
De resultaten van De Gooise Daltonschool in Hilversum
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Gooise Daltonschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Gooise Daltonschool bij jullie?
Ontdek hoe goed De Gooise Daltonschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op De Gooise Daltonschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, een cruciale graadmeter voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een objectieve maatstaf die wij in Hilversum nauwgezet volgen. Onze resultaten tonen aan dat we dit niveau ruimschoots overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald door Leerlingen van De Gooise Daltonschool
Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en excelleren in taal en rekenen. Voor elke basisschool, inclusief De Gooise Daltonschool, stelt de inspectie een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, een ambitieus doel dat we nastreven met ons vernieuwende Daltononderwijs. De prestaties van onze leerlingen op dit gebied weerspiegelen de effectiviteit van onze onderwijsaanpak en de toewijding van ons team om elke leerling te stimuleren tot optimale prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Gooise Daltonschool?
Op De Gooise Daltonschool in Hilversum stellen we een schooladvies op maat samen. Dit advies is gebaseerd op de prestaties en ontwikkeling van uw kind door de jaren heen, met speciale aandacht voor de leerjaren 1 tot en met 8. We kijken niet alleen naar CITO-scores, maar ook naar de werkhouding, motivatie en de manier waarop uw kind huiswerk aanpakt. Ons schooladvies is een gezamenlijke inspanning van leerkrachten uit groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directie. Wij gebruiken het IEP Leerling Volgsysteem om de voortgang van iedere leerling nauwkeurig te volgen. Al in groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies, zodat ze ruim de tijd hebben om zich voor te bereiden op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 6 betrekken we leerlingen actief bij dit proces door middel van voorlichting en gesprekken, zodat zij zelf ook inzicht krijgen in de mogelijkheden. Het doel van De Gooise Daltonschool is een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs dat het beste past bij de capaciteiten en ambities van uw kind. Daarom hechten we veel waarde aan een goede samenwerking met de middelbare scholen. We ontvangen feedback over hoe onze oud-leerlingen presteren in het voortgezet onderwijs, wat ons helpt om onze adviezen continu te evalueren en te verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de juiste start maakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool De Gooise Daltonschool Hilversum
Bij De Gooise Daltonschool in Hilversum staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal, naast de cognitieve vooruitgang. Een kind dat zich veilig en prettig voelt, ontwikkelt gemakkelijker nieuwsgierigheid en leergierigheid naar de wereld om zich heen. Onze school maakt gebruik van 'De Gelukskoffer', een bewezen effectieve methode voor sociaal-emotionele groei, geschikt voor alle groepen van 1 tot en met 8. Deze kleurrijke en wetenschappelijk onderbouwde aanpak versterkt het zelfvertrouwen en draagt bij aan een positiever zelfbeeld bij onze leerlingen. De Gelukskoffer-lessen stimuleren de persoonlijke ontwikkeling en helpen kinderen hun eigen invloed op geluk te ontdekken. Jaarlijks terugkerende thema's zoals positief denken, dankbaarheid en het stellen van toekomstdromen verrijken het leerproces. Door de inzet van De Gelukskoffer investeren we actief in het welzijn en de veiligheid van elk kind op onze basisschool. Dit jaar starten we bovendien met de uitrol van Positive Behavior Support (PBS), een programma dat drie jaar in beslag neemt en gericht is op het creëren van een positieve en veilige schoolcultuur. Ouders worden geïnformeerd via speciale avonden, ons team volgt studiedagen en een toegewijd PBS-team, bestaande uit teamleden, de intern begeleider en directie, begeleidt dit traject.
Vertrouwen & Veiligheid bevorderen
Betrokkenheid & Plezier in leren
Eigenaarschap & Samenwerking stimuleren
Hoe bevordert De Gooise Daltonschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij volgen de sociale ontwikkeling van elk kind nauwgezet vanaf de start op onze basisschool. Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) gebruiken we 'Mijn Kleutergroep' om hun ontwikkeling te monitoren. Voor de groepen 3 tot en met 8 zetten we de methodes 'Op School' en 'IEP Hart' in om de onderwijsbehoeften van elk kind in kaart te brengen. Eventuele bijzonderheden worden besproken tijdens leerlingbesprekingen met de intern begeleider. Onze leerkrachten voeren ook individuele gesprekken met leerlingen, waarbij hun welbevinden een belangrijk aandachtspunt is. Bij pestgedrag vragen we ouders dit zo spoedig mogelijk te melden. Onze school hanteert een strikt pestprotocol en heeft een interne contactpersoon aangesteld. We doen er alles aan om pesten te voorkomen en, mocht het toch voorkomen, dit zo snel mogelijk te stoppen.
Welke registratiemethoden gebruikt De Gooise Daltonschool voor sociale opbrengsten?
De Gooise Daltonschool registreert sociale opbrengsten met behulp van de volgende instrumenten:
- Mijn Kleutergroep (voor groepen 1-2)
- IEP Hart
- Op School
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school toegepast?
Op De Gooise Daltonschool zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- De Gelukskoffer (voor groepen 1 t/m 8)
Inspectierapport De Gooise Daltonschool: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Gooise Daltonschool staat onder toezicht van de onderwijsinspectie. Dit waarborgt een continue focus op kwaliteitsverbetering en de ontwikkeling van onze leerlingen. Op 19 januari 2021 voerde de inspectie een thematisch onderzoek uit gericht op kwaliteitsverbetering en onze leerlingenpopulatie. Hoewel er geen formele terugkoppeling volgde, gaf de inspecteur aan het gesprek als positief te ervaren en erkende de schoolse inspanningen om doelstellingen te behalen. Eerder, op 2 juli 2013, bracht de inspectie een bezoek in het kader van het vierjaarlijkse onderzoek. De Gooise Daltonschool werd in het basisarrangement geplaatst, wat een blijk van vertrouwen in onze onderwijskwaliteit is. Dit rapport is te downloaden via de link. De school toont solide resultaten en biedt kwalitatief goede begeleiding. De voortgang en prestaties van alle leerlingen worden nauwkeurig gemonitord met genormeerde toetsen en gestandaardiseerde procedures. Hierdoor zijn de leeropbrengsten op een goed niveau en transparant inzichtelijk.