Mondomijn

Het team van Mondomijn in Helmond

Current section: team
Abendonk 17
5706 Helmond

Zie hier hoe het team van Mondomijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Mondomijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Mondomijn bij jullie?

Ontdek hoe goed Mondomijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Mondomijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Mondomijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.1%)
25-35 jaar (32.3%)
35-45 jaar (29%)
45-55 jaar (9.7%)
55-65 jaar (9.7%)
&ge;65 jaar (3.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Mondomijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.1%)
Direct ondersteunend personeel (35.5%)
Management (6.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Mondomijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten: Onze Strategie voor Continuïteit

Het lerarentekort in het basisonderwijs vraagt om een proactieve aanpak. Bij Mondomijn zetten we ons dagelijks in om uitstekend onderwijs te garanderen, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Ons toegewijde team van onderwijsprofessionals draagt bij aan een rijke leeromgeving, waarbij we streven naar de best mogelijke vervanging. Hoewel we ons uiterste best doen om altijd een gekwalificeerde vervanger te vinden, erkennen we dat dit in de huidige onderwijsmarkt uitdagend kan zijn. Mocht er onverhoopt geen directe vervanging beschikbaar zijn, dan hanteren wij een reeks zorgvuldig overwogen noodmaatregelen om de impact op uw kind te minimaliseren. Deze maatregelen omvatten de inzet van ambulant personeel, de tijdelijke overname van klassen door onderwijsassistenten of leraarondersteuners, en het flexibel inzetten van deeltijdleerkrachten voor extra uren. Daarnaast kunnen groepen tijdelijk worden samengevoegd of verdeeld over collega's, afhankelijk van de beschikbaarheid van vervangende krachten. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat kinderen tijdelijk naar huis worden gestuurd. We begrijpen dat dit een zorgelijke situatie is voor zowel u als uw kind, en betreuren de mogelijke onderbreking van de leercontinuïteit. We committeren ons om u direct te informeren via het ouderportaal over dergelijke situaties en doen er alles aan om de onderwijskwaliteit voor uw kind te waarborgen. Uw kind verdient het beste onderwijs, en daar zetten wij ons onverminderd voor in.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Mondomijn

