De Goede Herder in Helmond

Het team van De Goede Herder in Helmond

Current section: team
Montgolfierstraat 71
5703 Helmond

Zie hier hoe het team van De Goede Herder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Goede Herder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Goede Herder bij jullie?

Ontdek hoe goed De Goede Herder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Goede Herder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.1%)
Man (22.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Goede Herder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.7%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (25.7%)
45-55 jaar (25.7%)
55-65 jaar (22.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Goede Herder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (65.7%)
Direct ondersteunend personeel (11.4%)
Indirect ondersteunend personeel (17.1%)
Management (5.7%)

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Goede Herder: Een Soepel Proces

Op basisschool De Goede Herder zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij langdurige afwezigheid van leerkrachten. Bij gepland langdurig verlof, zoals een zwangerschapsverlof, starten we tijdig een zorgvuldige sollicitatieprocedure om de meest geschikte vervanger te vinden. Zo garanderen we de kwaliteit van het onderwijs voor uw kind. Voor onverwachte, kortdurende afwezigheden zetten we flexibele oplossingen in. We kijken eerst naar interne mogelijkheden, zoals het inzetten van een duo-collega of het extra laten werken van een parttime leerkracht. Indien nodig schakelen we ook een ervaren ambulante leerkracht in om de lessen naadloos te laten doorlopen. Uw kind kan rekenen op deskundige begeleiding, ongeacht de situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind op Basisschool De Goede Herder

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Goede Herder investeren wij in de academische ontwikkeling van elke leerling met een team van toegewijde vakspecialisten. Deze experts, waaronder onze intern begeleider, rekenspecialist, hoogbegaafdheidsspecialist en taalspecialist, werken nauw samen met de leerkrachten en dragen bij aan de continue schoolontwikkeling. Daarnaast onderhouden we waardevolle samenwerkingen met externe partners zoals Logopedie Jill uit Helmond, om een compleet ondersteuningsaanbod te garanderen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Pedagogisch Medewerker

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan onze twee ervaren intern begeleiders klaar. Zij bieden essentiële begeleiding aan leerkrachten bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met specifieke behoeften en coördineren de algehele leerlingenzorg. Onze pedagogisch medewerker, liefkozend "praatjuf" genoemd, biedt individuele ondersteuning aan kinderen die extra hulp nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. Ze begeleidt ook kleine groepen kinderen in ons rouleerprogramma, gericht op het versterken van hun sociaal-emotionele vaardigheden.

0

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleiders bieden proactieve ondersteuning aan leerkrachten om gedrag, werkhouding en taakaanpak te optimaliseren. Indien specifieke expertise vereist is, schakelen wij met zorg een externe orthopedagoog in om de best mogelijke begeleiding te waarborgen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke motorische specialisten in vaste dienst hebben, integreren we beweging en fysieke activiteit actief in ons curriculum om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen of persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, met medische professionals om een veilige en ondersteunende omgeving voor elk kind te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peuterwerk en BSO
We huren een gymzaal tegenover de school

