Basisschool De Reflector
Castorweg 171
7557 KJ Hengelo

Schoolweging

Schoolweging
30.86
Spreiding
7.26

De schoolweging van De Reflector is 30,86 , met een spreiding van 7,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99% behaalt vrijwel élke leerling het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. De school zet hierbij in op taalateliers en rekencoaching, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de verwachte 45,5%. Dit wordt toegeschreven aan het maatwerkonderwijs volgens het schoolplan 2021-2025, met name de digitale plusmodules voor hoogbegaafden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (30% vs. 18,6% landelijk), gecombineerd met 20% vmbo-(g)t/havo-advies. De combinatie van hoog (10% havo/vwo) en laag (geen praktijkonderwijs) toont een tweedeling, mogelijk veroorzaakt door de schoolweging van 30,86 die wijst op een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ReflectorGemeente AmsterdamNederland
LIB174.91176.14175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als leerlingvolgsysteem gebruiken wij het LOVS van het CITO. Elk half jaar toetsen wij de kinderen en de resultaten hiervan geven inzicht in de ontwikkeling van uw kind. Tijdens de 10-minutengepsrekken geeft de leerkracht uitleg over de ontwikkelingsgrafieken voor de vakgebieden Technisch Lezen, Spelling, Begrijpend Lezen en Rekenen & Wiskunde. Op basis van deze gegevens stellen we ook vast op welke wijze we het onderwijs in de komende periode zullen aanbieden en welke ondersteuning hierbij noodzakelijk is. Door te werken met groepsplannen kan er preventief en proactief gereageerd worden op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Dat betekent dat er in een zo vroeg mogelijk stadium specifieke ondersteuning aan een leerlingen gegeven kan worden. Handelingsgericht werken bestaat uit een cyclisch model van handelingen waarbij uitgegaan wordt van de onderwijsbehoeften van leerlingen. Deze onderwijsbehoeften worden geformuleerd in een groepsplan. Elke cyclus wordt afgerond met een groepsbespreking, die meteen de start is van een nieuwe cyclus. Centraal in het ondersteuningsoverleg staat het groepsplan. Een groepsplan wordt per onderwijsleergebied opgesteld voor een bepaalde periode. Tijdens het ondersteuningsoverleg wordt het groepsplan van de vorige keer geëvalueerd. Er wordt bekeken hoe in de groep leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften geclusterd kunnen worden. Deze aanpak moet haalbaar zijn voor de leerkracht. Uitgaande van de onderwijsbehoeften van leerlingen wordt nagegaan of leerlingen voldoende hebben geprofiteerd van het onderwijsaanbod in de afgelopen periode. Naast aandacht voor de hele groep worden ook leerlingen gesignaleerd die de komende periode extra zorg en ondersteuning nodig hebben. De onderwijsbehoeften van alle leerlingen worden zonodig aangescherpt of bijgesteld. In het schooljaar 2022/2023 lichten we als team onze kwaliteitszorg opnieuw door en wordt deze cyclus op punten aangepast. Dat is onderdeel van ons jaarplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Alle leerlingen presteren op of boven advies: 75% op en 25% boven (vs. 11,8% onder landelijk). Geen enkele leerling zit onder advies, wat de zorgvuldige advisering volgens de '1,5 gespreksmethode' bevestigt. De school scoort hiermee beter dan 92% van de Nederlandse basisscholen.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen die goed in hun vel zitten, komen beter tot leren. Daarom besteden we expliciet aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we de methode Kinderen en hun sociale talenten en het gedragsprogramma PBS (positive behavior support).

respect

verantwoordelijkheid

veiligheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Reflector voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Reflector werkt met een jaarkalender in de klassen, waarin wekelijks aandacht is voor de ontwikkeling van talenten en sociale vaardigheden. Leerlingen worden bewust van hun gedrag en leren dit aan te passen, wat bijdraagt aan een positieve sfeer en een evenwichtig leerproces. De school gebruikt de methode 'Kinderen en hun sociale talenten' in combinatie met School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Kernwaarden hierbij zijn respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Gedragsverwachtingen zijn per ruimte in de school zichtbaar gemaakt. Positief gedrag wordt beloond, bijvoorbeeld met steentjes die gespaard worden voor een groepsbeloning.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Reflector om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Reflector gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Reflector?

Basisschool De Reflector gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.