Basisschool IKC Vossepark in Hillegom

Het team van IKC Vossepark in Hillegom

Current section: team
Weerlaan 22
2181 Hillegom

Zie hier hoe het team van IKC Vossepark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Vossepark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Vossepark bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Vossepark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Vossepark zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Vossepark. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Vossepark werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Vossepark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging bij IKC Vossepark: Zorgeloos Leren

Bij IKC Vossepark garanderen we een continue leerervaring, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Onze eerste prioriteit is het inzetten van gekwalificeerde vervangers uit de erkende Sophia vervangingspool. Dit zorgt ervoor dat uw kind les krijgt van een deskundige professional, ook als de eigen leerkracht niet aanwezig kan zijn. Indien een vervanger uit de pool niet beschikbaar is, zetten wij creatieve oplossingen in. Dit kan betekenen dat wij de lesinhoud aanpassen met ons eigen ervaren schoolteam, of de leerlingen tijdelijk verdelen over andere klassen. Deze verdeling gebeurt enkel op de eerste ziektedag om de continuïteit te waarborgen. Voor onze jongste leerlingen in groep 1/2 geldt een speciale regeling. Bij afwezigheid van de leerkracht wordt ouders gevraagd hun kind op de eerste ziektedag thuis te houden. Dit om een optimale begeleiding te garanderen. In uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kunnen leerlingen van groepen 3 tot en met 8 gedurende één dag worden verdeeld. Mocht dit leiden tot het thuisblijven van leerlingen, dan informeert de directie de ouders zo spoedig mogelijk. Bij IKC Vossepark staat de educatieve ontwikkeling van elk kind centraal, zelfs in uitdagende omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC Vossepark

3

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider IKC Vossepark
Rekenspecialist Hillegom
Taalspecialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Op IKC Vossepark signaleren we de behoefte aan extra taal- en rekenondersteuning door middel van observaties en toetsresultaten. Wanneer dit nodig blijkt, werken de groepsleerkracht, de intern begeleider, de taalspecialist en de rekenspecialist nauw samen om de specifieke ondersteuningsbehoeften te bepalen en effectieve leerstrategieën te ontwikkelen. Deze aanpak wordt vastgelegd in een individueel Handelingsgericht Werkplan (HGW), dat een cyclisch en adaptief proces volgt. Voor de praktische uitvoering van deze extra ondersteuning kunnen leerkrachten rekenen op de expertise van onze onderwijsassistent. Indien de benodigde expertise niet binnen onze schoolvoorzieningen aanwezig is, schakelen we deskundige hulp van externe specialisten in om de leerontwikkeling optimaal te faciliteren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist IKC Vossepark
Intern Begeleider Basisonderwijs

Toelichting van de school:

De noodzaak voor sociaal-emotionele begeleiding op IKC Vossepark wordt geïdentificeerd via gerichte observaties en het gebruik van het evaluatie-instrument Kanvas. Als extra ondersteuning geïndiceerd is, bundelen de groepsleerkracht, de intern begeleider en de gedragsspecialist hun krachten om de juiste aanpak te formuleren en te implementeren. Deze aanpak wordt nauwkeurig gedocumenteerd in het Handelingsgericht Werkplan (HGW), een dynamisch proces dat continu wordt geëvalueerd en bijgesteld. Onze onderwijsassistent ondersteunt actief bij de uitvoering van deze begeleiding. Bij complexe problematiek of wanneer specifieke expertise vereist is, die buiten de schoolmuren valt, wordt er proactief externe hulp ingeschakeld.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimaliseren van Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Hillegom
Intern Begeleider IKC Vossepark

Toelichting van de school:

De identificatie van ondersteuningsbehoeften op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak binnen IKC Vossepark vindt plaats door middel van observaties en het gebruik van het evaluatie-instrument Kanvas. Wanneer er een indicatie is voor extra begeleiding, werken de groepsleerkracht, de intern begeleider en de gedragsspecialist samen om de specifieke aanpak te bepalen en te structureren. De afspraken en strategieën worden vastgelegd in het Handelingsgericht Werkplan (HGW), een iteratief proces dat flexibiliteit en voortdurende aanpassing garandeert. De onderwijsassistent speelt een cruciale rol bij de implementatie van deze ondersteuning. Voor situaties die gespecialiseerde kennis vereisen die niet binnen de school aanwezig is, wordt tijdig externe expertise ingeschakeld om een optimale leeromgeving te waarborgen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider IKC Vossepark

Toelichting van de school:

Wanneer een leerling op IKC Vossepark extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling, en de groepsleerkracht dit niet volledig kan bieden, wordt er gezocht naar passende externe expertise. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de specifieke stimulans krijgt die nodig is voor zijn of haar fysieke ontwikkeling.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Gezonde Schoolomgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider IKC Vossepark

Toelichting van de school:

IKC Vossepark werkt samen met een expert 'Gezonde School' om de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen te bevorderen. Wanneer leerkrachten extra ondersteuning bij medisch handelen of persoonlijke verzorging bij een leerling signaleren, wordt dit besproken met de intern begeleider en de expert. Samen wordt de benodigde zorg en aanpak bepaald. Indien de expertise binnen de school ontoereikend is, wordt er actief externe hulp ingeschakeld om te garanderen dat alle leerlingen de juiste zorg en aandacht ontvangen op dit gevoelige gebied.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Plusklas
Spaanse les

