IKC Vossepark
Weerlaan 22
2181 HH Hillegom

Schoolweging

Schoolweging
30.97
Spreiding
6.13

De schoolweging van Vossepark is 30,97 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school borgt hiermee uitstekend de basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43,5%. Dit duidt op een effectieve aanpak voor hogere cognitieve vaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 21,9% havo/vwo en 12,5% vwo, tegenover 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen (vmbo-b/k: 21,9%), wat wijst op maatwerk voor kansrijke doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVosseparkGemeente AmsterdamNederland
LIB174.71175.23176.3

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het is van belang om regelmatig de resultaten van ons onderwijs te toetsen. De beste toets voor ons is de mate van plezier waarmee kinderen naar school gaan. Als kinderen met tegenzin naar school gaan, zullen hun prestaties daar onder lijden. Uiteraard moeten we ook regelmatig toetsen of de ontwikkelingen van de kinderen naar wens verlopen. We onderscheiden een aantal verschillende toetsen. De resultaten van al deze toetsen worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem. Voor het toetsen van de onderwijsresultaten maken we gebruik van methode gebonden en landelijk genormeerde toetsen. In het begin van het schooljaar wordt een toetskalender gemaakt, waarin alle toetsen van groep 1 t/m 8 zijn opgenomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17% van de leerlingen presteert onder advies (vs 11,8% landelijk), terwijl 25,5% boven advies scoort. Dit kan duiden op voorzichtige advisering. De school noemt in haar beleid ‘monitoring van doorstroom’ als prioriteit om uitval tegen te gaan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. IKC Vossepark wil een school zijn waar kinderen graag naar toe gaan, waar gestuurd wordt op goede leeropbrengsten voor ieder kind en waar ook een duidelijke plaats is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. IKC Vossepark is een school waar geleerd wordt en waar toekomstbestendig onderwijs wordt verzorgd. Wij willen kinderen de kans geven om optimaal tot leren te komen en zoveel mogelijk te leren. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren rekenen, lezen en schrijven en besteden veel tijd aan de basisvaardigheden. Leerkrachten dagen kinderen uit om te leren, zodat kinderen kunnen uitstromen op hun eigen niveau. Doorgaande lijnen in ons onderwijs zijn vanzelfsprekend. Kinderen ontwikkelen zich het best wanneer zij zich veilig en gewaardeerd voelen. Wij willen graag dat kinderen opgroeien in een omgeving waarin sprake is van sociale verbondenheid: een omgeving waarin zij zich welkom en gerespecteerd voelen, waarin ze merken dat er positieve verwachtingen over hen bestaan en waarin ze ondervinden dat ze ‘ertoe doen’. Wij zijn een school waar ieder kind mag zijn wie het is en wordt aangemoedigd om zichzelf te laten zien. Ieder kind wordt gezien en naar ieder kind wordt geluisterd. Kinderen moeten zich veilig voelen om te kunnen leren. IKC Vossepark wil een veilige haven zijn voor alle kinderen, waar ze tot rust kunnen komen. Veiligheid begint bij het weten dat de ander ziet wie je bent en je accepteert zoals je bent. Veiligheid is ook weten binnen welke grenzen je kunt handelen. Wij geven onze kinderen de vrijheid en het vertrouwen om de eigen wensen en behoeften te volgen en zelf beslissingen te nemen, maar reiken ze daarbij meteen grenzen aan. Wij gaan ervan uit dat ouders en leerkrachten samen de taak hebben om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling, waarbij het belangrijk is dat kinderen kunnen werken in een sfeer van ‘kunnen, willen en durven’. Een grote betrokkenheid tussen ouders en leerkrachten zien wij als een belangrijke voorwaarde voor een goede begeleiding van kinderen. Ieder kind krijgt op onze school de kans om te ontdekken waar het goed in is en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Kinderen leren zelfstandig op zoek te gaan naar oplossingen en zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor de verwezenlijking van de eigen wensen. Doordat wij ook hierbij duidelijke grenzen stellen, leren ze ook dat niet alles in vrijheid mogelijk is. LEES MINDER

Ontwikkelen

Beleven

Veiligheid

Wat is de aanpak van IKC Vossepark voor sociale ontwikkeling?

IKC Vossepark streeft ernaar om als team dezelfde pedagogische uitgangspunten te hanteren en zoveel mogelijk vanuit de onderwijsbehoefte van het kind te handelen, rekening houdend met de leerlijnen. Op IKC Vossepark wordt in alle groepen gewerkt met de Kanjermethode. Kinderen leren positief en zorgzaam met elkaar om te gaan en open te staan voor verschillen. Er is een veiligheidsplan, waarin zowel de fysieke als sociale veiligheid is opgenomen. Er wordt een pestprotocol gehanteerd en de gedragsspecialisten en de intern begeleider worden ingezet om leerkrachten en leerlingen te ondersteunen en preventief bezig te zijn.

Welke registratievormen gebruikt IKC Vossepark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Vossepark gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Vossepark?

IKC Vossepark gebruikt de Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.