Openbare Basisschool De Stapsteen

Het team van Openbare Basisschool De Stapsteen in Herten

Current section: team
Putkamp 2
6049 Herten

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Stapsteen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Stapsteen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Stapsteen bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Stapsteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Stapsteen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Stapsteen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.9%)
25-35 jaar (27.8%)
35-45 jaar (30.6%)
45-55 jaar (5.6%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Stapsteen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80.6%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Stapsteen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning en Onderwijscontinuïteit op De Stapsteen

Bij Openbare Basisschool De Stapsteen streven we ernaar om altijd gekwalificeerd personeel voor de klas te hebben. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek is of afwezig, doen we er alles aan om direct een passende vervanging te regelen. Ondanks de uitdagingen van het huidige lerarentekort, zetten we ons maximaal in voor onderwijscontinuïteit. Indien een externe vervanger niet direct beschikbaar is, kijken we naar interne oplossingen. Denk hierbij aan het inzetten van collega-leerkrachten voor extra uren, of het betrekken van andere deskundige teamleden zoals onze bouwcoördinator, ondersteunend personeel of onderwijsassistenten. Als interne oplossingen ontoereikend zijn, ontwikkelen we een alternatief lesprogramma. Hierbij werken we nauw samen met vrijwilligers en eventueel externe kinderopvangpartners, in overleg met de directie en het schoolteam. Dit noodprogramma is altijd van tijdelijke aard, meestal voor één dag, en kan afwijken van het reguliere lesprogramma. In het uiterste geval, wanneer alle andere opties zijn uitgeput en we de kinderen niet op school kunnen opvangen, vragen we ouders om de kinderen thuis te houden. Dit is een laatste redmiddel, genomen uit noodzaak om de kwaliteit en veiligheid te waarborgen. De procedure bij afwezigheid: Op de eerste dag van afwezigheid proberen we leerlingen van de betreffende groep intern op te vangen, indien de capaciteit dit toelaat. Mocht er na de eerste dag nog geen zicht op vervanging zijn voor de daaropvolgende dagen, dan informeren wij ouders/verzorgers via Isy. De directie blijft ondertussen intensief zoeken naar een geschikte vervanger. Kinderen die thuis moeten blijven, ontvangen een thuiswerkpakket waarmee ze zelfstandig aan de slag kunnen. Voor ouders die geen alternatieve opvang kunnen regelen, biedt de school wel opvangmogelijkheden op school. Zodra een vervanger is gevonden, ontvangen ouders direct bericht via Isy, en kunnen de kinderen de volgende schooldag weer naar school komen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Thematisch kleuteronderwijs
100%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
21.4%
Rekenen/wiskunde
19.7%
Taal
15.9%
Lezen
14.6%
Wereldoriëntatie
11.4%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9.4%
Bewegingsonderwijs
5.7%
Engelse taal
1.9%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Stapsteen

4

Taal- en Rekenonderwijs: Expertise en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Stapsteen bieden onze interne begeleiders gespecialiseerde kennis op het gebied van taal, dyslexie en remedial teaching. Iris Evers, onze toegewijde rekenspecialist, verbetert de onderwijskwaliteit door gerichte begeleiding en coaching. Daarnaast worden onze leerlingen gestimuleerd in hun leesontwikkeling door twee leescoördinatoren. Zij stellen jaarlijks een leesplan op om leesplezier en leesmotivatie te vergroten, ondersteund door vrijwilligers en een leesconsulent van Bibliorura.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Rots en Water Training

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots en Water Trainers

Toelichting van de school:

Basisschool De Stapsteen is een gecertificeerde Rots en Water school. Deze sociale training wordt in alle jaargroepen gegeven en dient zowel preventief als curatief om de emotionele ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. Onze getrainde Rots en Water trainers verzorgen periodiek lessen en coachen collega's. Dit zorgt ervoor dat de methodiek effectief wordt geïntegreerd in de dagelijkse lespraktijk, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundig Advies

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Onze interne begeleiders bieden leerkrachten waardevol advies bij specifieke vraagstukken rondom gedrag, werkhouding en de aanpak van schooltaken. Deze expertise zorgt voor een proactieve en effectieve ondersteuning van elke leerling, zodat zij hun volledige potentieel kunnen benutten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimulering op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling worden benoemd, integreert Basisschool De Stapsteen beweging en fysieke activiteit in het dagelijkse onderwijs.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen over medisch handelen of persoonlijke verzorging werkt Basisschool De Stapsteen samen met ouders en, indien nodig, externe professionals om het welzijn van de leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kinderopvang in en naast de school
Buitenschools lesaanbod zoals oa muziekles
Lift

