De Horizon, nieuwkomersonderwijs
Brusselstraat 15
7559 NN Hengelo

Schoolweging

Schoolweging
29.05
Spreiding
6.1

De schoolweging van De Horizon Hengelo is 29,05 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Horizon HengeloGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naar aanleiding van de observatieweken bij de start van een leerling bij ons op school en de onderwijsgegevens die we van een vorige school hebben gekregen, stellen we het OKR op. Aan de hand van de leeftijd van een leerling en het onderwijssysteem in Nederland weten we op welk niveau leerlingen moeten uitstromen en welke einddoelen daarbij horen. Door doelen van het reguliere onderwijs en de leerdoelen opgesteld door LOWAN te volgen en als leidraad te gebruiken, weten we welke einddoelen we per leerling willen behalen. Niet alleen de doelen zijn belangrijk maar ook het leerrendement, informatieverwerkingssnelheid en het welzijn van de leerling. Elke periode stellen we tussendoelen op om tot de einddoelen te komen. De tussendoelen worden getoetst, geëvalueerd en bijgesteld door de leerkracht. De leerkracht gaat, wanneer blijkt dat we te weinig voortgang zien in het leerrendement, het aanbod van de leerstof bespreken met de intern begeleiders. Hierbij worden ook onderwijsassistenten en eventueel de coördinatoren van de kernteams betrokken, zodat we ook blijven kijken naar ons eigen handelen en instructievaardigheden. Doordat elk kind zijn eigen aanpak nodig heeft, blijven we zoeken naar welke ondersteuning het beste aansluit bij de behoefte van het kind. Tevens volgen we de leerlingen vanaf leerjaar 3 door het afnemen van Cito Tak en AVI. Bij kinderen waar het leesproces moeizaam op gang komt gebruiken we de DMT-toetsen. Voor taal en rekenen gebruiken we de methode afhankelijke toetsen zowel als beginsituatie als evaluatie. Voor woordenschat hebben we eigen toetsen ontwikkeld. De resultaten worden vastgelegd in een onderwijskundigrapport waarin we nieuwe streefdoelen en onderwijsbehoeftes noteren, evalueren en bijstellen. We bespreken de resultaten tijdens stamgroepoverleggen waarbij de leerkracht, Intern begeleide en één van de directieleden aanwezig zijn.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

We werken samen met de kinderen aan sociale competenties en democratisch burgerschap, waarbij wij de filosofie van Vreedzaam als uitgangspunt hebben. We beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen, ouders en het team zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. En daarnaast zelfredzaam te zijn. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap. We leven in een interculturele samenleving waarin de verschillende culturen, nationaliteiten, etnische en religieuze groepen een open en onpartijdige relatie onderhouden. We leren kinderen te anticiperen in een democratische samenleving. Dit doen we door de school als een oefenplaats te zien. Dat kinderen samen op een democratische manier beslissingen nemen en constructief conflicten oplossen. De kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap. We leren kinderen open te staan voor verschillen tussen mensen. LEES MINDER

Democratisch burgerschap

Traumasensitief

Conflicthantering

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Op onze school werken we volgens de filosofie van Vreedzaam. We geven niet alleen de lessen, maar het zit in ons gehele dagelijks handelen. De lessen worden wekelijks gegeven en zijn verdeeld in 6 blokken. Tijdens de blokken leren we de kinderen oog en oor te hebben voor elkaar, omgaan met conflicthantering, communicatie met elkaar, leren benoemen en kennen van gevoelens en geven we lessen over democratisch burgerschap. Onze school is een oefenplaats voor iedereen. Naast dat Vreedzaam gedurende de hele dag in ons handelen terug te zien is, werken we op school door traumasensitief les te geven. We volgen de sociale emotionele ontwikkeling en competenties nauwlettend, bespreken dit tijdens stamgroepoverleg of intervisies. Ook vinden we het belangrijk dat kinderen een stem hebben en aan mogen geven hoe zij de veiligheid en het onderwijs op de Horizon zien. Dit doen we dmv het samenstellen van commissies. Dit registreren we door het vast te leggen in onze onderwijskundige rapporten en evaluaties op schoolniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Onderwijskundig rapport

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school