IKC Aventurijn

Het team van IKC Aventurijn in Hengelo (Overijssel)

Current section: team
Breemarsweg 483
7555 Hengelo (Overijssel)

Zie hier hoe het team van IKC Aventurijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Aventurijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Aventurijn bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Aventurijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Aventurijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Aventurijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Aventurijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (15%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Aventurijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Professionele Vervanging bij IKC Aventurijn: Zekerheid voor Onderwijs

Bij IKC Aventurijn, een trotse vestiging van Stichting Symbio, garanderen we de continuïteit van hoogwaardig onderwijs. Onze school maakt effectief gebruik van de uitgebreide vervangingspool van Stichting Symbio. Dit zorgt ervoor dat we altijd beschikken over gekwalificeerde professionals bij onverwachte afwezigheid van ons vaste team. U kunt erop vertrouwen dat de educatieve ontwikkeling van uw kind ononderbroken doorgaat, dankzij onze proactieve aanpak voor personeelsvervanging.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Aventurijn: Specialisten voor Elk Kind

5

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op IKC Aventurijn werken wij met een toegewijd team van onderwijs specialisten. Deze leerkrachten hebben aanvullende studies gevolgd om u en uw kind optimaal te ondersteunen. Zij begeleiden hun collega's bij het leveren van kwalitatief hoogstaand onderwijs, versterken de leerlingenzorg en zorgen voor een effectieve opbrengstgerichte aanpak. Daarnaast is er een externe logopedist aanwezig op onze school. Deze professional richt zich op het verbeteren van communicatievaardigheden bij kinderen en werkt nauw samen met leerkrachten om specifieke behoeften te identificeren en gerichte hulp te bieden. Deze samenwerking versterkt onze zorgstructuur en bevordert taal- en spraakontwikkeling. Indien specifieke expertise niet intern beschikbaar is, maken we gebruik van het Expertise Centrum Jonge Kind en de kennis van Plein Midden Twente.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Positief Klimaat

Beschikbare specialisten:

KiVa Programma Coaches

Toelichting van de school:

Ons team is getraind in het KiVa-programma, een effectieve methode voor het bevorderen van een positieve en veilige schoolomgeving. Dit programma is bewezen succesvol in het voorkomen en aanpakken van pestgedrag. Door de KiVa-training kunnen wij als team het welzijn van onze leerlingen nog beter waarborgen en een cultuur van wederzijds respect en zorgzaamheid creëren. We passen de principes van KiVa dagelijks toe in ons onderwijs en onze interacties met de kinderen. Dit draagt bij aan een prettige leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd en veilig voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvolle Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, beschikt IKC Aventurijn over gespecialiseerde professionals. Deze experts bieden gerichte begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om succesvol te zijn. Onze interne begeleider en gedragsspecialist werken nauw samen om individuele leerplannen op te stellen en effectieve strategieën te ontwikkelen. De specialist meer- en hoogbegaafdheid zorgt voor passende uitdagingen en ondersteuning voor deze leerlingen. Bij specifieke vragen die buiten onze expertise vallen, schakelen we deskundigen in van het Expertise Centrum Jonge Kind en Plein Midden Twente.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Externe Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

IKC Aventurijn hecht belang aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Daarom is er een externe fysiotherapeut verbonden aan onze school. Deze specialist biedt ondersteuning bij fysieke klachten of vragen over de motorische ontwikkeling. Met gerichte oefeningen en advies helpt de fysiotherapeut kinderen hun bewegingsvaardigheden te verbeteren en eventuele lichamelijke ongemakken te verminderen. De samenwerking met de fysiotherapeut versterkt onze integrale aanpak, waarbij we niet alleen focussen op cognitieve prestaties, maar ook op de fysieke gezondheid en ontwikkeling van elk kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel leerkrachten geen medische handelingen mogen uitvoeren, is de veiligheid en het welzijn van uw kind te allen tijde gewaarborgd. Binnen ons team zijn diverse collega's met een geldig EHBO-diploma aanwezig. Zij kunnen adequaat handelen in geval van kleine verwondingen of ongevallen, en zorgen voor de nodige eerste opvang. Dit garandeert dat uw kind ook bij kleine medische situaties de juiste zorg ontvangt binnen de schoolmuren. We volgen strikte protocollen om de gezondheid en veiligheid van alle leerlingen te maximaliseren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Peuterspeelschool

