KC Wilhelmina
Bachlaan 9
5707 RM Helmond

Schoolweging

Schoolweging
25.77
Spreiding
6.29

De schoolweging van Wilhelmina Helmond is 25,77 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.12% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft de school niet alleen de landelijke norm (96.61%), maar ook de wettelijke ondergrens van 85%. Deze uitzonderlijke score onderstreept de toegankelijkheid en effectiviteit van het basisonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

KC Wilhelmina scoort uitstekend met 67.33% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, ruim boven de inspectienorm van 53.8%. Dit ruimschoots overtreffen van de signaleringswaarde benadrukt de effectieve onderwijskwaliteit, vooral gezien de diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 27.78% havo en 18.52% vwo-advies, samen goed voor 46.3% van de leerlingen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (1.85% vmbo-b/k) versus 5.52% in de regio. Deze academische focus wordt ondersteund door het hoge percentage leerlingen dat later boven advies presteert in het VO.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWilhelmina HelmondGemeente AmsterdamNederland
LIB174.22175.23178.02

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten middels: afname van de M- toetsen van Cito Leerling in Beeld. methode gebonden toetsen. in het groepsplan is weergegeven op welke wijze het onderwijs en de ondersteuning vormgegeven zijn. op schoolniveau wordt gereflecteerd op de tussenresultaten middels de schoolzelfevaluatie. Hierin worden doelen en actiepunten per leerjaar opgesteld op basis van de aandachtspunten van dat moment. tijdens de groepsbesprekingen (tussen de intern begeleider en de leerkrachten) van maart wordt per groep gereflecteerd op de tussenresultaten en waar nodig individuele doelen en actiepunten op- of bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

40.38% van de leerlingen stroomt uit boven hun basisschooladvies - bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 3.85% zit onder advies, wat KC Wilhelmina onderscheidt als school die leerlingen optimaal voorbereidt op doorstroom. Deze cijfers reflecteren de intensieve begeleiding tijdens overgangsmomenten.

Sociale ontwikkeling

Respectvol We staan open voor ieders eigenheid en iedereen is gelijk. Wij gaan respectvol om met elkaars opvattingen en levensbeschouwelijke overtuigingen. Deze diversiteit wordt aangegrepen om van elkaar te leren en het onderlinge begrip te bevorderen. We werken vanuit vertrouwen, waarbij ieder optimaal tot zijn recht komt en handelt in het belang van de school en de organisatie als geheel. We brengen dit in de praktijk door ruimte te geven voor opvattingen van anderen, te handelen vanuit gelijkwaardigheid, bij te dragen aan openheid en eerlijkheid, problemen op te lossen door deze te benoemen en te bespreken en vertrouwen te hebben in de leerlingen, ouders, school, stichting en samenwerkingspartners. Verbindend We staan met beide benen in de samenleving. We gaan relaties aan met kinderen, ouders, collega’s en partners en zien de waarde die we aan elkaar kunnen toevoegen. We werken samen om leerlingen goed te kunnen voorbereiden op de samenleving. We stimuleren de wisselwerking tussen leren op school en leren buiten de school. We laten dit zien in concreet waarneembaar gedrag door betrokkenheid te tonen bij de omgeving. Ook zien en benutten we kansen voor samenwerking. Daarnaast tonen we oprechte interesse in de ander en zien we elkaars mogelijkheden. In ontwikkeling We geven goed onderwijs en benutten de talenten van de leerlingen. Bij het formuleren van onze ambities tonen we lef en passie, we hebben oog voor vernieuwing en verbetering. We halen het beste uit onszelf en de ander door het werken aan de eigen professionaliteit, talenten van leerlingen te zien en te benutten en werk van hoge kwaliteit af te leveren. We nemen initiatief om verbeteringen aan te brengen, innovaties op gang te brengen en het beste uit ons zelf en de ander te halen. LEES MINDER

Betrokkenheid Welbevinden

Respect

Gezamenlijkheid

Wat is de werkwijze van KC Wilhelmina voor sociale ontwikkeling?

KC Wilhelmina streeft altijd naar het welbevinden van de kinderen, wat als fundament wordt beschouwd voor plezierig leren en ontwikkelen. De methode 'Leefstijl' is hierbij een hulpmiddel. De instelling en het handelen van de leerkrachten is leidend om een optimaal welbevinden te creëren. KC Wilhelmina maakt eens per twee jaar gebruik van een onderzoek naar leerlingtevredenheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt KC Wilhelmina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KC Wilhelmina gebruikt 'Zien' en de expertise van de leerkrachten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC Wilhelmina?

KC Wilhelmina gebruikt Kanjer trainingen en Leefstijl als methoden voor sociaal-emotioneel leren.