3

Taal en Rekenen: Specifieke Instructie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op basisschool Mondomijn in Helmond zetten we gespecialiseerde leerkrachten in voor taal en rekenen. Binnen elk leergebied, ofwel 'Domijn', zijn er leerkrachten die zich exclusief richten op deze vakken. Deze specialisten verzorgen het onderwijs in taal en rekenen voor alle leerjaren binnen hun Domijn. Hierdoor beschikken zij over een diepgaand inzicht in de leerlijnen en de doorlopende ontwikkeling van leerlingen. Om de onderwijsbehoeften van elke leerling optimaal te kunnen afstemmen, worden de leerlingen regelmatig besproken in de wekelijkse 'Crunch'-bijeenkomsten. In deze overleggen, waar alle medewerkers van een Domijn aanwezig zijn, delen we inzichten over de voortgang van de leerlingen. Dit stelt ons in staat om de leeromgeving nauwkeurig af te stemmen op individuele behoeften. Bij vragen of behoefte aan extra ondersteuning, kunnen leerkrachten terecht bij de Intern Begeleider (IB'er). De IB'er denkt kritisch mee en kan, indien nodig, andere specialisten zoals de orthopedagoog betrekken voor een integrale aanpak.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij Mondomijn hanteren alle teamleden een consistente pedagogische basishouding. We waarborgen dagelijks de emotionele veiligheid van kinderen en dragen bij aan hun algehele ontwikkeling en persoonlijke groei. Onze benadering is gebaseerd op vier kernpedagogische doelen: het bieden van emotionele veiligheid, het stimuleren van persoonlijke competenties, het bevorderen van sociale vaardigheden en het overbrengen van normen en waarden. Deze pijlers vormen de basis voor een positieve leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Emotionele en Sociale Veiligheid: Een Cruciale Voorwaarde Sociale veiligheid is fundamenteel voor de ontwikkeling van kinderen. Pas wanneer kinderen zich geborgen en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte voor leren en groei. Op Mondomijn werken we actief aan emotionele en sociale veiligheid door middel van diverse activiteiten en in samenwerking met kinderen, ouders en deskundigen. We stellen de behoeften van het kind centraal en zorgen ervoor dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt. Door middel van klassengesprekken en reflectiemomenten stimuleren we een bewuste levenshouding ten opzichte van zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. Persoonlijke Competenties: Stimuleren van Zelfstandigheid en Talent We moedigen de ontwikkeling van kinderen aan door uitdagende situaties te creëren die zelfstandigheid, een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen bevorderen. We observeren kinderen nauwkeurig en sluiten aan bij hun interesses en leerstijlen. Dit geldt voor alle ontwikkelingsgebieden: motorisch, cognitief, communicatief en creatief. Door gevarieerde bewegingsactiviteiten ontwikkelen kinderen zowel grove als fijne motoriek, wat essentieel is voor taal- en rekenvaardigheden. Interactie, zang en het voorlezen van boeken verrijken de taalontwikkeling. Het gebruik van Montessori-materiaal tijdens rekenlessen ondersteunt een efficiënte leercurve. Sociale Competenties: Leren Samenwerken en Omgaan met Elkaar Kinderen zijn van nature sociale wezens. Ze oefenen continu hun sociale vaardigheden door interactie met leeftijdsgenoten en volwassenen. Ze leren omgaan met elkaar, functioneren in groepsverband, samenwerken en conflicten oplossen. Onze begeleiding is gericht op het faciliteren van positieve sociale interacties, zoals samen spelen, opruimen, delen en beurten afwachten. Zo leren kinderen effectieve sociale strategieën en bouwen ze aan hun sociaal-emotionele vaardigheden. Normen en Waarden: Basis voor Maatschappelijk Functioneren Om succesvol te functioneren in de maatschappij, is het belangrijk dat kinderen de geldende normen, waarden en regels leren kennen en internaliseren. Mondomijn fungeert als een micro-maatschappij waar kinderen kennismaken met diverse culturen en perspectieven. Wij stimuleren de ontwikkeling van eigen verantwoordelijkheid en geven zelf het goede voorbeeld. Hiermee dragen we bij aan de morele ontwikkeling van elk kind, zodat zij zich kunnen ontplooien tot verantwoordelijke burgers.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakgericht Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Binnen de Domijnen op Mondomijn stimuleren we de taakbewustheid van leerlingen. Elk kind werkt met een gestructureerde taakplanning, waardoor duidelijk is welk vak op het programma staat, waar de leslocatie is en welke activiteiten er worden uitgevoerd. Gedurende de dag wisselen de leerlingen van les en leerkracht. Om de onderwijsbehoeften van de leerlingen optimaal te kunnen afstemmen, worden zij regelmatig besproken in de 'Crunch'-bijeenkomsten. Deze overleggen vinden meerdere keren per week plaats en alle medewerkers van een Domijn nemen deel. In deze sessies verzamelen we brede inzichten in de ontwikkeling van elke leerling en stemmen we de onderwijsactiviteiten af op hun specifieke leerbehoeften. Leerkrachten kunnen met vragen of voor ondersteuning terecht bij de Intern Begeleider (IB'er). De IB'er biedt kritische begeleiding en kan, indien nodig, andere specialisten zoals de orthopedagoog inschakelen om de leerling optimaal te ondersteunen.

1

Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gym

Toelichting van de school:

Om de onderwijsbehoeften van leerlingen te kunnen afstemmen, vindt er regelmatige bespreking plaats in de 'Crunch'-bijeenkomsten. Deze overleggen vinden meerdere keren per week plaats en alle medewerkers van een Domijn zijn hierbij aanwezig. Dit collegiale overleg biedt een breed perspectief op de ontwikkeling van elke leerling, waardoor we het onderwijs effectief kunnen afstemmen op individuele behoeften. Indien medewerkers vragen hebben of extra ondersteuning wensen, kunnen zij zich richten tot de Intern Begeleider (IB'er). De IB'er kan kritisch meedenken en, indien noodzakelijk, externe experts zoals de orthopedagoog betrekken.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisschool Mondomijn zijn geen medewerkers aanwezig die bevoegd zijn om medische handelingen uit te voeren. Voor specifieke medische zorg verwijzen wij naar gespecialiseerde instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Mondomijn: Succes voor Ieder Kind

Ontwikkeling van Toekomstgericht Onderwijsaanbod voor Extra Ondersteuning

Op basisschool Mondomijn zetten we ons dagelijks in om het onderwijs optimaal af te stemmen op de unieke behoeften van elke leerling. We investeren in een diepgaande analyse van onze leerlingpopulatie. Dit stelt ons in staat om proactief inspelen op individuele leerontwikkelingen en eventuele uitdagingen. Ons doel is een toekomstbestendig onderwijsaanbod te creëren. Hierdoor garanderen we dat elk kind de best mogelijke ondersteuning ontvangt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op Basisschool Mondomijn

