Clara Fabriciusschool in Herveld

Het team van Clara Fabriciusschool in Herveld

Current section: team
De Hoge Hof 8
6674 Herveld

Zie hier hoe het team van Clara Fabriciusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Clara Fabriciusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Clara Fabriciusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Clara Fabriciusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Clara Fabriciusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Clara Fabriciusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (60%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Clara Fabriciusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Clara Fabriciusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkrachtvervanging op de Clara Fabriciusschool

Op de Clara Fabriciusschool zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. Bij ziekte of andere legitieme redenen voor afwezigheid, zetten we onze betrouwbare invalpool (IPPON) in of benaderen we ervaren oud-collega's voor een soepele overname. Het lerarentekort vormt een uitdaging, waardoor vervangers niet altijd direct beschikbaar zijn. Desondanks zoeken we proactief naar creatieve oplossingen. Denk hierbij aan de inzet van getalenteerde onderwijsassistenten onder begeleiding van ervaren collega's, of het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere klassen om het leerproces te waarborgen. Hoewel we alles op alles zetten om dit te voorkomen, kan in uitzonderlijke situaties klasverdeling noodzakelijk zijn. Mocht u onverhoopt geen opvang kunnen regelen, dan garanderen wij dat uw kind kan deelnemen aan een andere groep. De flexibiliteit en toewijding van ons team maken dat we dit scenario tot op heden succesvol konden vermijden, met dank aan hun creatieve aanpak.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2024-2025 zijn we onderdeel van Kindcentrum Groeiwijzer. Het kindcentrum bestaat naast onze school ook nog uit kinderopvang Ukkiepuk en buitenschoolse opvang (BSO) Klupup. Naast de dagopvang van Ukkiepuk is er ook een peutergroep in het gebouw aanwezig. Doordat de peuters van Ukkiepuk veel met de kleuters samendoen, wordt de stap naar de basisschool kleiner.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Clara Fabriciusschool

5

Taal en Rekenen: Boost Uw Kind's Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Vooruitgang
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Professionele Logopedist
Logopedie Direct voor Directe Logopedische Hulp

Toelichting van de school:

Onze Clara Fabriciusschool beschikt over een team van toegewijde intern opgeleide specialisten, waaronder een ervaren intern begeleider die tevens kwaliteitsverantwoordelijke is, een gespecialiseerde rekencoach en een expert voor leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast werken we nauw samen met externe professionals zoals een kinderfysiotherapeut, een logopediste en een specialist op het gebied van gedrag en beweging. Deze externe expertise is zelfs al beschikbaar voor onze jongste peuters, waardoor we vroegtijdige ondersteuning bieden aan kinderen die extra hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Intraverte voor Holistische Ontwikkeling
Fides voor Emotionele Veerkracht

Toelichting van de school:

Ons team telt toegewijde gedragscoördinatoren die gespecialiseerd zijn in het bevorderen van een positief sociaal-emotioneel klimaat. Deze specialisten zijn cruciaal voor de succesvolle implementatie van onze sociaal-emotionele leermethodes. Zij zorgen ervoor dat de methode 'Kwink' in alle klassen wordt toegepast en dat 'Fides', gericht op groep 5 tot en met 8, effectief wordt ingezet om de sociale vaardigheden van onze leerlingen te versterken.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimaliseer Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Focus en Motivatie
Intern Begeleider voor Studieaanpak
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging

Toelichting van de school:

Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid worden vakkundig begeleid door onze gespecialiseerde meerbegaafdheidsexpert. De focus ligt hierbij op het bieden van uitdagende leermomenten binnen de reguliere klassensetting. Door deze aanpak kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen zonder zich buitengesloten te voelen. Alle leerlingen krijgen hierdoor de kans om hun potentieel volledig te benutten en te excelleren.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Deskundige Fysiotherapeut
Kinderfysiotherapeut Vos&Jager voor Gespecialiseerde Zorg
Intraverte voor Integrale Lichamelijke Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op de Clara Fabriciusschool stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen actief. We bieden diverse mogelijkheden om kinderen te laten bewegen en hun coördinatie te verbeteren. Wanneer kinderen extra ondersteuning nodig hebben, schakelen we gespecialiseerde externe partners in, zoals kinderfysiotherapeuten en Intraverte, om hen op maat te helpen en hun fysieke welzijn te bevorderen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Medische Ondersteuning

Toelichting van de school:

Wij bieden basale ondersteuning op het gebied van medisch handelen, conform de geldende richtlijnen. Dit omvat de mogelijkheid om, op uitdrukkelijk verzoek van ouders en na het verkrijgen van de benodigde toestemming, bepaalde medicatie toe te dienen. Deze service waarborgt de gezondheid en het welzijn van uw kind tijdens schooltijd. Ouderlijke goedkeuring is hierbij essentieel voor een veilige en verantwoorde uitvoering.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Voorschoolse opvang
Buitenschoolse opvang
Kinderdagverblijf
Peutergroep
Gymzaal in De Hoendrik

Extra Ondersteuning op Maat voor Elk Kind aan de Clara Fabriciusschool

Ons Toegewijde Onderwijsbeleid en Leerondersteuning

Bij de Clara Fabriciusschool geloven we in het bieden van onderwijs dat aansluit bij de unieke leerbehoeften van elk kind. We zetten ons dagelijks in om een stimulerende en ondersteunende leeromgeving te creëren waar alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze aanpak voor extra ondersteuning is veelzijdig. Dit kan zowel binnen als buiten de klas plaatsvinden, afhankelijk van wat het beste werkt voor uw kind. In de klas bieden we gerichte hulp aan de instructietafel, waar we moeilijke lesstof herhalen en concepten verduidelijken met diverse leermaterialen. Dit zorgt voor een dieper begrip en versterkt de leerresultaten. Daarnaast maken we gebruik van innovatieve digitale leermiddelen en oefenprogramma's om leerlingen extra te ondersteunen bij het verwerken van de lesstof. Voor kinderen die baat hebben bij een rustigere omgeving, bieden we individuele begeleiding. Dit kan door een ervaren leerkracht, een tutor uit de bovenbouw, of onze toegewijde onderwijsassistent. We blijven continu op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijsondersteuning, inclusief digitale leermiddelen, om onze leerlingen de meest effectieve tools te bieden. Onze proactieve benadering stelt ons in staat om potentiële leerproblemen vroegtijdig te signaleren en direct passende ondersteuning te bieden. Een nauwe samenwerking met alle partners binnen ons kindcentrum is essentieel. We onderhouden regelmatig contact met de kinderopvang en peuterspeelzaal in hetzelfde gebouw. Dit garandeert een consistente en doorlopende leerlijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar, wat bijdraagt aan een soepele overgang en een optimale ontwikkeling gedurende hun basisschooltijd.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Diepe Duik

Welke concrete doelen streeft de Clara Fabriciusschool na in het schoolplan?

Op de Clara Fabriciusschool zetten we vol in op een team van toegewijde specialisten en coördinatoren om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Onze intern begeleider en kwaliteitsfunctionaris monitoren nauwgezet alle procedures rondom leerlingenzorg en onderwijs. Gedragscoördinatoren zorgen voor een consistente implementatie van de lesmethodes Kwink en Fides, en faciliteren teamdiscussies over aanpakken. De rekencoördinatoren leiden de verbetering van ons rekenonderwijs, volgen gespecialiseerde trainingen en ondersteunen het team actief bij het verhogen van de rekenvaardigheid. Verder zijn er voor vrijwel elk vakgebied specialisten en coördinatoren aangesteld die expertise inbrengen en de kwaliteit bewaken. Dit gestructureerde teamwerk garandeert een hoge standaard in ons lesaanbod en een optimale ontwikkeling voor elke leerling.

Hoe borgt de Clara Fabriciusschool de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingontwikkeling?

