
De resultaten van Openbare Basisschool De Stapsteen in Herten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Stapsteen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Stapsteen bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Stapsteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau: Basiskennis voor elke leerling
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden in taal en rekenen die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de centrale eindtoets, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school in Herten. Bij Basisschool De Stapsteen streven we ernaar dit cruciale niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Onze toegewijde leerkrachten zetten zich dagelijks in om een solide basis te leggen, zodat iedere leerling goed voorbereid is op de volgende onderwijsloopbaan. De resultaten tonen aan dat we hierin succesvol zijn, met een score die de landelijke norm ruimschoots overstijgt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Uitblinken in taal en rekenen
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerresultaat, dat verder gaat dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool afzonderlijk een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de kenmerken van de leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op Openbare Basisschool De Stapsteen zetten we continu in op verdere ontwikkeling en excellentie. Wij geloven dat onze leerlingen, met de juiste begeleiding en uitdaging, uitstekende resultaten kunnen behalen. De monitoringsresultaten laten zien dat onze aanpak vruchten afwerpt, met een score die de vooruitgang en het potentieel van onze leerlingen weerspiegelt. We blijven ons inzetten om deze prestaties verder te optimaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Stapsteen?
Het schooladvies aan het einde van groep 8 is cruciaal voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. Op Basisschool De Stapsteen kijken we verder dan alleen toetsresultaten. We beoordelen de leerling integraal: is hij of zij leergierig, gemotiveerd en kan deze zich goed concentreren? Toont de leerling doorzettingsvermogen bij uitdagingen en heeft hij een proactieve houding ten opzichte van huiswerk? Leren leerlingen het beste theoretisch of juist praktisch? Ook houden we rekening met sociaal-emotionele aspecten die relevant zijn voor de ontwikkeling. Gedurende het schooljaar toetsen we de voortgang met methodegebonden toetsen. Deze geven inzicht in de beheersing van specifieke leerdoelen. Tweejaarlijkse Cito-toetsen meten de langetermijnresultaten. Het schooladvies is een proces dat start halverwege groep 7, omdat leerlingen zich continu ontwikkelen en hun schoolkeuze kan veranderen. Ons streven is altijd om kansrijk te adviseren. Het traject verloopt als volgt: halverwege groep 7 bespreken we de eerste resultaten en een voorlopig advies met ouders en leerling. Dit proces herhaalt zich eind groep 7. In groep 8, na de oktobertoetsen, volgt een voorlopig advies in november en een definitief advies in januari, na overleg met ouders en leerling. In februari wordt de Iep Doorstroomtoets afgenomen. Een hoger resultaat dan het schooladvies vereist een heroverweging van ons advies, terwijl een lager resultaat het schooladvies valideert. Bij een discrepantie gaan we in gesprek met de ouders over het behaalde resultaat van de eindtoets.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op De Stapsteen: Rots & Water Methode
Op Openbare Basisschool De Stapsteen geloven we sterk in de kracht van de Rots en Water methode voor de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Deze unieke, psychofysieke training leert kinderen om zowel zelfstandig en zelfverzekerd te zijn (Rots) als om effectief samen te werken en harmonieus te leven met anderen (Water). De kernprincipes van de Rots en Water training, zoals zelfvertrouwen, zelfreflectie en zelfbeheersing, vormen de basis van onze aanpak. Een cruciaal aspect is het actief bestrijden van pesten. De Rots en Water methode is een bewezen effectieve strategie om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken, wat zorgt voor een veilige en positieve leeromgeving voor iedereen. Deze focus op sociale vaardigheden helpt onze leerlingen uit te groeien tot evenwichtige individuen die vol vertrouwen hun plaats in de wereld innemen en respectvol met elkaar omgaan.
Effectief samenwerken
Duidelijk communiceren
Zelfverzekerd jezelf presenteren
Hoe bevordert De Stapsteen de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Stapsteen integreert de Rots & Water lessen in het curriculum voor alle groepen, van 1 tot en met 8, met minimaal tien lessen per jaar. Deze lessen zijn ontworpen om essentiële sociale vaardigheden te ontwikkelen. Daarnaast gebruiken we Cito leerling in beeld, een instrument dat diepgaand inzicht biedt in het zelfbeeld, welbevinden en sociaal gedrag van elke leerling. De rapportages belichten belangrijke gebieden zoals sociale veiligheid, zelfbeeld, schoolbeleving en de afwezigheid van pestgedrag. Veiligheid is een prioriteit. We meten dit jaarlijks via vragenlijsten voor zowel leerlingen als medewerkers. De resultaten leiden tot een concreet plan van aanpak, vastgelegd in een veiligheidsplan. Onze Rots en Water methodiek is erop gericht pestgedrag te voorkomen en te signaleren, wat bijdraagt aan een veilige schoolomgeving. Binnen de school zijn specifieke functionarissen aangesteld om de veiligheid te waarborgen: een aandachtsfunctionaris voor vermoedens van kindermishandeling of huiselijk geweld, een anti-pestcoördinator voor het aanpakken van pestgedrag, en een vertrouwenspersoon als luisterend oor voor leerlingen die zich onveilig voelen.
Welke registratiemiddelen gebruikt De Stapsteen voor sociale resultaten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen te monitoren en te registreren, maakt Openbare Basisschool De Stapsteen gebruik van de volgende innovatieve systemen: * **Viseon:** Dit platform helpt ons om de ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig bij te houden. * **Digikeuzebord voor kleuters:** Speciaal voor onze jongste leerlingen gebruiken we dit interactieve bord om hun sociale interacties en leerproces te volgen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op De Stapsteen toegepast?
Openbare Basisschool De Stapsteen zet zich actief in voor de sociaal-emotionele groei van leerlingen door middel van gespecialiseerde methoden: * **Rots & Water lessen:** Deze training wordt aangeboden aan alle leerlingen van groep 1 tot en met 8, en legt een sterke basis voor zelfvertrouwen en sociale interactie. * **Meidenvenijn:** Specifiek gericht op meisjes in de bovenbouw, biedt deze methode ondersteuning bij de specifieke sociale uitdagingen waar zij mee te maken krijgen.
Inspectierapport Openbare Basisschool De Stapsteen: Kwaliteit en Resultaten
Ontdek de officiële beoordeling van Openbare Basisschool De Stapsteen door de onderwijsinspectie. Op deze pagina vindt u een samenvatting van de bevindingen en de algemene kwaliteit van ons basisonderwijs, gebaseerd op de meest recente inspectierapporten. Wij streven voortdurend naar de beste leerervaringen voor alle leerlingen. Ons team zet zich dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Lees verder voor de specifieke details uit het inspectierapport en hoe wij deze inzichten gebruiken om ons onderwijs te blijven verbeteren.