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Vossepark

Hoe IKC Vossepark Uitzonderlijke Educatie Biedt

Bij IKC Vossepark zetten we vol in op de expertise van onze eigen toegewijde leerkrachten. Een aantal teamleden heeft zich gespecialiseerd in specifieke vakgebieden, zoals taal en rekenen. Deze interne specialisten bieden gerichte hulp en verrijking. Individuele begeleiding is cruciaal; leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen deze van een gespecialiseerde leerkrachtondersteuner of een ervaren onderwijsassistent. Zij werken buiten de reguliere groep om, wat zorgt voor persoonlijke aandacht en effectieve begeleiding. Daarnaast onderhoudt IKC Vossepark nauwe banden met externe partners. Wanneer de specifieke onderwijsbehoeften van een kind, ondanks onze interne expertise, plusgroepen, NT2-ondersteuning en de inzet van onze ondersteunend personeel, niet volledig kunnen worden vervuld, schakelen we externe specialisten in. Dit geldt voor leerlingen met gedragsproblemen, leerproblemen, of juist voor leerlingen die een extra uitdaging nodig hebben. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: IKC Vossepark streeft ernaar het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen verder uit te breiden met een dedicated specialist. Tevens willen we ons aanbod voor NT2-leerlingen versterken met een gespecialiseerde leerkracht. Deze uitbreidingen onderstrepen onze commitment aan passend onderwijs voor ieder kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

IKC Vossepark: Kwaliteitszorg en Ontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan op IKC Vossepark?

Op IKC Vossepark streven we naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We bevorderen gedeelde verantwoordelijkheid en leiderschap om ons onderwijs continu te verbeteren. Onze focus ligt op het creëren van een kwaliteitscultuur die de basisvaardigheden van onze leerlingen versterkt. Dit doen we met krachtig kleuteronderwijs waarin spelend leren centraal staat, met een duidelijke doorgaande lijn naar groep 3 tot en met 8. We hanteren een effectieve instructie met het expliciete directe instructiemodel (EDI), waarbij we inspelen op individuele leerbehoeften. Kinderen worden aangemoedigd eigenaar te worden van hun leerproces, zodat ze met een rugzak vol kennis en vaardigheden de school verlaten. Ons thematisch onderwijs verhoogt de betrokkenheid en creëert samenhang. Door kinderen eigenaar te maken van hun leerpad, stimuleren we motivatie, verantwoordelijkheid en een positief zelfbeeld, wat leidt tot betere resultaten.

Hoe implementeert IKC Vossepark de schoolplan doelen via een jaarplan?

Ons schoolplan vormt de leidraad voor onze jaarplannen. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op met concrete, haalbare doelen die voortkomen uit het schoolplan. Deze doelen worden onderverdeeld in tussendoelen en actiepunten, verspreid over drie periodes. Na elke periode evalueren we de voortgang: zijn de tussendoelen behaald, lopen ze, of moeten ze worden bijgesteld? Het jaarplan is flexibel en kan gedurende het schooljaar worden aangepast op basis van deze evaluaties. De eindevaluatie van het jaarplan aan het einde van het schooljaar dient als cruciale basis voor het opstellen van het volgende jaarplan. Zo borgen we continuïteit en verbetering in ons onderwijs, altijd met het schoolplan als leidend document.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Vroeg- en Voorschoolse Educatie bij IKC Vossepark

Toelichting van de school

IKC Vossepark zet vol in op een vliegende start voor elk kind door middel van een gestructureerd aanbod voor jonge kinderen. Voorschoolse educatie (VVE) vindt plaats op de peuteropvang, terwijl vroegschoolse educatie (VEE) wordt geïntegreerd in groep 1 en 2 van onze basisschool. Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met gemeentelijke partners om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en de schoolpreparatie te maximaliseren. Ouderbetrokkenheid is een kernwaarde binnen onze aanpak. Wij geloven dat een sterke thuis-schoolconnectie essentieel is voor de optimale ontwikkeling van uw kind. Daarom werken we actief met u samen om de educatieve reis van uw kind zo succesvol mogelijk te maken. Samenwerking met BLOS Kinderopvang: De Piramide Methode IKC Vossepark werkt nauw samen met BLOS Kinderopvang voor de voorschoolse educatie. Hierbij maken we gebruik van de gerenommeerde Piramide Methode. Deze methode is speciaal ontworpen om de brede ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met aandacht voor alle belangrijke ontwikkelingsgebieden. De Piramide Methode: Spelenderwijs Leren en Ontdekken De Piramide Methode is gebaseerd op vier pijlers: het initiatief van het kind, het initiatief van de pedagogisch medewerker, nabijheid ter bescherming en afstand om exploratie aan te moedigen. Deze principes vormen de basis voor een stimulerende leeromgeving. Stimuleren van Ontwikkeling: Verzorging en Educatie Wij combineren verzorgende activiteiten zoals eten en aankleden met uitdagende spel- en leermomenten, zoals voorlezen en zingen. Binnen de visie van de Piramide Methode creëren en benutten we continu kansen om zowel de verzorgende als de educatieve activiteiten nog leuker en leerzamer te maken voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Vossepark extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, IKC Vossepark biedt een gestructureerd programma voor vroeg- en voorschoolse educatie om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen voor te bereiden op de basisschool.

Met welke partners werkt IKC Vossepark samen voor educatie voor jonge kinderen?

IKC Vossepark werkt voor de voorschoolse educatie samen met BLOS Kinderopvang in Hillegom, waarbij de Piramide Methode wordt toegepast.

IKC Vossepark werkt voor de voorschoolse educatie samen met BLOS Kinderopvang in Hillegom, waarbij de Piramide Methode wordt toegepast.

Team | IKC Vossepark in Hillegom | [2025] Schoolregister