
Schoolweging
De schoolweging van Sint Joris Heumen is 27,07 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school uitstekend vergeleken met de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen, wat ook blijkt uit de consistente uitstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
83,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Hiermee overtreft de school zowel het regionale (61,1%) als landelijke gemiddelde. Dit illustreert de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijke focus op hogere onderwijsniveaus: 29,4% havo en 11,8% vwo. Dit is boven het regionaal gemiddelde voor havo (16,1%), maar iets lager voor vwo (18,6% regio). Opvallend is het aandeel praktijkonderwijs (0%), wat lager is dan vergelijkbare scholen (1,01%). De combinatie van vmbo-(g)t (17,65%) en havo/vwo-adviezen (11,76%) weerspiegelt een gebalanceerde benadering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Joris Heumen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.68 | 175.23 | 186.12 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij monitoren de tussentijdse resultaten door: Het nakijken van gemaakt werk en door observaties van de leerkrachten tijdens de lessen. Indien nodig, dan geven de leerkrachten gelijk inhoudelijke feedback. Het analyseren van de resultaten van methode gebonden toetsen. Op basis daarvan wordt ,indien nodig, herhaling of verrijking aangeboden. Deze kan worden aangeboden in de eigen groep of groepsoverstijgend. Het afnemen van de methode onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem CITO. Deze resultaten worden geanalyseerd en op basis daarvan worden, indien nodig, onderwijsdoelen, werkwijze en leertijd aangepast. Dit gebeurt in overleg met de intern-begeleider. Bij het maken van de diepte-analyse van alle tussentoetsen wordt gebruik gemaakt van de volgende werkwijze: Met ingang van 1 februari 2016 hanteert de inspectie voor de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs geen eigen normen meer. Dit betekent eveneens dat een oordeel over de tussenresultaten niet langer betrokken wordt bij het eindoordeel over de school. De inspectie blijft in het toezicht aandacht schenken aan hoe scholen de ontwikkeling van leerlingen volgen en de wijze waarop dit tot conclusies over het onderwijs leidt. Het is aan de school ambitieuze doelen voor de leerlingen te formuleren. Op onze school doen we dat twee keer per jaar (bij de midden- en de eindtoetsen van het leerlingvolgsysteem). Dan analyseren we de toetsresultaten met het team en stellen we onze doelen voor de komende periode. Hierdoor hebben we als school een goed beeld van de ontwikkeling van de leerlingen en kunnen we dat beeld in perspectief plaatsen van de resultaten die vergelijkbare leerlingen behalen. We kunnen dan ook op adequate wijze actie ondernemen als dat nodig is. 1. Startanalyse met een dwarsdoorsnede/ trendanayalyses van de kernvakken in groep 1-2 en 3 t/ m 8 2. Benoemen van zorgsignalen 3. Per zorgsignaal: Stap 1: trendanalyse jaargroepen Stap 2: trendanalyse leerlingen Stap 3: groepsanalyse Stap 4: bevindingen Stap 5: mogelijke oorzaken Stap 6: aanpak 4. Algemene conclusie De analyse leidt tot een uitgebreid plan van aanpak. Vanaf 1 februari 2016 zijn scholen zelf verantwoordelijk om de kwaliteit van onderwijs op basis van de tussenresultaten te monitoren en indien nodig het onderwijsaanbod te wijzigen. De inspectie van het onderwijs monitort op welke wijze wij hieraan voldoen. Als school worden wij geacht om ambitieuze doelen te stellen. Wij doen dit met behulp van onze schoolstandaard. Wij hebben voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen bepaald wat de gewenste groep- en schoolresultaten moeten zijn. Tweejaarlijks bekijken wij met het hele team of wij aan onze schoolstandaard voldoen en zo niet welke actie wij dan gaan ondernemen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
55,6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover een landelijk gemiddelde van 62,9%. Met 22,2% onder advisering (vergelijkbaar met 11,8% landelijk) is er ruimte voor verbetering. Positief is dat 22,2% boven het advies scoort, wat het potentieel van leerlingen benadrukt. Deze resultaten passen bij het geïntensiveerde mentorprogramma dat in het schoolplan wordt beschreven.