
De resultaten van De Goede Herder in Helmond
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Goede Herder, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Goede Herder bij jullie?
Ontdek hoe goed De Goede Herder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode zouden moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als een universele norm voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Goede Herder.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Prestaties voor Toekomstig Succes
Het streefniveau bouwt voort op het fundamenteel niveau en is gericht op het stimuleren van hogere academische prestaties. Het doel is dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau bereikt. Per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, stelt de inspectie een individuele signaleringswaarde vast. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen van de school het streefniveau idealiter zouden moeten behalen, wat bijdraagt aan een gerichte aanpak voor onderwijsverbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Goede Herder?
Basisschool De Goede Herder in Helmond hecht veel waarde aan een zorgvuldige advisering voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Samen met u als ouder streven we naar het meest passende onderwijsniveau. Ons proces start al in groep 6, waar leerlingen een richtinggevend, dubbel advies ontvangen. Dit advies wordt opgesteld door de leerkrachten in nauwe samenwerking met de intern begeleider. In groep 7 informeren we ouders uitgebreid over het voortgezet onderwijs en onze adviesprocedure tijdens een speciale ouderavond. In januari/februari van groep 7 wordt een preadvies opgesteld en tijdens het rapportgesprek (februari/maart) met u besproken. In groep 8 volgt een nieuwe ouderavond met verdere informatie. De methodeonafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld, afgenomen in oktober/november, vormen een belangrijk onderdeel van de advisering. Een voorlopig advies wordt in januari opgesteld na overleg met diverse schoolteamsleden en vervolgens besproken met zowel leerlingen als ouders. De doorstroomtoets in februari levert de definitieve resultaten op. Bij een hogere score dan het voorlopig advies, wordt het advies bijgesteld, tenzij dit niet in het belang van het kind is. Eind maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Het advies wordt bepaald door het kijken naar het 'totale kind'. Factoren zoals zelfstandigheid, werkhouding, concentratie, motivatie, zelfvertrouwen, samenwerking, huiswerkhouding, presentaties, resultaten van methodetoetsen, methodeonafhankelijke toetsen en observatiegegevens worden meegenomen. Deze brede beoordeling, opgesteld in overleg met het schoolteam, garandeert een weloverwogen advies. Uiteraard voeren we ook gesprekken met ouders en leerlingen om hun perspectief mee te nemen in de keuze voor het best passende onderwijsniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal Welzijn op De Goede Herder
Op Basisschool De Goede Herder in Helmond staat een positief pedagogisch klimaat centraal. Wij geloven dat kinderen zich optimaal ontwikkelen wanneer zij zich gezien en veilig voelen binnen onze schoolmuren. Deze veilige basis is essentieel voor zowel leerlingen als leerkrachten en ouders, en vormt de fundering voor effectieve samenwerking. Wij streven ernaar elk kind een brede ontwikkeling te bieden, waarbij welbevinden en actieve betrokkenheid sleutelwoorden zijn. De sociale ontwikkeling integreren we nauw met andere leergebieden en de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden. Met de methode Kwink stimuleren we actief sociaal-emotioneel leren. Door middel van regelmatige gesprekken en observaties in de dagelijkse praktijk, monitoren we de voortgang van onze leerlingen.
Ontwikkel trots op jezelf
Voel je veilig en geborgen
Samen staan we sterk
Hoe bevordert De Goede Herder de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is verankerd in onze kernwaarden en visie, die we als team hebben vastgesteld in ons schoolplan. Deze 'school-DNA' vertaalt zich in een dagelijkse praktijk gericht op een prettige en ondersteunende groepssfeer. Aan het begin van elk schooljaar stellen we in samenspraak met de leerlingen duidelijke leefregels op. Ons team heeft de training Pedagogisch Tact gevolgd, wat we consequent toepassen in onze interacties. Voor het sociaal leren maken we gebruik van de veelzijdige methode Kwink, die aandacht besteedt aan burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Daarnaast zetten we preventief het programma Klasse(n)kracht in. Incidenteel gebruiken we aanvullende methodieken zoals Taakspel, Meidenvenijn en Rots en Water om specifieke sociale vaardigheden te versterken en uitdagingen aan te gaan.
Welke registratiesystemen gebruikt de school om sociale vooruitgang te meten?
Basisschool De Goede Herder hanteert de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kijk! observatiesysteem
- Zien! leerlingvolgsysteem
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze school?
Voor de bevordering van sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Goede Herder gebruik van de volgende bewezen methodes:
- Kwink
- Klasse(n)kracht
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling op Basisschool De Goede Herder
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool De Goede Herder in Helmond. Op deze pagina vindt u een samenvatting van de meest recente inspectierapporten, die inzicht geven in de onderwijskwaliteit, pedagogische aanpak en de algehele ontwikkeling van onze school. Wij geloven in transparantie en informeren u graag over hoe De Goede Herder presteert op het gebied van leerresultaten, schoolklimaat en onderwijsaanbod. De inspectiebezoeken evalueren de effectiviteit van ons onderwijs en de wijze waarop wij de leerlingen begeleiden naar succesvolle schoolloopbanen. Lees meer over onze sterke punten en de aandachtspunten die de inspectie heeft geïdentificeerd. Deze feedback helpt ons continu te verbeteren en te zorgen voor het best mogelijke leer- en ontwikkelingsklimaat voor elk kind op onze school.