School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos
Bolwerk 46
3221 VJ Hellevoetsluis

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Ruim 40% van de leerlingen ontvangt een praktijkonderwijsadvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (40.74% vs. 40.63% bij vergelijkbare scholen). Daarnaast krijgt 22.2% een vmbo-basisadvies. Slechts 7.4% stroomt door naar vso, wat lager is dan het regionale gemiddelde (9.07%). De focus ligt duidelijk op praktijkgerichte doorstroom, passend bij de complexe ondersteuningsbehoefte van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Windroos HellevoetsluisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerkrachten hebben een goed beeld van de leerlingen. Dit komt doordat zij de leerlingen in allerlei situaties meemaken, werk nakijken en beoordelen. Als aanvulling op dit beeld dat de leerkracht heeft en om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs aan alle leerlingen op school te kunnen waarborgen wordt een leerlingvolgsysteem bij gehouden in Parnassys en het werkplan (Planning aanbod) Methode onafhankelijke toetsen (IEP) Alle leerlingen van de groepen 1 t/m 8 worden nauwgezet gevolgd op de gebieden: technisch lezen, rekenen, begrijpend lezen en spelling. De toetsen worden, in principe, afgenomen door de leerkracht. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en geregistreerd in Parnassys. Zowel de leerkrachten als het MT hebben toegang tot de overzichten van de vorderingen van de leerlingen. Met de toetsen kan de leerkracht vaststellen of de ontwikkeling van de leerling naar wens verloopt of welke leerlingen ondersteuning nodig hebben. Ook kan het aanleiding zijn voor verbeteringen in het onderwijsgedrag van de leerkracht of verbeteringen van onderdelen van het onderwijsprogramma. De toetsen worden twee keer per jaar afgenomen in januari/februari en in mei/juni. LVS SEL Met het leerlingvolgsysteem SEL (sociaal- emotionele ontwikkeling) wordt de ontwikkeling van leerlingen individueel en als groep op sociaal- en emotioneel niveau gevolgd. Het LVS SEL gaat uit van twee screenings per jaar (oktober en maart) voor alle leerlingen. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook een eigen vragenlijst in waarmee ze aangeven hoe zij de dingen zelf ervaren. Naar aanleiding van de screening kan er gekeken worden of er op individueel en/of op groeps- en/of op schoolniveau geïntervenieerd moet worden. De gegevens van het LVS SEL worden in Parnassys opgeslagen en kunnen binnen het systeem teruggezocht worden. Dit om de leerlingen gedurende de hele periode binnen de school te kunnen volgen. Toetskalender Op SBO De Windroos wordt met een vaste toetskalender gewerkt. In deze toetskalender zijn onder andere de afname momenten van IEP (januari en juni) en LVS SEL (najaar en voorjaar) opgenomen. Met behulp van toetsen en vragenlijsten meten we de effecten van het onderwijs. De leerkracht houdt de administratie van de gegevens per leerling en van de groep als geheel bij en ouders worden via het rapport of een oudergesprek geïnformeerd over de resultaten. Aan de hand van de groepsoverzichten en de resultaten worden de leerlingen tijdens de groepsbespreking door de leerkracht, de kwaliteitscoordinator en gedragsdeskundige besproken. Ouders bespreken de resultaten van hun kind in eerste instantie met de leerkracht. Deze maakt de leerling de hele dag mee en heeft een goede kijk op de ontwikkeling van de leerling in de groep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

83.33% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Geen enkele leerling zit structureel onder advies, tegenover 11.81% landelijk. Dit illustreert de effectieve overgangsbegeleiding, zoals beschreven in het zorgvuldige doorstroomprotocol met nazorgtrajecten.

Sociale ontwikkeling

Zelfredzaam en met een basis aan rekenen, taal en lezen naar het vervolg onderwijs. Wanneer een leerling weet welk gedrag gewenst is en dit vervolgens kan toepassen binnen de verschillende schoolse situaties, heeft de leerling ruimte om te leren. Gedrag moet daarom doelbewust worden aangeleerd, gemodeld en geoefend in nieuwe situaties binnen een veilige gestructureerde omgeving. Goed aangeleerd gedrag draagt bij aan persoons- en burgerschapsvorming en leren samen te leven in de maatschappij. LEES MINDER

Respect Veiligheid Vertrouwen

Sociale Zelfredzaamheid

Kwaliteiten & succeservaringen

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos voor sociale ontwikkeling?

Gedrag wordt doelbewust aangeleerd, gemodelleerd en geoefend in een veilige en gestructureerde omgeving. Het programma 1+1=3 van MoveaHead wordt gebruikt om gewenste communicatie en sociale vaardigheden aan te leren en sociale problemen te voorkomen of verminderen. Leerlingen leren mentale, emotionele en sociale vaardigheden en overtuigingen. Leerkrachten werken samen aan een positief pedagogisch en eenduidig schoolklimaat. De school gebruikt een LVS SEL om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen en lessen en plannen vorm te geven. Aspecten van de sociaal-emotionele ontwikkeling die worden gemeten zijn Ik-competenties (zelfmanagement, uiting en beheersing van gevoelens), Jij-competenties (sociale vaardigheden en empathisch vermogen) en Wij-competenties (burgerschap). School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos vindt actief burgerschap belangrijk en de leerlingen leren zichzelf kennen, zien als onderdeel van de omgeving en wereld, waarin vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie en het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie belangrijke basiswaarden zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP en WMK.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos gebruikt de methode 1+1=3 van MoveaHead voor sociaal-emotioneel leren.