Hubertusschool
Louis Beelstraat 12
6049 HS Herten

Schoolweging

Schoolweging
26.57
Spreiding
6.28

De schoolweging van St. Hubertusschool is 26,57 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,69% score voor het fundamenteel niveau overstijgt Hubertusschool de landelijke norm (85%) ruim. De school presteert hiermee zelfs iets beter dan het al hoge vergelijkingsgemiddelde van 96,71%, wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectienorm ruimschoots: 76,15% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een signaleringswaarde van 51,8%. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,35%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch georiënteerd: 19,61% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 25,49% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (1,96% vmbo-b, vergeleken met 5,52% in de regio). Dit reflecteert het hoogopgeleide karakter van de Herten-regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente RoermondGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gerealiseerd door en met het afnemen van methode-gebonden toetsen en toetsen uit het CITO- LOVS. De resultaten worden geanalyseerd, zowel op groepsniveau als op individueel niveau waarbij vooral wordt gekeken naar de vaardigheidsgroei. De resultaten worden besproken in groepsbesprekingen die de IB-er voert met de respectievelijke leerkrachten en mede de hand van de resultaten worden de groepsplannen voor de erop volgende periode aangepast. De resultaten hebben vooral de plek van 'wat zien we, hoe komt het dat we dat zien, wat kunnen we er toekomstgericht mee, dit in het kader van data, duiden, doelen, doen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 30% hoger scoort dan het basisadvies. Deze uitkomst onderstreept de zorgvuldige advisering, passend bij het schoolbeleid om 'leerlingen te plaatsen waar zij optimaal kunnen presteren' zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Als school sluiten we zoveel mogelijk aan bij de onderwijsbehoeften van het kind, waarbij we uitgaan van de kwaliteiten van het kind. Dit is zichtbaar in bijvoorbeeld de positieve benadering, in de positieve formulering van bijvoorbeeld schoolregels, in het goed analyseren van de resultaten met de vaardigheidsgroei als leidraad, waarbij we steeds opnieuw, ook vanuit het groepsplan, zoveel mogelijk aansluiten bij de op dat moment actuele situatie. Onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling "de hele schoolbenadering" van de Leer -en Veerkrachtgroep geeft ons tools om de sociale conditie op school goed te houden. We kunnen met deze methode beter anticiperen op een bepaald onderwerp binnen sociaal-emotionele ontwikkeling. Op het moment dat een onderdeel leeft in een groep kunnen we daar met de tools die we hebben daarop inzetten. Een speciale aanpak is in deze niet nodig, wel een gestructureerde planning en uitvoer in de cyclus van Plan Do Check Act, die we als zodanig ook doorlopen. LEES MINDER

welbevinden voorwaardelijk

zonder welbevinden geen leren

(zelf)vertrouwen en veiligheid

Wat is de werkwijze van de Hubertusschool voor sociale ontwikkeling?

De Hubertusschool neemt in oktober/november de VISEON af, waarbij kinderen zelf de vragenlijst invullen. De resultaten worden besproken door de leerkracht en de Intern Begeleider. Er wordt eventueel een gesprek met het kind gevoerd en zaken worden uitgezet en opgenomen in het groepsplan. Vanaf 2019 worden kennismakingsgesprekken gehouden om goed af te stemmen. In november vindt het eerste oudergesprek plaats, vanaf groep 5 met het kind erbij, waarbij het welbevinden en de sociale opbrengsten besproken worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Hubertusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Hubertusschool gebruikt Kijk! en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Hubertusschool?

De Hubertusschool gebruikt de hele schoolbenadering (Leer- en Veerkrachtgroep) voor sociaal-emotioneel leren.