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op De Stapsteen

Gedetailleerde Uitleg van Onze Educatieve Aanpak

Openbare Basisschool De Stapsteen biedt een solide basis in het reguliere onderwijs, aangevuld met proactieve, brede ondersteuning voor elke leerling. Ons toegewijde team van gespecialiseerde professionals en een doordachte zorgstructuur garanderen dat we optimaal inspelen op de individuele leerbehoeften. Wij balanceren de aandacht voor individuele leerlingen met de behoeften van de gehele groep, waarbij we heldere grenzen stellen aan wat de school kan bieden. Transparante communicatie en nauwe samenwerking met ouders staan hierbij centraal. Ons zorgteam bestaat uit ervaren professionals: Noortje Stroek (Intern Begeleider), een vacante positie voor Intern Begeleider, Ellen Smeets (Intern Begeleider) en Mindie Munten (Onderwijsassistent). Zij vormen de kern van onze ondersteuningsstructuur. Op De Stapsteen streven we ernaar om naadloos aan te sluiten bij de unieke onderwijs- en ontwikkelingspaden van onze leerlingen. We hanteren een gestructureerd leerstof-jaar-klassensysteem, afgestemd op zowel leerstof als leeftijd. Wanneer leerlingen extra ondersteuning nodig hebben om binnen dit systeem succesvol te zijn, biedt de leerkracht aangepaste instructie. Verlengde of verdiepende instructie is hier een voorbeeld van. Indien deze aanpak onvoldoende blijkt, kan in overleg met de intern begeleider Remedial Teaching (RT) worden ingezet. Dit betreft een kortdurende, doelgerichte aanpak van ongeveer zes weken om specifieke leerdoelen te bereiken. Voor leerlingen die de leerstof snel beheersen en behoefte hebben aan cognitieve uitdaging of ondersteuning bij 'leren leren', plannen en organiseren, en het omgaan met hun begaafdheid, hebben we het 'Staplab'. Hier ligt de nadruk niet alleen op uitdagende opdrachten, maar ook op pedagogische ontwikkeling, zoals samenwerken, plannen en empathie. De werkwijzen van het Staplab worden de komende jaren verder geïntegreerd in het reguliere onderwijs. Hoewel het Staplab essentieel blijft voor leerlingen met specifieke behoeften, streven we ernaar het aanbod in de klas zo uitdagend mogelijk te maken. **Kwaliteit van Onderwijs en Cyclisch Werken** De kwaliteit van ons onderwijs monitoren we continu door middel van gestandaardiseerde toetsen (zoals Cito), vragenlijsten en methodetoetsen. Minstens zo belangrijk zijn observaties in de klas en gesprekken met leerkrachten, leerlingen en ouders, die waardevolle inzichten bieden in het leerproces. Deze data-gedreven aanpak stelt ons in staat om ons onderwijs cyclisch bij te sturen. We werken volgens het principe 'data-duiden-doelen-doen', waarbij we op schoolniveau continu reflecteren op ons handelen en de resultaten. Door informatie uit alle lagen uit te wisselen, versterken we onze gezamenlijke kennis en pakken we ontwikkelpunten efficiënt aan. **Beslissingen over Doubleren en Versnellen** Doubleren kan een oplossing zijn voor leerlingen die een leerachterstand hebben, met als doel deze in het volgende schooljaar in te halen. Versnellen is bedoeld voor leerlingen met een aantoonbare voorsprong, die uitgedaagd worden op een passend niveau. De beslissing om een leerling te laten doubleren of versnellen, vereist een zorgvuldige afweging door leerkrachten, ouders en de intern begeleider. Bij twijfel wordt de directie betrokken. Deze beslissingen worden genomen na de laatste toetsperiode, maar soms al eerder duidelijk. Bij deze besluitvorming kijken we naar twee cruciale componenten: het leerproces en het welzijn van de leerling. Het volledige beleid hieromtrent is beschikbaar op school. **Specifieke Ondersteuning voor Kleuters** Onze kleuterspecialist, Willemijn Cartens, is gespecialiseerd in de ontwikkeling van jonge kinderen en biedt gerichte ondersteuning en advies binnen de kleuterbouw. **Toekomstvisie op Extra Ondersteuning** Dit schooljaar versterken we ons basisaanbod met een focus op differentiatie, met extra aandacht voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Door hoge verwachtingen te stellen en een passend aanbod te bieden, stimuleren we optimale ontwikkeling. We willen het Staplab verder ontwikkelen en de klassikale begeleiding voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben en moeite hebben met executieve vaardigheden, verbeteren door gerichte scholing van ons team. Investeren in de kennis en vaardigheden van ons team vergroot ons inzicht in leerbehoeften, waardoor we effectievere ondersteuning kunnen bieden. We onderzoeken de noodzaak van nieuwe leermiddelen en verhogen de kwaliteit van het aanbod voor basisvaardigheden zoals rekenen, taal en burgerschap. Specialisten op het gebied van taal, NT2, spel bij het jonge kind, de jonge kind specialist en de braincoach (leren leren) worden dit jaar opgeleid. Zij zullen ons basisarrangement versterken en bijdragen aan de verdere ontwikkeling van ons extra ondersteuningsaanbod, met als doel een breed scala aan specialistische kennis en kunde op alle ontwikkelgebieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Strategisch Schoolplan van Basisschool De Stapsteen

