
Schoolweging
De schoolweging van Sprankel Herwen is 31,04 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert IKC Sprankel ruim boven zowel de landelijke norm (95,2%) als de kritische signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 43,5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 55,4%, scoort de school hiermee consistent binnen acceptabele marges gezien de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op middelbare en hogere leerwegen: 23,1% vmbo-k, 23,1% havo en 15,4% vwo. Opvallend is het hogere aandeel vmbo-k adviezen vergeleken met vergelijkbare scholen (9,2%). Praktijkonderwijs blijft met 0% ruim onder het regionale gemiddelde van 1,01%. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sprankel Herwen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op IKC Sprankel streven we naar een doorgaande lijn in de afstemming van het onderwijs op de onderwijsbehoefte van de kinderen. We richten het onderwijs zo in dat er zoveel mogelijk tegemoetgekomen wordt aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften kijken we voortdurend tijdens onze bespreekmomenten of wij de zorg kunnen bieden en of het kind zich blijft ontwikkelen. De tussenresultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem. In de bijlage 'Zorgstructuur Sprankel' staat beschreven hoe hierop wordt gereflecteerd en welke aanpassingen er aansluitend gedaan worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 30,8% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd scoort 61,5% op adviesniveau, wat aansluit bij de inspanningen voor passende advisering beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Ons IKC besteedt aandacht aan de sociale ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Sociaal competente leerlingen gaan goed om met zichzelf en de mensen om hen heen, met de leerstof en de wereld waarin ze leven. Het bieden van lessen levensbeschouwing vanuit sociaal-emotionele thema’s en actief burgerschap biedt kinderen de gelegenheid hierover te denken, praten, oefenen en werken. We vinden het met name belangrijk om de kinderen van Sprankel bewust te maken dat onze veelkleurige samenleving waardevol is en dat 'anders zijn' dus niet 'raar' is. We willen daarmee de kinderen met een open, positieve blik de maatschappij in laten stappen. LEES MINDER
vertrouwen samenwerken
respect beheersing
weerbaarheid discipline
Wat is de werkwijze van IKC Sprankel voor sociale ontwikkeling?
IKC Sprankel werkt actief aan de persoonsvorming van de kinderen. Er wordt aandacht besteed aan eenheid en verbondenheid, waarbij ieders achtergrond wordt gerespecteerd. De school gebruikt de methode NOG IN TE VULLEN voor sociaal-emotionele thema’s en actief burgerschap. Er worden thema's zoals samenleven, gevoelens, zelfvertrouwen en conflicthantering besproken. Daarnaast is er aandacht voor feesten uit verschillende culturen. Breinhelden wordt ingezet om aan de executieve functies te werken. Kindbegrip en tevredenheidsonderzoeken worden gebruikt om te bepalen welke sociale programma's nodig zijn. De ontwikkeling van de groep en individuele kinderen wordt besproken tijdens groepsbesprekingen (leerkracht en IB’er). Indien nodig wordt externe hulp ingeschakeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Sprankel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Sprankel gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Sprankel?
IKC Sprankel gebruikt Taakspel, Breinhelden en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.