
Schoolweging
De schoolweging van Clara Fabriciusschool is 29,65 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,5% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het taal- en rekenonderwijs, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische niveaus: 25% havo/vwo-advies en 15% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs met 0% lager dan het regionale gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Clara Fabriciusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.2 | 176.35 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Clara Fabriciusschool nemen we naast methodegebonden toetsen, ook twee keer per jaar de toetsen van het leerlingvolgssysteem Leerling in Beeld af. Met de methodegebonden toetsen testen we vooral of hetgeen wat is aangeboden beheerst wordt (kennis) en met de toetsen van Leerling in Beeld toetsen we vooral de vaardigheden van de leerling. De resultaten van de toetsen van Leerling in Beeld worden twee keer per jaar geanalyseerd door de groepsleerkrachten, waarna een verbeterplan wordt opgesteld. Dit noemen we de 4D cyclus: 1. We verzamelen Data 2. We Duiden deze data; wie is (snel) gegroeid, welk leerkrachthandelen heeft effect gehad kijkend naar de resultaten, enzovoort. 3. We stellen Doelen op voor de komende periode en verwerken deze in het verbeterplan van de groep. 4. Doen: We voeren de acties gemeld in het verbeterplan uit. Het verbeterplan is een werkdocument. Leerkrachten checken en updaten deze plannen regelmatig. Dit gebeurt dus niet alleen twee keer per jaar tijdens de toetsmomenten van Leerling in Beeld, maar ook bijvoorbeeld na methodegebonden toetsen . De IB-er/kwaliteitscoördinator analyseert de resultaten op schoolniveau en formuleert samen met de leerkrachten de actiepunten voor de school. Deze staan in de schoolrapportage en worden zichtbaar gemaakt in de teamkamer. We toetsen dus vooral om te weten of en hoe we ons aanbod moeten aanpassen. Hierbij focussen we ons vooral op groei. Ieder kind groeit op zijn eigen tempo en niveau. Deze groei monitoren we met de tussenresultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,56% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%). Maar liefst 50% stroomt door boven het geadviseerde niveau, wat aansluit bij het beleid van ‘kansrijk adviseren’ en intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Visie op de Methode Kwink en Fides In het onderwijs is het essentieel dat scholen aansluiten bij de kwaliteiten en onderwijsbehoeften van hun leerlingen. De diversiteit binnen de klas vraagt om een flexibele en inclusieve benadering. Met de methoden Kwink en Fides willen we de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen stimuleren, terwijl we ook hun cognitieve vaardigheden versterken. Kwaliteiten en Onderwijsbehoeften Leerlingen brengen verschillende talenten, interesses en behoeften mee. Kwink richt zich op sociale vaardigheden en weerbaarheid, wat aansluit bij de behoefte van leerlingen aan een veilige en ondersteunende leeromgeving. Fides biedt mogelijkheden voor persoonlijke groei en reflectie, wat essentieel is voor leerlingen die behoefte hebben aan verdieping en zelfvertrouwen. LEES MINDER
Veiligheid
Positieve schoolbeleving
Respect
Wat is de werkwijze van de Clara Fabriciusschool voor sociale ontwikkeling?
De Clara Fabriciusschool schenkt extra aandacht aan sociale vaardigheden, emotionele gezondheid en differentiatie. De school bevordert de samenwerking en communicatie tussen leerlingen en biedt ondersteuning bij stress en faalangst. Daarnaast stemt de Clara Fabriciusschool het onderwijs af op de verschillende leerstijlen en niveaus van de leerlingen. Om de effectiviteit van deze methoden te waarborgen worden de docenten getraind en worden Kwink en Fides geïntegreerd in het curriculum. De voortgang en het welzijn van de leerlingen worden regelmatig gemeten, om tijdig bij te sturen. Door de combinatie van Kwink en Fides wordt er een holistische leeromgeving gecreëerd waarin leerlingen zich veilig, gewaardeerd en uitgedaagd voelen, wat bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Clara Fabriciusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Clara Fabriciusschool gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Clara Fabriciusschool?
De Clara Fabriciusschool gebruikt Kwink en Fides als methoden voor sociaal-emotioneel leren.