Ontdek de Ondersteuning van IKC Aventurijn: Meer dan Basis Onderwijs

Deskundige Begeleiding voor Elke Leerling

IKC Aventurijn distinguishes itself with a team of highly qualified educational specialists. These dedicated teachers have pursued advanced training in various subject areas, enabling them to provide specialized support within our integrated children's center (IKC). These specialists dedicate a full day each week to professional development, focusing on coaching colleagues, observing classrooms, and analyzing student performance data. This commitment ensures continuous improvement of teaching methodologies and enhances the overall educational quality, benefiting every student and the entire IKC community. Our diverse team of specialists includes: - Intern Begeleider (Pedagogical Support Coordinator) - Rekencoördinator (Mathematics Coordinator) - Leescoördinator (Reading Coordinator) - Gedragsspecialist (Behavior Specialist) - Jonge Kind Specialist (Early Years Specialist) - Pedagogisch Coach (Pedagogical Coach) - Beeldcoach (Visual Coach) - Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid (Gifted Education Specialist) **Passend Onderwijs en Zorg op Maat bij IKC Aventurijn** At IKC Aventurijn, we are committed to providing excellent basic care and adaptive education. We recognize and value the unique differences among our students, offering tailored support to help each child reach their full potential and flourish. We believe that strong, open communication with parents and guardians is crucial for success. Together, we collaborate to identify the most effective strategies and educational pathways for your child. Should the need arise for specialized support beyond our school's immediate capabilities, we will partner with you to find the most suitable external resources. **Commissie van Arrangementen (CVA) en Ondersteuningsaanvragen** The CVA, an integral part of Plein Midden Twente, is responsible for coordinating and allocating support based on a student's specific educational and care needs, particularly when the school encounters challenges in providing adequate assistance. Prior to a student's discussion within the CVA, a collaborative meeting is held involving the school's educational psychologist from Symbio, parents, teachers, and the internal coordinator. All insights and agreed-upon points from this meeting are meticulously documented and shared with all involved parties. The CVA carefully reviews the student's educational and care requirements and the school's support limitations in relation to the school's support profile. The CVA ultimately decides on the issuance of a formal admission statement (TLV) if placement in specialized primary or secondary education (S(B)O) is deemed the most beneficial arrangement for the student. **Bezwaarprocedures en beroepsmogelijkheden** Should you disagree with a CVA decision regarding a student's admission to S(B)O, stakeholders, including parents, guardians, or the school itself, have the right to file an objection. Symbio, through regional partnerships within 'Passend Onderwijs' (Suitable Education), is affiliated with the national objection committee for S(B)O admission statements. We encourage all parties to first consult with the CVA chairperson to address any concerns or potential objections before initiating formal procedures. **Individuele Leerlijnen en Ontwikkelingsperspectieven (OPP)** For students requiring a modified educational program in one or more subjects, we develop tailored learning pathways, often referred to as an 'eigen leerlijn.' This approach ensures that the curriculum is adapted to the child's specific capabilities, aiming for a successful transition to secondary education, even if it deviates from the standard primary school exit level. When an individual learning pathway is established, the school, in collaboration with the internal coordinator, educational psychologist, and other foundation experts, works with parents to create a detailed Development Perspective (OPP). This plan outlines expected learning outcomes, the projected level of achievement upon completion, and the specific support required for the student's progress. Our guiding principle remains constant: identifying and providing what each child needs for optimal development. **Ondersteuning voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen** IKC Aventurijn has established clear protocols for identifying advanced development in both young and older children, utilizing a standardized assessment tool across all Symbio foundation schools. Communication with parents regarding these assessments is transparent and carefully managed. When a student demonstrates a need for advanced challenges, we provide a stimulating and appropriate learning environment. Students with advanced abilities are cognitively challenged at their own level. Our specialist in gifted education dedicates one day per week to guiding these students through enriching and in-depth activities. For highly gifted students in grades 5, 6, and 7, participation in the weekly Lumis Klas offered by Symbio is a possibility. For students in grade 8, the Lumis College provides a continued advanced learning opportunity, also held weekly at a secondary education institution. Our gifted education specialist also coaches teachers within the IKC, ensuring a consistent and effective approach to supporting gifted learners across the center. **Toekomstige Ontwikkelingen in Ons Onderwijsaanbod** Following our recent merger, IKC Aventurijn has embarked on a new strategic direction. We are pleased with the progress made thus far and are committed to continuous improvement. Our focus now is on further refining our methodologies and enhancing our educational offerings to best serve our students.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan IKC Aventurijn: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen van IKC Aventurijn's Schoolplan?