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Goede Herder

Ons Schoolspecifiek Ondersteuningsbeleid

Basisschool De Goede Herder in Helmond is trots op de geboden basisondersteuning en de aanvullende hulp die wij aan onze leerlingen verlenen. We streven voortdurend naar verbetering en identificeren regelmatig nieuwe ontwikkelingskansen. Onze school beschikt over een kernteam van gespecialiseerde professionals. Dit team omvat een toegewijde pedagogisch medewerker voor individuele en groepsgerichte begeleiding. Daarnaast zijn er twee interne begeleiders, gespecialiseerd in de onderbouw en bovenbouw. Verder hebben we vakexperts op het gebied van taalontwikkeling, rekenvaardigheden, gedragscoaching, ICT-integratie en bewegingsonderwijs, ondersteund door zes ervaren onderwijsassistenten. Specifieke Leerondersteuning: De Opmaatklas Voor leerlingen uit groep 5 en hoger die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van rekenen, hebben we de Opmaatklas ingericht. Kinderen die de fundamentele rekendoelen dreigen te missen, ontvangen hier wekelijks intensieve instructie in kleine groepen, afgestemd op hun specifieke leerbehoeften. Taalontwikkeling: De Taalklas en Topklas Met steun van de gemeente Helmond bieden we ook dit schooljaar weer een Taalklas. Hierin volgen circa 10 tot 15 kleuters uit groep 2 drie ochtenden per week een taalrijk programma. Dit stimuleert actief hun taalontwikkeling. De Topklas is speciaal voor gemotiveerde leerlingen uit groep 7 met een taalachterstand die hun onderwijscarrière belemmert. Na aanmelding en beoordeling door een externe deskundige, krijgen deze leerlingen een uitdagend en gevarieerd taalaanbod, gericht op woordenschat, begrijpend lezen en taalvaardigheid. Verrijking voor Talent: De Plusklas Sinds schooljaar 2023-2024 bieden we de Plusklas aan voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Naast een verrijkt lesprogramma in de klas, werken zij wekelijks aan opdrachten die executieve functies en een groeimindset bevorderen. Dit programma biedt uitdagende leerervaringen die recht doen aan hun ontwikkelingspotentieel. Meer Informatie en Samenwerkingsverband Ons volledige schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar op onze website onder het kopje 'overige' en op scholenopdekaart.nl. Beleidsdocumenten inzake deze voorzieningen zijn opvraagbaar bij de directie. Passend Onderwijs met SWV Helmond-Peelland PO Sinds de invoering van Passend Onderwijs in 2014 werken basisscholen samen met speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO) binnen Samenwerkingsverband (SWV) Helmond-Peelland PO. Het doel is optimale, thuisnabije ondersteuning, zoals beschreven in het ondersteuningsplan 2022-202. Samenwerken bij Zorgen om Uw Kind Bij zorgen over de onderwijs- of ontwikkelingsperspectieven van uw kind, is een open gesprek met school cruciaal. Samen bespreken we de schoolse ondersteuning en eventuele aanvullende behoeften. Lokale en Regionale Ondersteuningsmogelijkheden De Goede Herder informeert u graag over de specifieke extra ondersteuningsmogelijkheden binnen onze school, die u ook op onze website kunt vinden. Het aanbod kan per school variëren. Ondersteuning Buiten de Schoolmuren Indien schoolse ondersteuning niet volstaat, kan het SWV Helmond-Peelland PO worden ingeschakeld. De coördinator passend onderwijs van het SWV adviseert en ondersteunt, in nauwe samenwerking met gemeenten, GGD en onderwijsconsulenten. Samen vinden we de beste oplossing, bij voorkeur op de eigen school. Indien nodig wordt gezocht naar een school die beter aansluit bij de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind. Het SWV speelt hierin een adviserende, coördinerende en besluitvormende rol. Cluster 1 en 2 Scholen Voor ondersteuning aan leerlingen met communicatieve, taalontwikkelingsstoornissen of zintuiglijke beperkingen, kan via de commissie van onderzoek van cluster 1- en 2-scholen ondersteuning worden aangevraagd. Scholenkring Helmond en Contactpersoon Basisschool De Goede Herder behoort tot de scholenkring Helmond binnen het SWV. Eline Hansen is de contactpersoon van deze scholenkring. Bij ontwikkelingszorgen kan de Coördinator Passend Onderwijs van het SWV, in afstemming met school, worden ingeschakeld. Oudersteunpunt SWV Helmond-Peelland PO Het oudersteunpunt van het SWV biedt uitgebreide informatie voor ouders. Regelmatig worden er gratis themabijeenkomsten georganiseerd. Een onafhankelijke ouderkindadviseur, Maaike van Ham, is hieraan verbonden. Ontwikkelingen in Toekomstig Aanbod De Goede Herder investeert continu in de expertise van haar leerkrachten, ook voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. We onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor het verder ontwikkelen van ondersteuning voor leerlingen met een beneden gemiddeld/laag IQ en het uitbreiden van ons aanbod voor hoogbegaafde leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling: De Goede Herder

Wat zijn de centrale doelen in ons schoolplan?

Bij Basisschool De Goede Herder stellen we de kwaliteit van ons onderwijs voorop. Dit realiseren we door de inzet van ons toegewijde team, afgestemd op onze leerlingenpopulatie en in nauwe samenwerking met ouders en verzorgers. Ons schoolplan schetst de beoogde ontwikkelingen voor de komende vier jaar. Bij het opstellen ervan beantwoorden we de vragen: waar staan we nu en waar willen we naartoe? Jaarlijks evalueren en actualiseren we dit plan om in te spelen op interne en externe veranderingen. Elk jaar vertalen we deze ambities naar een gedetailleerd jaarplan met concrete acties. Dit jaarplan wordt tweemaal per jaar geëvalueerd met het voltallige team. We bespreken de voortgang, vieren successen en sturen bij waar nodig. Het volledige schoolplan is te downloaden via onze website. Burgerschapsonderwijs is een integraal onderdeel van ons onderwijs en krijgt een duidelijke plek binnen ons aanbod. We streven ernaar kinderen voor te bereiden op een toekomst vol uitdagingen en stimuleren participatie in een democratische samenleving, gebaseerd op vrijheid, gelijkheid en solidariteit. We gebruiken hiervoor de expertise van SLO en diverse methodieken zoals (S)taal, Topontdekkers en Kwink, met aandacht voor pedagogische tact. De leerlingen ontwikkelen hierdoor een eigen mening, leren debatteren, bouwen zelfvertrouwen op en worden actieve deelnemers in de groep. Ze leren een kritische, nieuwsgierige en betrokken houding aan te nemen. Onze speerpunten voor 2025-2026 omvatten het borgen van onze taal- en leesmethodes, het versterken van pedagogische benaderingen zoals Pedagogische Tact, en de implementatie van nieuwe leermiddelen zoals Numicon en digitale geletterdheid. Ook het thematisch onderwijs en leesonderwijs krijgen extra aandacht, met een focus op effectieve koppelingen en zichtbaarheid binnen het hele team.

