Kindcentrum De Doelakkers
Koningskruis 11
5081 XM Hilvarenbeek

Schoolweging

Schoolweging
27.44
Spreiding
6.69

De schoolweging van De Doelakkers is 27,44 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn. Het percentage ligt licht onder het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), maar blijft stabiel over de jaren heen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 50,1%. Hoewel dit voldoende is, blijft het resultaat achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%. Dit past bij de relatief brede samenstelling van de leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk via ‘leren op eigen niveau’-programma’s, zoals vermeld in het schoolplan 2023.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 21,7% vwo tegenover 8,7% vmbo-b. Havo/vwo-combinaties zijn met 8,7% relatief laag vergeleken met scholen van vergelijkbare samenstelling (10,9%). Het percentage praktijkonderwijsadvies (niet aanwezig) ligt lager dan het regionale gemiddelde (1,01%). Dit weerspiegelt de combinatie van een brede populatie en effectieve ondersteuning voor hogere adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe DoelakkersGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Het IEP leerlingvolgsysteem, wat we op De Doelakkers hanteren, houdt daar rekening mee. Het geeft ons inzicht in waar een kind nu staat en hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken leerlingen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee jij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De toetsen van IEP worden 2x per jaar afgenomen: * Taalverzorging (groep 3 t/m 8) * Technisch lezen (groep 3 t/m 8) * Lezen (groep 4 t/m 8) * Rekenen (groep 3 t/m 8)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 7,1% zit onder advies – een derde lager dan vergelijkbare scholen. Dit resultaat onderstreept de zorgvuldige advisering, mede dankzij het gebruik van het ‘digitaal leerlingvolgsysteem’ dat sociale en cognitieve ontwikkeling integreert.

Sociale ontwikkeling

Wij willen graag dat alle kinderen en leerkrachten met plezier naar school komen. Een veilige, vertrouwde leeromgeving en wederzijds respect is daarvoor heel belangrijk. Daarom werken wij met Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De Kanjertraining is een methode voor het basis- en voortgezet onderwijs en streven we de volgende doelen na. Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De Kanjertraining is opgenomen in de database van het NJi als effectief volgens goede aanwijzingen bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. De methode kent een leerlingvolgsysteem dat erkend is door de Cotan en door de onderwijsinspectie gebruikt kan worden om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. De Kanjertraining is in feite dan ook meer dan alleen een methode, het vormt voor scholen de leidraad om pedagogisch beleid te maken. Kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. Gaat er dan nooit meer iets mis op Kanjerscholen, heerst er altijd rust en vrede? Nee, maar Kanjertraining kan wel helpen om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. Een goede samenwerking met ouders is cruciaal. We betrekken ouders bij de Kanjertraining door het organiseren van informatieavonden. LEES MINDER

veiligheid

betrokkenheid

vertrouwen en respect

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Doelakkers voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Doelakkers werkt met Kanvas, een expertsysteem dat meer doet dan het volgen van de leerling. Kanvas geeft op basis van een analyse van observaties concrete doelen en handelingssuggesties om de leerkracht te helpen bij het ondersteunen van leerlingen en groepen. Kanvas ondersteunt het gehele proces van signaleren tot en met handelen. Met Kanvas voor het primair onderwijs brengen leerkrachten de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van groep 1 t/m groep 8 systematisch in kaart. Kanvas geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Indien nodig kunnen leerkracht en leerling aan de slag gaan met de concrete handelingssuggesties die het systeem biedt, hierbij kan de leerkracht de eventuele sterke kanten van een kind benutten, want ook hierin geeft Kanvas inzicht. Tevens wordt er in alle groepen gewerkt met de Kanjertraining, die aan de hand van verschillende thema’s werkt, zoals jezelf presenteren, complimenten geven en ontvangen, omgaan met gevoelens, grenzen aangeven, je mening uiten, vertrouwen, samenwerken, vriendschappen, vragen stellen, kritiek geven en ontvangen, zelfvertrouwen, leren stoppen met treiteren en uit slachtofferrollen stappen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Doelakkers om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Doelakkers gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Doelakkers?

Kindcentrum De Doelakkers gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.