
De resultaten van Basisschool Sint Willibrordus in Herveld
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Sint Willibrordus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Basisschool Sint Willibrordus
De schoolweging van Sint Willibrordus Herveld is 29,38 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Basisschool Sint Willibrordus bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Sint Willibrordus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 94,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, zelfs in vergelijking met vergelijkbare scholen (95,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 56,4% van de leerlingen gehaald, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat de school effectief differentieert voor beter presterende leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Sint Willibrordus?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 40% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (iets boven regionaal gemiddelde), terwijl 17,5% een vwo-advies ontvangt (vergelijkbaar met landelijk). Opvallend is het hoge percentage vmbo-k adviezen (25% vs. 9,17% bij vergelijkbare scholen), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt tot 1,01%, in lijn met regionale trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Willibrordus Herveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.35 | 175.23 | 175.04 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We stellen ons tot doel ieder kind een bij hem/haar passende ontwikkeling te laten doorlopen. Dat betekent dat we zo vroeg mogelijk signaleren welke kinderen behoefte hebben aan extra ondersteuning en begeleiding. Door ons leerlingvolgsysteem en de cyclus van handelingsgericht werken houden we zicht op de tussentijdse ontwikkeling en de vorderingen van kinderen. Door handelingsgericht te werken, kijken we en werken we op een cyclische en systematische manier met leerlingen in de klas. Eerst wordt goed geobserveerd en informatie verzameld over alle kinderen in de groep. Op basis van die gegevens worden per kind onderwijsbehoeften geformuleerd. De observaties en onderwijsbehoeften worden beschreven in het digitale leerlingdossier. In de klas werken we met observatieformulieren waarin we de leerlingen doelgericht volgen en het aanbod kunnen aanpassen. Aan het einde van de periode wordt het dit geëvalueerd en bijgesteld op basis van nieuwe observaties en informatie van o.a. tussentijdse toetsen. Dan begint de cyclus weer opnieuw. Tijdens de groepsbesprekingen die de leerkracht twee tot drie keer per jaar met de intern begeleider heeft, worden de observaties en de onderwijsbehoeften besproken. Dit gebeurt zowel op groepsniveau als op individueel niveau. Niet alleen de toetsscores zijn van belang maar ook het leerproces. Doel is om het maximaal haalbare niveau per kind te bereiken. Observatieformulieren worden ingevuld en aangepast voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling/grammatica. Op groeps- en schoolniveau evalueren en analyseren we de toetsgegevens op basis van de CITO schoolzelfevaluatie. Leerkrachten analyseren de resultaten van de eigen groep aan de hand van trendanalyses en een aantal vaste vragen. De zorgsignalen worden met de betreffende leerkracht(en), een IB’er en eventueel een vakspecialist besproken. Tijdens dit gesprek worden actiepunten geformuleerd en plannen bedacht voor de groep, een groepje leerlingen of het individuele kind. De voortgang van deze actiepunten wordt tijdens de groepsbespreking gevolgd. Door de toetsresultaten op deze manier met elkaar te bespreken, door ze op kindniveau ook met de ouders te bespreken tijdens de oudergesprekken en d.m.v. schriftelijke rapportages hebben we een adequaat middel om het kwaliteitsniveau van de school te blijven bewaken. De resultaten van deze evaluaties kunnen aanleiding zijn tot het bijstellen van het onderwijsprogramma o.a. bij de keuze van nieuwe methodes en het bepalen van leerlijnen door de school. De doorstroomtoets van het CITO geeft inzicht in de score van iedere individuele leerling. Hierbij zijn we niet gefocust op de gemiddelde- of landelijke scores. Deze scores kunnen erg wisselen van jaar tot jaar omdat ze afhankelijk zijn van de samenstelling van de groep. Wel streven we naar optimale individuele scores omdat deze recht doen aan ons streven, het beste en het mooiste in iedere leerling naar boven halen. De ouders worden via het leerling rapport, dat twee keer per jaar verschijnt, op de hoogte gehouden van de tussenresultaten van hun kind.
Zitten de oud-leerlingen van Basisschool Sint Willibrordus in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school kent een opvallende verdeling: 29,17% van de leerlingen presteert boven advies (iets hoger dan 25,27% landelijk), maar eveneens 29,17% zit onder advies (significant boven 11,81% gemiddeld). Dit polariserende beeld suggereert zowel kansrijke doorstroom als uitdagingen in advisering voor risicoleerlingen, mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen in een vertrouwde sfeer en een veilige omgeving onderwijs “genieten”. Door te werken volgens de aanpakken van Positive Behavior Support en Fides bieden we alle kinderen een basis voor het uitbreiden van de sociale vaardigheden en de waarden die daarmee gepaard gaan. Daarnaast zal er per groep/per kind ook een meer afgestemd SEO aanbod zijn afhankelijk van signaleringen. Iedere start van het schooljaar besteden we aandacht aan positieve groepsvorming middels de "gouden weken". Binnen het beschreven aanbod wordt een anti-pestaanpak geïntegreerd. Door deze aanpakken te combineren weten we een veilig en positief schoolklimaat te creëren met sterke groepen waarin kinderen het fijn hebben en zich samen verantwoordelijk voelen voor de sfeer in de groep. Dit alles moet een gevoel geven van “lekker in je vel zitten” om van daaruit alle kansen tot optimale ontwikkeling te kunnen benutten. Dit kan alleen als het contact tussen de leerkracht en het kind respectvol is en met een open houding naar de ander. Dit is en blijft voorwaarde! LEES MINDER
respect
veiligheid
persoonlijke ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Willibrordus voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Sint Willibrordus gebruikt verschillende instrumenten om de fysieke en sociale veiligheidsbeleving van kinderen te monitoren: - Sociaal emotionele ontwikkeling en veiligheidsmonitor Leerling in Beeld (Cito) voor leerlingen vanaf groep 5 (twee keer per jaar). Leerkrachten van groep 1 t/m 4 vullen ook twee keer per jaar een vragenlijst in. - Leerlingenenquête WMK (één keer in de 4 jaar). - Individuele en groepsgesprekken. De resultaten worden geanalyseerd en besproken binnen het team en de MR. Op basis hiervan worden acties ondernomen op school-, groeps- of individueel niveau en wordt dit gecommuniceerd naar ouders. Een uitgebreide uitleg is te vinden in het veiligheidsplan op de website.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Willibrordus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Willibrordus gebruikt Leerling in Beeld van Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.