
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Juliana-School Heteren is 28,77 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,24% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, waarbij vrijwel alle leerlingen de kernvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 65,05% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, mede dankzij de geïntensiveerde aandacht voor differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vwo-advies (regio: 18,61%) en 12,5% havo-advies. Opvallend is de beperkte uitstroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij het hoge streefniveau. De combinatie van vmbo-(g)t/mavo-adviezen (18,75%) en doorstroommogelijkheden naar havo ondersteunt een divers onderwijsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Juliana-School Heteren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.35 | 173.33 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de leerlingen hun gehele schoolcarrière in hun leer- en sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken opbrengstgericht volgens de 4D cyclus DATA, DUIDEN, DOELEN en DOEN. Voor de groepen 1-2 hanteert onze school het kleutervolgsysteem ‘MijnKleutergroep’. Voor groep 3 t/m 8 gebruiken wij het CITO-leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van het kind te volgen. Halverwege het schooljaar en aan het einde maken de leerlingen de zogenoemde citotoetsen. Middels groepsbespreking en daaruit voortvloeiende leerlingbespreking, worden alle leerlingen minstens drie keer per jaar besproken met de intern begeleider. Er is voor elke leerling een dossier in ParnasSys en tweemaal per jaar krijgen kinderen een rapportagemap mee naar huis. Naast de bevindingen van de leerkracht zit er ook een reflectie van de kinderen in. Tussenresultaten Voor ons zijn de tussenresultaten een belangrijke graadmeter van ons onderwijs. Meer dan beoordeling van kinderen gaat de Cito voor ons om een evaluatie van ons onderwijsproces. Dat wil zeggen, krijgen de kinderen de instructie die ze nodig hebben en bieden we een beredeneerd aanbod? Iedere leerkracht analyseert de opbrengsten van zijn jaargroep en maakt minimaal twee keer per jaar een verbeterplan voor de groep. De realisatie versus ambitie heeft een duidelijke plek. De intern begeleider maakt een schoolrapportage in februari en juli en dit wordt nauwgezet besproken met directeur en het team. Deze resultaatanalyse gaat naar het bestuur van de stichting Trivium en de onderwijsinspectie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (14,29%) ligt hoger dan het regionale gemiddelde (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de hoge ambities van de school. Tegelijkertijd scoort 28,57% boven het gegeven advies, wat wijst op een nauwgezette monitoring van leerlingontwikkeling in het VO. De school benadrukt in haar beleid het belang van doorlopende begeleiding, wat terug te zien is in deze cijfers.
Sociale ontwikkeling
Uitgangspunt voor het beleid op onze sociale veiligheid is het programma van De Vreedzame School. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin we leerlingen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving. Met de Vreedzame School besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals - op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen - je verplaatsen in een ander - openstaan voor verschillen tussen mensen - constructief conflicten oplossen - omgangsvaardigheden - verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap. Wij willen dat kinderen op onze school zich niet alleen optimaal ontwikkelen in de schoolse vakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Dat het goede mensen worden die op hun beurt een bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Verder wil onze school een plek te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen. LEES MINDER
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Zelfverantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Koningin Julianaschool Heteren voor sociale ontwikkeling?
Koningin Julianaschool Heteren gebruikt het observatie-instrument ZIEN om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te volgen. Dit instrument meet welbevinden, betrokkenheid, sociale autonomie, sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. Leerkrachten vullen in oktober en april de betrokkenheid en het welbevinden in. Voor leerlingen die opvallen of verschillen in beoordeling vertonen, worden ook de andere dimensies ingevuld. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen de leerlingenlijst veiligheid en pestbeleving in. De intern begeleider maakt een schoolanalyse en de leerkracht een groepsanalyse. Er volgen indien nodig kind-, ouder- en groepsgesprekken met betrekking tot de afgesproken interventies.
Welke registratievorm(en) gebruikt Koninging Julianaschool Heteren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Koningin Julianaschool Heteren gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.