Basisschool De Leer
Sint Michielsstraat 6
7255 AP Hengelo

Schoolweging

Schoolweging
29.42
Spreiding
5.48

De schoolweging van De Leer is 29,42 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.3% score ligt het fundamenteel niveau ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de schoolvisie op garantieonderwijs voor alle leerlingen, ongeacht achtergrond.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47.1%. Dit reflecteert de effectieve basisondersteuning voor cognitief talent, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 25% vmbo-k/gt (regio 5.6%) en 15% vwo (regio 18.6%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (40% tegen 15.4% landelijk), wat past bij de schoolfilosofie van ‘geleidelijk niveau bepalen’. Het percentage praktijkonderwijs (0%) blijft onder regionaal gemiddelde (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LeerGemeente AmsterdamNederland
LIB175.62175.78175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar evalueren wij onze resultaten door middel van de trendanalyses. Deze worden besproken met het gehele team, vervolgens worden actiepunten vastgesteld. Deze actiepunten worden een half jaar later geëvalueerd. De groepsresultaten worden structureel met de intern begeleider besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11.81% landelijk), terwijl 55% boven het oorspronkelijke advies presteert. Deze cijfers onderstrepen het beleid van ‘onderadvisering met groeiperspectief’, waarbij leerlingen via maatwerk hun potentieel kunnen overstijgen.

Sociale ontwikkeling

We kunnen blijven praten over waarden en normen, maar wij kiezen ervoor om tevens over te gaan tot actie. Het coöperatieve spel ‘De Kracht van 8’ is een voorbeeld van een actie die ingezet wordt op onze school. Het is een handvat voor kinderen en de volwassenen om hen heen om bewust te leren respectvol om te gaan met zichzelf en de ander. We gaan uit van wat we wél willen en niet van allerlei regels die zeggen wat we niet willen. De volgende uitgangspunten staan hierbij centraal: - Ik ben mezelf - Eerlijk zijn - Rekening houden met elkaar - Samenwerken en elkaar helpen - Luisteren naar elkaar - Zeggen wat we graag willen - Laten we opnieuw beginnen - Iedereen hoort erbij LEES MINDER

Ik ben mezelf

Samenwerken

Iedereen hoort erbij

Wat is de werkwijze van Basisschool De Leer voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Leer besteedt in het begin van het schooljaar aandacht aan sociale werkvormen om de groepsvorming te bevorderen. Twee keer per jaar worden vragenlijsten over sociaal-emotionele ontwikkeling ingevuld en besproken met ouders en de intern begeleider. De school werkt preventief aan het voorkomen van pestgedrag door een goede doorgaande lijn, dezelfde omgangsvormen en duidelijke afspraken. Het team voelt zich verantwoordelijk voor alle kinderen en biedt een rustige en veilige werkomgeving.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Leer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Leer gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Leer?

Basisschool De Leer gebruikt 'De kracht van 8' als methode voor sociaal-emotioneel leren.