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan voor de komende jaren?

Stichting Swalm & Roer heeft haar koersplan 2023-2027 uitgestippeld rond vier cruciale speerpunten: Onderwijs en kwaliteit, Werkgeverschap, Partnerschap en Bedrijfsvoering. Dit koersplan is de basis voor onze schoolontwikkeling. De snel veranderende maatschappij vraagt om continue vernieuwing binnen het onderwijs. Dit brengt uitdagingen met zich mee voor leerlingen, ouders, leraren en alle medewerkers. Wendbaarheid en aanpassingsvermogen zijn hierbij essentieel, net zoals de veerkracht die onze regio al eeuwen kenmerkt. Bij Swalm & Roer noemen we dit 'Roerkracht': de kracht om kansen te zien en te benutten, uitdagingen positief aan te gaan en vooral samen te werken. Het schoolplan van Basisschool De Stapsteen, opgesteld voor de periode 2023-2027, vertaalt deze strategische hoofdlijnen naar concrete schoolspecifieke ambities. Dit plan biedt richting en focus voor ons handelen, met vier belangrijke speerpunten: rekenen (didactiek en aanbod verdiepen), begrijpend lezen (nieuwe methode met leerlijn studievaardigheden), ICT (visie aanscherpen en implementeren) en professionele cultuur (samenwerking en continue verbetering van ons onderwijs). Het jaarplan is de jaarlijkse uitwerking van deze schoolplanambities, geëvalueerd met het team en de medezeggenschapsraad. Voor schooljaar 2025-2026 richten we ons op nieuwe ontwikkelthema's zoals leesonderwijs (doorgaande leerlijn technisch lezen, begrijpend luisteren) en burgerschapsonderwijs (implementatie beleidsplan, zichtbaar in doorlopende leerlijn). Ook de samenwerkingsgerichte kwaliteitscultuur, met gedeeld leiderschap en actieve bijdrage aan schoolontwikkeling, staat centraal. Bestaande thema's zoals rekenen (borging kwaliteit en doelenplanners), begrijpend lezen (inzet leesmethode Atlantis) en ICT (borging leermiddelen en digitale geletterdheid) worden geborgd om de huidige kwaliteit te handhaven en verder te ontwikkelen.

Hoe waarborgt onze school de gestelde onderwijsdoelen en kwaliteit?

Op Basisschool De Stapsteen hanteren we de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) om continu de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Ons kwaliteitsbeleid wordt vastgelegd volgens de Enigma-aanpak, waarbij het vakmanschap van de leerkracht centraal staat. Ambitiekaarten beschrijven onze doelen en de bijbehorende processen. Zodra een ambitie is behaald, worden de werkafspraken vastgelegd in een kwaliteitskaart. Deze kaarten worden, na goedkeuring, opgenomen in ons digitale kwaliteitshandboek op SharePoint, zodat alle medewerkers toegang hebben en de kwaliteit geborgd blijft. Indien nodig worden deze kaarten geëvalueerd en bijgesteld. Jaarlijks inventariseren we de scholingsbehoefte van ons team, gericht op onze schoolambities. We stimuleren het delen van expertise en vakmanschap binnen het team om zo gezamenlijk de onderwijsontwikkelingen te bevorderen. Dit schooljaar focussen we hier specifiek op, als onderdeel van de verdere ontwikkeling van onze professionele teamcultuur. Door kennis en vaardigheden te delen, borgen we de kwaliteit en dragen we deze over aan nieuwe leerkrachten, wat resulteert in een uniform en hoogwaardig leeraanbod voor elke leerling. Het team is nauw betrokken bij het behalen van de schoolse doelen, eventueel via projectgroepen. Ook ouders worden via de medezeggenschapsraad betrokken bij de meerjarenplanning en kunnen verbeteringen voorstellen. Zij worden continu geïnformeerd over de voortgang van verbeteringsprocessen. Het bestuur monitort de schoolplannen en jaarplannen, die ter goedkeuring of informatie worden voorgelegd. De directeur rapporteert schriftelijk en mondeling over de behaalde resultaten en eventuele aanpassingen in de planning. Op stichtingsniveau volgen we vijf kwaliteitsactiviteiten: het schoolontwikkelgesprek, interne audits op scholen, jaarlijkse schoolbezoeken door de bestuurder, schoolrapportages met analyse van toetsresultaten en een ontwikkelgesprek tussen bestuurder en directeur over de schoolse kwaliteitsactiviteiten.

