Kindcentrum Dierdonk
Nijendaldreef 1
5709 RK Helmond

Schoolweging

Schoolweging
26.93
Spreiding
5.85

De schoolweging van Dierdonk is 26,93 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,8% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. De score ligt 1,1% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,7%), wat consistentie in basisvaardigheden aantoont.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectienorm ruim: 66,5% van de leerlingen bereikt het streefniveau tegen een signaleringswaarde van 51,8%. Dit is 3,1% hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoog aandeel theoretische adviezen: 23,8% vwo (vs. 18,6% regio) en 17,5% havo. Opvallend is het aandeel praktijkonderwijs (1,6%) dat precies aansluit bij het landelijk gemiddelde. De combinatie vmbo-(g)t/havo (14,3%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDierdonkGemeente AmsterdamNederland
LIB177.92174.22175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Kindcentrum Dierdonk vinden wij het belangrijk om goed zicht te houden op de ontwikkeling van onze kinderen. Dit doen wij o.a. middels observaties, kind-(ouder)gesprekken, doelenbladen en metingen van methode- en niet methodegebonden toetsen. Deze gegevens vormen het uitgangspunt om voor het kind een beredeneerd aanbod samen te stellen. Wat betreft de niet-methodegeboden toetsen maken wij gebruik van de metingen van Leerling in Beeld. Hierbij meten wij de kinderen adaptief. Dit wil zeggen dat een kind een meting krijgt die past bij zijn of haar ontwikkeling. Ook het moment waarop we deze meting afnemen, wordt zorgvuldig overwogen, zodat het kind de meting maakt op het moment dat dit passend is. Twee keer per jaar worden er analyses gemaakt van de metingen. Hierbij wordt gekeken naar de ontwikkeling op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau. Deze analyses helpen ons als school om steeds ons onderwijs te verbeteren en aan te laten sluiten bij de ontwikkelingen van de kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Laag percentage onderadvisering: 9,8% vs. 11,8% landelijk. Maar slechts 11,8% presteert boven advies (25,3% gemiddeld), wat mogelijk wijst op terughoudendheid in adviesniveaus. De 78,4% die op advies presteert, is echter 15,5% hoger dan vergelijkbare scholen.

Sociale ontwikkeling

Eén van de voornaamste uitgangspunten van Kindcentrum Dierdonk is: Een positief (veilig) leer- en leefklimaat. Dit betekent dat we middels interactie, instructie en klassenmanagement voorwaarden scheppen voor een pedagogisch klimaat waarin elk kind tot zijn of haar recht komt. De afgelopen jaren hebben wij veel aandacht besteed aan een veilig pedagogisch klimaat, wat resulteerde in een Certificaat Veilige School. Er is hierdoor een goede basis op Kindcentrum Dierdonk. Voor wat betreft ondersteuning voor ieder kind maken we optimaal gebruik van onze expertise en ruimtes binnen onze Oases. Meer informatie over ons ondersteuningsaanbod treft u aan op onze website www.dierdonkschool.nl. Specifiek in de documenten: 'Het schoolondersteuningsprofiel' en 'Ondersteuningsaanbod de Oase'. De Oase is een begrip voor een zeer passende begeleiding. LEES MINDER

Veiligheid

Verbinding

Ontwikkelen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Dierdonk voor sociale ontwikkeling?

Het team van Kindcentrum Dierdonk heeft gezamenlijk kernwaarden opgesteld die zichtbaar zijn in het kindcentrum en actief worden ingezet in de dagelijkse praktijk. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd middels 'Zien' en 'Kijk', evenals het Veiligheidsonderzoek van de School en Innovatie Groep (www.veiligescholen.nl).

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Dierdonk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Dierdonk gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien en Onderzoek en Innovatie Groep.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Dierdonk?

Kindcentrum Dierdonk gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen, Leefstijl, 'Rots en Water'-training, Training 'Sta op tegen pesten!' en de Methode 'No Blame!'