
Schoolweging
De schoolweging van Avonturijn Hilversum is 31,79 , met een spreiding van 7,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 95,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat de basiskwaliteit op orde is. De score ligt zelfs iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,23%), wat een sterk punt is in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,38% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 31,79) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 55,36%, wat suggereert dat er nog ruimte is voor kwaliteitsverbetering bij Avonturijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een ambitieus adviespatroon: 30,77% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 26,92% havo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (25% vmbo-k). Dit sluit aan bij het schoolbeleid van 'ambitieus adviseren bij twijfel'. Ter context: slechts 7,69% krijgt gecombineerde vmbo/havo-adviezen, wat duidt op strikte niveau-indeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Avonturijn Hilversum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten zien wij als een tussenmeting van ons onderwijs; zorgvuldig wordt bekeken of we de streefdoelen hebben behaald, zo nee: waarom niet en wat moet dan worden bijgesteld. Zo ja, kunnen we ons streefdoel naar boven bijstellen? Omdat achter de cijfers een heel verhaal en analyse schuilt publiceren wij deze cijfers niet zomaar. We verwijzen hiervoor naar het inspectierapport dat aangeeft dat de tussentijdse opbrengsten voldoende zijn. Deze worden vergeleken met de normen van de inspectie; deze zijn dus ruim behaald door Avonturijn. De analyse van de opbrengsten wordt besproken en goedgekeurd in de MR en aan de ouders wordt een toelichting hierop gegeven in de info. De analyse is aan de inspectie en bestuur toegestuurd.Vanzelfsprekend is er altijd via de directeur mogelijkheid tot nadere toelichting.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan verklaard worden door het genoemde ambitieuze adviesbeleid. Slechts 8,33% stroomt door boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat vraagtekens oproept bij de adviesnauwkeurigheid. De school geeft zelf aan dat alle leerlingen 'op adviesniveau presteren', wat suggereert dat bewust risico wordt genomen bij twijfelgevallen.
Sociale ontwikkeling
Op Avonturijn vinden wij het erg belangrijk dat er een veilig klimaat heerst; zo kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen m.b.t. leren, maar ook in de sociale vaardigheden. Daarom zijn wij een PBS school; daarin staat het bekrachtigen van positief gedrag centraal. Jaarlijks nemen wij diverse vragenlijsten af waarin we de veiligheidsbeleving van het kind meten. We doen dit door vragen lijsten uit PBS te gebruiken, vanuit ZIEN en de vragenlijsten vanuit WMK of CITO. In de laatste tevredenheidspeiling van 2022 is duidelijk dat de veiligheidsbeleving van onze leerlingen nog steeds verbetert! Deze analyse is op school in te zien. Dit omdat er hier geen mogelijkheid is deze bij te voegen. De afgenomen vragenlijst in november 2023 wordt nu ganalyseerd en zal ook op school in te zien zijn. Duidelijk is nu al dat de kinderen positief zijn. Daar waar de analyse aanleiding geeft, zullen vebeterpunten worden opgesteld. LEES MINDER
veiligheid
verantwoordelijkheid
respect
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Avonturijn voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Avonturijn is een officieel gecertificeerde PBS-school, wat betekent dat de school voldoet aan alle eisen van PBS. Er worden gedragslessen gegeven waarin het gewenste gedrag wordt besproken. De school analyseert aan de hand van een incidentenregistratie waar het niet goed loopt en waar interventies nodig zijn. De kernwaarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid zijn bij alle kinderen bekend. Aan deze kernwaarden zijn afspraken gekoppeld over de omgang met elkaar en over het omgaan met de afspraken over bepaalde ruimten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Avonturijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Avonturijn gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en vragenlijsten van PBS en Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Avonturijn?
Christelijke Basisschool Avonturijn gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Rots en Water trainingen en een dramatherapeute voor sociaal-emotionele vorming.