BS JPS
Demer 19
5256 AB Heusden

Schoolweging

Schoolweging
27.43
Spreiding
6.4

De schoolweging van JPS is 27,43 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,63% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit wijst op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

BS JPS behaalt een streefniveau van 60,11%, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor de meer ambitieuze leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Bij de schooladviezen valt een nadruk op de middencategorieën op: 26,67% vmbo-k en 20% vmbo-k/gt. Theoretische adviezen (havo en vwo) komen samen uit op 13,34%, lager dan het regionaal gemiddelde. Wel springt het percentage praktijkonderwijs (2,5%) eruit, wat iets boven de vergelijkbare scholen (1,01%) ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJPSGemeente AmsterdamNederland
LIB179.08179.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten via de M versie van de cito in de maanden januari en februari. De resultaten verwerken wij in het document opbrengsten en deze worden teambreed besproken en geëvalueerd. Naar aanleiding van de evaluatie worden speerpunten en doelen opgesteld waaraan gewerkt gaat worden. Twee keer per jaar geeft de school een kwaliteitsnieuwsbrief uit die inzage geeft in alle toetsmomenten die ingeroosterd staan in ons jaarplan. Het doel van onze toetsen is om te bekijken of de kwaliteit van ons onderwijs voldoende is ( hebben we de juiste interventies gepleegd om de beoogde doelen te halen) en hoe we ervoor staan in onze ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,29% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 71,43% op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven focus op maatwerkbegeleiding. De school hanteert hierbij een systematische monitoring van doorstroomresultaten.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB’er). We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien op onze school. Omdat we te maken hebben met verschillen, zal het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. LEES MINDER

Gedrag

Gezamenlijk

Respect

Wat is de werkwijze van BS JPS voor sociale ontwikkeling?

BS JPS gebruikt de Klimaatschaal en Sproetjeslijst/SIGA als sociaal-emotioneel volgsysteem voor de groepen 1 t/m 8. De Klimaatschaal meet het klimaat in de klas. De SIGA signaleert probleemgedrag. Voor de groepen 3 en 4 is er de Sproetjesvragenlijst, een combinatie van Klimaatschaal en SIGA met animaties. Daarnaast wordt er 2x per jaar een sociogram gemaakt om de sociale verbanden in de klas in kaart te brengen. Om de twee jaar wordt een vragenlijst afgenomen bij ouders over de sociale veiligheid van hun kind en jaarlijks bij de leerlingen. De adviezen en analyses van alle vragenlijsten worden via een kwaliteitsnieuwsbrief naar ouders gecommuniceerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt BS JPS om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

BS JPS gebruikt de Klimaatschaal, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Siga en sociogram om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt BS JPS?

BS JPS gebruikt Samen voor Suc6 en Kleur als methodes voor sociaal-emotioneel leren.