
Schoolweging
De schoolweging van Salah Eddin El Ayyoubi is 36,76 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,6% geslaagden voor het fundamenteel niveau scoort de school significant beter dan vergelijkbare scholen (92,1%) en ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectienormen ruimschoots: 62,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, tegen een verwachte 32% op basis van de leerlingenpopulatie. Dit is ruim boven het regionale gemiddelde van 45,4% en illustreert de effectieve onderwijsaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een ambitieus adviesprofiel: 21,1% van de leerlingen ontvangt een vwo-advies (vergeleken met 18,6% regionaal). Opvallend is de balans tussen praktijk en theorie: 15,8% vmbo-b/k tegenover 57,9% hogere adviezen (vmbo-(g)t, havo, vwo). Dit reflecteert de combinatie van maatwerk en hoge verwachtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Salah Eddin El Ayyoubi | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.22 | 175.23 | 172.53 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voorafgaand aan het nieuw schooljaar maakt de interne begeleider de toetskalender. We nemen de LIB (Leerling In Beeld) toetsen van Cito af vanaf groep 3 tot en met groep 8. De schoolloopbaan sluiten we af met de Cito Doorstroomtoets. De LIB toetsen worden twee keer per jaar afgenomen en meten de beheersing van het afgelopen half jaar. Elke ouder wordt middels het groeiboekje twee keer per jaar op de hoogte gehouden van de LIB resultaten. Ouders krijgen een uitleg over de normering en de bijbehorende grafiek . Leerkracht, ouder en kind hebben al vrij vroeg in beeld hoe de resultaten vorderen t.o.v. van de beginsituatie. Is er een mooie verwachte groei? Is er stagnatie? Of is er onverwachte terugval? Bij tegenvallende resultaten wordt in samenwerking met de ouders ingegrepen. Er kan extra begeleiding ingezet worden en soms is zelfs een aanvullend onderzoek nodig. Naast de Cito toetsen zijn er ook de methode toetsen. Bij deze toetsen wordt de beheersing van de aangeboden stof over een kortere periode gemeten. Een kind kan voldoende tot goed scoren op een methode toets maar minder bij de LIB toets. Dit komt vaker voor dan heel goed scoren op de LIB en onvoldoende tot matig op een methode toets. Factoren die erg belangrijk zijn, zijn werkhouding op school en thuis (huiswerk), ouderbetrokkenheid en intelligentie van het kind. Oefenen voor een LIB toets thuis kan niet. De opzet van de LIB toets is juist bedoeld om te achterhalen hoe de ontwikkeling van het kind is ongeacht de omstandigheden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Leerlingen presteren consistent boven verwachting: 21,1% stroomt door naar een hoger niveau dan geadviseerd (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 10,5% onder presteert (landelijk 11,8%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen begeleiden tot volwaardige Nederlandse burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) besprekingen besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn: Onze school werkt vanuit een sterke identiteit, die een sterke gemeenschappelijke deler vormt voor alle leerlingen; Onze school beschikt over een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en zet deze structureel in, tevens zijn wij ons aan het oriënteren op een nieuwe methode; Onze school volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in de groepen 1 & 2 m.b.v. KIJK (leerkrachtobservaties) 5 t/m 8 m.b.v. vragenlijsten van WMK po Cees Bos (eigen invulling leerlingen); We houden bij hoeveel individuele handelingsplannen er per jaar in een groep uitgevoerd worden en de intern begeleiders zijn hierbij altijd betrokken; We houden bij hoeveel groepsplannen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling er per jaar in een groep uitgevoerd worden; Onze school biedt leerlingen in de bovenbouw een weerbaarheidstraining aan in samenwerking met een externe sportschool. Daarnaast kunnen individuele leerlingen begeleid worden door externe deskundigen, denk aan de jeugd- en jongerencoaches, projecten van de LEV groep etc. LEES MINDER
Waarden en Normen
Identiteit
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi zijn samen met het team, bestuur en de MR bepaald: Waarden en normen, Identiteit, Veiligheid, Respect en Plezier. Deze kernwaarden worden uitgedragen in denken en handelen van het personeel. Jaarlijks wordt in een teamvergadering besproken op welke wijze de missie, visie en kernwaarden vorm hebben gekregen en of aanpassingen nodig zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi gebruikt Kijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi?
Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi gebruikt Leefstijl en een eigen methode in ontwikkeling voor sociaal-emotioneel leren.