Hoe zorgt De Goede Herder voor optimale onderwijskwaliteit?

Bij Basisschool De Goede Herder streven we naar een continue verbetering van onze onderwijskwaliteit door middel van een planmatige en cyclische aanpak, zoals vastgelegd in ons schoolplan, jaarplan en kwaliteitskalender. Onze kwaliteitsaanpak kenmerkt zich door een proactieve houding en ambitie. We hanteren een brede definitie van kwaliteit, die niet alleen leerresultaten omvat, maar ook de ontwikkeling van de school als geheel. We erkennen dat niet alle aspecten meetbaar zijn, maar wel waarneembaar, en zoeken een gezond evenwicht tussen beide. Kwaliteitsbewustzijn is verankerd in onze schoolcultuur, bevordert samenwerking en verdieping door professionele dialoog, en stimuleert transparantie. We brengen onze onderwijskwaliteit op meerdere manieren in beeld, zowel vanuit een intern als extern perspectief, en baseren ons op een balans tussen dialoog en data, waarbij de dialoog leidend is. Sinds 2017 werken we met Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO). Voor elk vakgebied hanteren we onderwijsplannen die de aanpak, afspraken en groepsdoelen beschrijven. Na toetsmomenten evalueren we de effectiviteit van ons onderwijs en passen we waar nodig aan. Daarnaast gebruiken we tevredenheidsonderzoeken, klasbezoeken en audits om onze kwaliteit te monitoren. Alle verzamelde gegevens vormen de basis voor ons schoolplan en onze continue ontwikkeling. Meer details vindt u in ons kwaliteitsdocument 'Onderwijskwaliteit en ontwikkeling van De Goede Herder', opvraagbaar bij de directie.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Basisschool De Goede Herder biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Wij werken nauw samen met Korein Kinderopvang, die gevestigd is in ons schoolgebouw. Deze samenwerking garandeert een naadloze en zorgvuldige overgang van de peuteropvang naar onze kleuterklassen. Ook kinderen van externe opvanglocaties zijn van harte welkom; wij zorgen voor een adequate warme overdracht. Zowel in de peuteropvang als in de kleutergroepen hanteren we de erkende VE-methodiek 'Speelplezier'. Kinderen leren spelenderwijs vanuit boeiende thema's. Vaste speel-leerroutines ondersteunen de individuele ontwikkeling van elk kind. Taalontwikkeling staat centraal op onze school. Onze klaslokalen zijn ontworpen als rijke, stimulerende leeromgevingen die kinderen uitnodigen tot actieve deelname en groei. We gebruiken het observatie-instrument KIJK! om de algehele ontwikkeling van kinderen te volgen. Onze kleutergroepen werken doelgericht met de SLO-doelen. Een onderwijsassistente ondersteunt op gezette tijden kleine groepjes leerlingen, waardoor extra aandacht gegarandeerd is waar nodig. Ouderbetrokkenheid is essentieel. Wij organiseren tweewekelijks een inloopmoment, versturen thematische informatiebrieven en organiseren regelmatig activiteiten voor en met ouders.

Veelgestelde vragen

Welke extra educatieve programma's biedt Basisschool De Goede Herder voor peuters?

Basisschool De Goede Herder biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een sterke start te garanderen.

Basisschool De Goede Herder biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang, om een sterke start te garanderen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke kinderopvangpartnerschappen werkt De Goede Herder samen voor het jonge kind?

Basisschool De Goede Herder werkt nauw samen met Korein Kinderopvang voor het aanbieden van hoogwaardige VVE-programma's en peuteropvang.

Basisschool De Goede Herder werkt nauw samen met Korein Kinderopvang voor het aanbieden van hoogwaardige VVE-programma's en peuteropvang.

Team | De Goede Herder in Helmond | [2025] Schoolregister