Stimulerend Aanbod Jonge Kind: De Stapsteen Herten

Toelichting van de school

Op Openbare Basisschool De Stapsteen in Herten bieden we jonge kinderen een rijke en betekenisvolle leeromgeving. Onze school stimuleert de spelenderwijs ontwikkelde talenten van elk kind door middel van zorgvuldig ingerichte hoeken en themaonderwijs. Deze thema's, die we zelf vormgeven, sluiten naadloos aan bij de vastgestelde leerdoelen voor jonge kinderen. Wij geven prioriteit aan de natuurlijke bewegingsdrang van kleuters door alle activiteiten zo actief en uitdagend mogelijk te maken. Zo zorgen we ervoor dat leren een avontuur is dat alle zintuigen prikkelt en de nieuwsgierigheid bevordert.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend onderwijs bieden wij voor de jongste leerlingen in Herten?

Openbare Basisschool De Stapsteen in Herten biedt diverse extra programma's speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat ondersteuning door kinderopvanginstanties en programma's voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), vaak in samenwerking met lokale peuteropvang. Deze initiatieven zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de schoolloopbaan van uw kind. De focus ligt op het stimuleren van taalontwikkeling, sociale vaardigheden en creativiteit in een veilige en stimulerende omgeving. Ontdek hoe wij uw kind optimaal voorbereiden op de basisschool.

Openbare Basisschool De Stapsteen in Herten biedt diverse extra programma's speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat ondersteuning door kinderopvanginstanties en programma's voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), vaak in samenwerking met lokale peuteropvang. Deze initiatieven zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen voor de schoolloopbaan van uw kind. De focus ligt op het stimuleren van taalontwikkeling, sociale vaardigheden en creativiteit in een veilige en stimulerende omgeving. Ontdek hoe wij uw kind optimaal voorbereiden op de basisschool.

Kinderopvang in de regio
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) & peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Stapsteen samen voor het programma voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Stapsteen onderhoudt strategische samenwerkingen met vooraanstaande kinderopvang- en educatiepartners. Wij werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Roermond (SKR), een organisatie bekend om haar kwalitatieve dienstverlening op het gebied van kinderopvang. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met 'Treintje Bengelkes' voor de peuteropvang, waar kinderen op een speelse manier kennismaken met educatieve activiteiten. Ook 'Beestenboel' draagt bij aan ons aanbod met gespecialiseerde programma's die de ontwikkeling van jonge kinderen bevorderen. Deze samenwerkingen garanderen een naadloze overgang en een rijke leerervaring voor elk kind.

Openbare Basisschool De Stapsteen onderhoudt strategische samenwerkingen met vooraanstaande kinderopvang- en educatiepartners. Wij werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Roermond (SKR), een organisatie bekend om haar kwalitatieve dienstverlening op het gebied van kinderopvang. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met 'Treintje Bengelkes' voor de peuteropvang, waar kinderen op een speelse manier kennismaken met educatieve activiteiten. Ook 'Beestenboel' draagt bij aan ons aanbod met gespecialiseerde programma's die de ontwikkeling van jonge kinderen bevorderen. Deze samenwerkingen garanderen een naadloze overgang en een rijke leerervaring voor elk kind.

Peuteropvang 'Treintje Bengelkes' voor speelse ontwikkeling
Ontwikkelcentrum 'Beestenboel' voor actieve kindprogramma's
Team | Openbare Basisschool De Stapsteen in Herten | [2025] Schoolregister