Het schoolplan van IKC Aventurijn is opgesteld in lijn met de ambities van Stichting Symbio en omvat zes kernambities. Deze ambities waarborgen een doorgaande ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar, met een zichtbare en vanzelfsprekende leerlijn. We streven naar een eigentijds curriculum met een rijke, betekenisvolle leeromgeving waarin taal en lezen centraal staan. Verder zetten we in op wetenschap en techniek met een eigen leerlijn, ontworpen voor eigenaarschap bij de kinderen. Een rijke schoolomgeving met een breed aanbod voor onderwijs en opvang is eveneens een speerpunt. Inclusief onderwijs, waarbij de zorg voor elk kind centraal staat en goed is afgestemd met externe partners, is essentieel. Tot slot werken we aan een positief schoolklimaat, gecreëerd door samenwerking tussen kinderen, team en ouders. Burgerschap wordt geïntegreerd, waarbij leerlingen leren kritisch te denken, reflecteren en actief deel te nemen aan de maatschappij. Dit omvat thema's als identiteit, democratie, digitale samenleving en duurzaamheid, met als doel verbindingen te leggen en de wereld te ontdekken.

Hoe garandeert IKC Aventurijn de onderwijskwaliteit en behaalde resultaten?

Bij IKC Aventurijn is ons onderwijs gericht op optimale resultaten in taal, rekenen, begrijpend lezen, informatieverwerking en sociaal-emotionele ontwikkeling. We zorgen ervoor dat elk kind presteert naar zijn of haar vermogen en succesvol kan doorstromen naar het vervolgonderwijs. De onderwijsinspectie beoordeelt onze prestaties aan de hand van referentieniveaus op eindtoetsen over de laatste drie schooljaren. De resultaten van IKC Aventurijn over het afgelopen jaar voldoen aan de normen die de inspectie voor onze school heeft gesteld, wat onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand onderwijs bevestigt.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Peuterspeelschool bij IKC Aventurijn

Toelichting van de school

IKC Aventurijn biedt een Stimulerende Peuterspeelschool voor Kinderen van 2,5 tot 4 Jaar. Bij IKC Aventurijn geloven we in een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Daarom bieden wij voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE) aan via onze Peuterspeelschool. De directeur van IKC Aventurijn draagt de eindverantwoordelijkheid voor zowel de VVE-programma's als de integrale educatie en zorg die we bieden vanaf 2,5 jaar. Dit waarborgt een optimale ontwikkeling voor elk kind. VVE: Meer dan Alleen Taal. Onze VVE-aanpak richt zich op een brede ontwikkeling van uw peuter. Via thematische activiteiten leren kinderen spelenderwijs nieuwe vaardigheden. Denk hierbij aan creatieve bezigheden zoals tekenen en knutselen, muzikale activiteiten, educatieve spelletjes, buiten spelen en het luisteren naar en bespreken van verhalen. Deze veelzijdige benadering ondersteunt de algehele groei en ontwikkeling van uw kind. Kerngebieden van Ontwikkeling binnen VVE: Taalontwikkeling: Wij vergroten de woordenschat en stimuleren actief taalgebruik bij peuters. Beginnende Rekenvaardigheden: Kinderen leren de basis van tellen, meten en ruimtelijke oriëntatie. Motorische Ontwikkeling: Zowel de grove als de fijne motoriek krijgen volop aandacht. Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: We bevorderen zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het vermogen om sociaal te spelen en samen te werken. Voorbereiding op de Basisschool: Spelenderwijs Leren. In de Peuterspeelschool ervaren kinderen een rijke leeromgeving waar spel centraal staat. Alle ontwikkelingsgebieden worden op een speelse en kindgerichte manier gestimuleerd. Dit helpt kinderen op een natuurlijke wijze hun spraak, taal en motoriek te verbeteren, terwijl ze ook leren omgaan met leeftijdsgenoten. Zo leggen we een solide basis voor een succesvolle start op de basisschool.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Aventurijn specifieke programma's voor peuters en jonge kinderen?

Ja, IKC Aventurijn biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, waaronder onze gespecialiseerde Peuterspeelschool met VVE-aanbod.

Ja, IKC Aventurijn biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, waaronder onze gespecialiseerde Peuterspeelschool met VVE-aanbod.

Deskundige Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integraal Kindcentrum (IKC)

Met welke externe partners werkt IKC Aventurijn samen voor kinderopvang en VVE?

IKC Aventurijn werkt nauw samen met Partou om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle kinderen.

IKC Aventurijn werkt nauw samen met Partou om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle kinderen.

Team | IKC Aventurijn in Hengelo (Overijssel) | [2025] Schoolregister