Wij hanteren een systematische aanpak om de onderwijskwaliteit te meten en te verbeteren. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 gebruiken we het observatie-instrument Leerling in Beeld Kleutervolgsysteem. Hierin worden alle leerdoelen vastgelegd en periodiek geëvalueerd, met bijsturing waar nodig. Vanaf groep 3 toetsen we jaarlijks de voortgang in technisch en begrijpend lezen, rekenen-wiskunde en taalverzorging (spelling en leestekens) met de toetsen van Leerling in Beeld. Deze landelijk genormeerde toetsen bieden een objectief inzicht in zowel de algemene onderwijskwaliteit als de individuele leerlingontwikkeling, wat essentieel is voor gerichte ondersteuning. De resultaten delen we met u via het rapport en bespreken ze tijdens oudergesprekken. Naast deze gestandaardiseerde metingen, houden we de kwaliteit scherp in de gaten door observaties en overlegmomenten in de klas door onze intern begeleider/kwaliteitscoördinator. Twee keer per jaar organiseren we teamvergaderingen specifiek voor het analyseren van toetsresultaten, het identificeren van verbeterpunten en het borgen van ons onderwijsniveau. In groep 8 nemen de leerlingen in februari deel aan de doorstroomtoets, een door de inspectie goedgekeurde landelijke toets. De resultaten, die we vergelijken met het landelijk gemiddelde, tonen aan dat onze leerlingen de afgelopen jaren consistent op of boven het gemiddelde presteren. We blijven ons inspannen om deze prestaties te handhaven, met speciale aandacht voor effectieve instructie en het automatiseren van rekenvaardigheden. Burgerschap is integraal verweven in ons curriculum, niet als losstaand vak maar als een essentieel onderdeel van onze identiteit en onderwijsaanpak. Met methodes als Faqta (wereldoriëntatie en burgerschap), Kwink (sociaal-emotioneel leren) en Fides besteden we op diverse manieren aandacht aan burgerschap. We leiden onze leerlingen op tot respectvolle, evenwichtige individuen die handelen vanuit duidelijke normen en waarden. Dit bevorderen we door veel aandacht te besteden aan sociaal-emotioneel leren, burgerschapslessen met Kwink en trainingen via Fides. We onderwijzen kinderen over democratische principes en stimuleren actief burgerschap. Lessen over de 'derde kamer' en thema's binnen Faqta in groep 7 en 8 bevorderen overleg, luistervaardigheid en samenwerking. Participatie en maatschappelijke betrokkenheid staan centraal. We moedigen leerlingen aan om belangeloos iets voor anderen te doen, bijvoorbeeld via acties voor goede doelen. We cultiveren kennis van en respect voor andersdenkenden, waarbij we een brede kijk op medemensen stimuleren. Tenslotte streven we naar een complete ontwikkeling van elk kind, door blootstelling aan cultuur te bieden voor persoonlijke verrijking en een bredere wereldvisie.

Hoe vertaalt de school jaarlijkse doelen naar concrete acties en evaluatie?

De strategische beleidsdoelen van onze school worden jaarlijks vertaald naar specifieke jaardoelen, die gedetailleerd worden uitgewerkt in jaarplannen. Deze plannen beschrijven de methoden om de doelen te bereiken en de criteria voor succes. Elk schooljaar evalueren we de voortgang aan de hand van deze jaarplannen. Doelen die niet volledig of gedeeltelijk zijn behaald, worden meegenomen naar het volgende schooljaar en indien nodig aangescherpt om continue verbetering te garanderen.

Downloaden

Optimale Start op de Clara Fabriciusschool: Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

De Clara Fabriciusschool in Herveld biedt een inspirerende en veilige omgeving waar jonge kinderen de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen. Wij geloven in een sterke basis voor een succesvolle schoolcarrière. Ons onderwijs is gericht op spelenderwijs leren, ontdekken en groeien. Met een toegewijd team van ervaren leerkrachten zorgen we voor een warme en stimulerende leeromgeving die aansluit bij de behoeften van elk individueel kind. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind bij ons.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Aanbod Heeft de Clara Fabriciusschool voor Peuters en Kleuters?

De Clara Fabriciusschool in Herveld zet zich in voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen met een scala aan aanvullende programma's. We faciliteren een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool met een focus op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ons doel is een integrale aanpak, waarbij we samenwerken om de best mogelijke start te garanderen, vaak binnen de structuur van een kindcentrum.

De Clara Fabriciusschool in Herveld zet zich in voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen met een scala aan aanvullende programma's. We faciliteren een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool met een focus op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ons doel is een integrale aanpak, waarbij we samenwerken om de best mogelijke start te garanderen, vaak binnen de structuur van een kindcentrum.

Naadloze Integratie met Lokale Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Ontwikkeling Binnen een Kindcentrum

Met Welke Partners Werkt de Clara Fabriciusschool Samen voor het Jonge Kind?

Om een optimale leerervaring voor onze jongste leerlingen te garanderen, onderhoudt de Clara Fabriciusschool sterke samenwerkingsverbanden. Een belangrijke partner hierin is Kinderopvang Ukkiepuk, waarmee we nauw samenwerken om een doorlopende ontwikkelingslijn te creëren. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving, van de peuteropvang tot de eerste schooljaren.

Om een optimale leerervaring voor onze jongste leerlingen te garanderen, onderhoudt de Clara Fabriciusschool sterke samenwerkingsverbanden. Een belangrijke partner hierin is Kinderopvang Ukkiepuk, waarmee we nauw samenwerken om een doorlopende ontwikkelingslijn te creëren. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving, van de peuteropvang tot de eerste schooljaren.

Samenwerking met Kinderopvang Ukkiepuk
Team | Clara Fabriciusschool in Herveld | [2025] Schoolregister