observaties worden ook meegenomen in de evaluaties. We nemen daarnaast niet methode gebonden toetsen af, dit zijn Leerlingvolgsysteem toetsen. Hierbij toetsen we rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Het complete toetsplan is beschreven in ons toetsprotocol dat jaarlijks wordt geëvalueerd en hierbij wordt gekeken of het huidige programma van toetsen aanpassingen behoeft. We toetsen onze leerlingen om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling en daarbij passende ondersteuning te kunnen bieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
66,7% van de leerlingen presteert op advies, met een opvallend laag percentage onderadviezen (11,1% vs. 11,8% landelijk). De 22,2% bovenadviezen weerspiegelen de nauwkeurige leerlingvolgsystemen en ‘warme overdracht’ zoals beschreven in het schoolbeleid. Dit sluit aan bij de sterke monitoring in de bovenbouw.
Sociale ontwikkeling
Op de Gooise Daltonschool vinden wij (naast de cognitieve ontwikkeling) de sociale ontwikkeling belangrijk. Een kind moet goed in zijn vel zitten om nieuwsgierig te kunnen zijn naar de wereld om zich heen en om zich te kunnen ontwikkelen. Wij werken op onze school met de Gelukskoffer. De Gelukskoffer is een methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Het is een krachtige, frisse, kleurrijke en wetenschappelijk onderbouwde methode die aansluit bij de kerndoelen van het onderwijs voor leerlingen uit groep 1 t/m groep 8. De lessen vergroten het zelfvertrouwen van de kinderen. Onderzoek laat ook zien dat kinderen na het volgen van de lessen een positiever zelfbeeld hebben. Tijdens de lessen van de Gelukskoffer werken kinderen aan hun persoonlijke ontwikkeling en kinderen ontdekken hun eigen invloed op geluk. Er is een aantal thema’s dat jaarlijks terugkeert, zoals positief denken, dankbaarheid en toekomstdromen. Met het inzetten van de Gelukskoffer bieden wij de kinderen de lessen in geluk aan. Hiermee besteden wij aandacht aan het welzijn van de kinderen en de veiligheid van de kinderen in groep 1 t/m groep 8. Daarnaast kiezen wij op De Gooise Daltonschool heel gericht voor judo als sport. Alle kinderen krijgen bij ons op school 1x in de week judo. Spelenderwijs leren de kinderen tijdens deze lessen omgaan met zaken als: regels, vertrouwen en respect. Judo is goed voor de sociale opvoeding en ontwikkeling en kinderen worden er ook zelfverzekerder en weerbaarder van. Wij denken dat het aanbieden van judo ook helpt om pestgedrag te voorkomen in de klassen. De judoleraren zetten judo in als middel om kinderen te leren bewegen, maar ook om vriendelijk te zijn voor elkaar en om elkaar aan te spreken. Kinderen worden vaak fysiek en mentaal krachtiger door het beoefenen van deze sport. LEES MINDER
Vertrouwen & Veiligheid
Betrokkenheid & Plezier
Eigenaarschap & Samenwerking
Wat is de werkwijze van De Gooise Daltonschool voor sociale ontwikkeling?
De Gooise Daltonschool volgt de leerlingen vanaf de start, zowel op cognitief als sociaal vlak. In de groepen 1/2 gebeurt dit met 'Mijn Kleutergroep', ingevuld op afgesproken momenten. In de groepen 3 t/m 8 wordt de methode 'Op School' en 'IEP hart' gebruikt. Deze instrumenten brengen de onderwijsbehoefte van leerlingen in beeld. Bij bijzonderheden bespreekt de leerkracht de leerling tijdens een leerlingbespreking met de intern begeleider. Leerkrachten voeren ook kindgesprekken, waarbij het welbevinden van de leerling een belangrijk onderwerp is. Daarnaast wordt de methode 'de Gelukskoffer' gebruikt en zijn judolessen belangrijk voor het sociale welbevinden. Bij pestgedrag wordt ouders gevraagd zo snel mogelijk contact op te nemen. De school heeft een pestprotocol en een interne contactpersoon om pesten zoveel mogelijk te voorkomen en te stoppen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Gooise Daltonschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Gooise Daltonschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Mijn Kleutergroep (groepen 1-2), IEP hart en Op School.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Gooise Daltonschool?
De Gooise Daltonschool gebruikt voor sociaal-emotioneel leren 'Gelukskoffer' in alle groepen.