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op basisschool Mondomijn werken we continu aan de verbetering van ons onderwijs. Afgelopen jaar hebben we een herstelopdracht ontvangen van de onderwijsinspectie, gericht op specifieke indicatoren. Deze opdrachten vormen de kern van ons jaarplan, met als doel om de onderwijsresultaten voor alle leerlingen te optimaliseren. Ons streven is dat aan het einde van dit schooljaar de prestaties van leerlingen, zowel op het gebied van 1F als 1S/2F, voldoen aan de verwachtingen voor hun leerpopulatie. Dit betekent dat de resultaten op of boven de vastgestelde signaleringswaarden zullen liggen, rekening houdend met de schoolweging. Daarnaast is er een robuust kwaliteitszorgsysteem ontwikkeld. Dit systeem omvat een gedeelde visie op goed onderwijs, concrete ambities en duidelijke doelen. De interne verantwoordelijkheden zijn helder gedefinieerd, wat zorgt voor een gestructureerde aanpak van onderwijskwaliteit.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen op Mondomijn?

Bij Mondomijn baseren we ons onderwijs op een gezamenlijke missie en visie, die de richting bepalen voor al onze educatieve inspanningen. Deze visie vertalen we naar ambitieuze doelen, afgestemd op de specifieke uitdagingen van onze school. Deze ambitieuze doelen worden vervolgens omgezet in concrete actiepunten in onze jaarplannen, wat zorgt voor een scherpe focus op de ontwikkelingsrichting van onze school. Wij zetten systematisch in op de kwaliteit van ons onderwijs. Onze professionals doorlopen cycli van data-analyse, duiding, doelstelling en uitvoering. Dit proces, bekend als 'Data, Duiden, Doelen, Doen', beschrijft de basis van hun handelen en biedt ons waardevol inzicht in de onderwijskwaliteit. Door de kwaliteitsgebieden en standaarden te duiden, en onze ambities te vertalen naar kind-specifieke doelen, monitoren we continu de voortgang. Deze doelen worden tijdens bordsessies, gezamenlijke lesontwerpen en klasbezoeken actief behandeld, waardoor we de focus en grip op de schoolontwikkeling behouden. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op met onze ambities. Werkgroepen concretiseren deze plannen en begeleiden het team bij het behalen van de gestelde doelen. Twee keer per jaar analyseren we de schoolbrede resultaten en leveren we een schoolanalyse aan het bestuur, die de basis vormt voor onze kwaliteitsgesprekken en eventuele bijsturing van de koers.

Downloaden

Programma voor Peuters en Kleuters: Naadloze Overgang naar Onderwijs op Mondomijn

Toelichting van de school

Op Basisschool Mondomijn streven we naar een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. Kinderen vanaf 3 jaar worden al actief betrokken bij ons onderwijsaanbod. Tijdens schoolweken nemen zij deel aan boeiende activiteiten, afgestemd op hun leeftijd en ontwikkeling. Onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken nauw samen. Dit zorgt voor een consistente en stimulerende leeromgeving. De inhoudelijke programma's zijn perfect op elkaar afgestemd. Peuters en kleuters verkennen gezamenlijk thema's, waarbij elk kind een eigen, passende invulling aan de leeractiviteiten geeft.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Mondomijn voor jonge kinderen in Helmond?

Basisschool Mondomijn biedt een rijkdom aan aanvullende programma's voor de allerkleinsten. Ons doel is om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren. Dit doen we door een doorlopende leerlijn te creëren vanaf de peuteropvang tot en met de lagere klassen.

Basisschool Mondomijn biedt een rijkdom aan aanvullende programma's voor de allerkleinsten. Ons doel is om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren. Dit doen we door een doorlopende leerlijn te creëren vanaf de peuteropvang tot en met de lagere klassen.

Met welke partners werkt Mondomijn samen voor het jonge kind?

Voor een naadloze en kwalitatieve aanpak van het jonge kind, werkt Basisschool Mondomijn nauw samen met Korein Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een doorlopende pedagogische visie en een consistente benadering van de ontwikkeling van uw kind.

Voor een naadloze en kwalitatieve aanpak van het jonge kind, werkt Basisschool Mondomijn nauw samen met Korein Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een doorlopende pedagogische visie en een consistente benadering van de ontwikkeling van uw kind.

Team | Mondomijn in Helmond | [2025] Schoolregister