Basisschool Openbare Basisschool de Wateringe in Hellevoetsluis

Het team van Openbare Basisschool de Wateringe in Hellevoetsluis

Current section: team
Bremstraat 1
3222 Hellevoetsluis

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Wateringe is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Wateringe. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Wateringe bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Wateringe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Wateringe zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Wateringe. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (17.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Wateringe werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (59.3%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Wateringe gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool de Wateringe

Vervanging bij Ziekte: Een Zorgeloze Oplossing Op Openbare Basisschool de Wateringe begrijpen we dat de continuïteit van het onderwijs essentieel is voor uw kind. Mocht een leerkracht onverhoopt ziek zijn, dan hebben wij een doordacht plan om de impact te minimaliseren. Ons ervaren team staat klaar om flexibel in te springen, waarbij we intern kijken naar mogelijkheden met duo-collega's, parttimers of onderwijsassistenten. Optimale Les Continuïteit Als een interne oplossing niet direct haalbaar is, zetten we ons netwerk in om een bekwame invalleerkracht te vinden. We streven ernaar om uw kind zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van afwezigheid. Mocht het onverhoopt toch nodig zijn om een groep tijdelijk naar huis te sturen, dan zorgen we voor duidelijke instructies via ons communicatieplatform Parro. Uw kind kan dan thuis aan de slag met educatieve programma's zoals Junior Einstein of Gynzy. Transparante Communicatie en Veiligheid Voorop De veiligheid en het welzijn van uw kind staan bij ons altijd voorop. Ouders worden zo spoedig mogelijk geïnformeerd via Parro. Bij een besluit tot naar huis sturen, zorgen we voor opvang totdat u als ouder volledig geïnformeerd bent. We nemen nooit een kind mee naar huis zonder uw expliciete toestemming. Daarnaast bieden we flexibele opvang voor ouders met specifieke omstandigheden die opvangproblemen zouden ervaren tijdens schooltijd. Dit besluit wordt te allen tijde genomen door de directeur of diens bevoegde vervanger.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De scholen van Onderwijsgroep EduMare zijn High Performing Schools (HPS). De scholen trekken in hoofdlijnen samen op. Zo wordt teamscholing en scholing van het management gezamenlijk gevolgd.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Wateringe

3

Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Wateringe zetten wij ons in voor de optimale ontwikkeling van uw kind op het gebied van taal en rekenen. Onze toegewijde rekenspecialisten en taalspecialisten bieden gerichte instructie en zorgen voor een consistente leerlijn door alle groepen heen. Deze specialisten werken nauw samen in leerteams, waarbij elke twee weken overleg plaatsvindt met collega's uit alle jaarlagen. Dit waarborgt een doorlopende en effectieve aanpak. Daarnaast zijn onze logopedisten twee dagen per week beschikbaar om kinderen met taal- en spraakuitdagingen te onderzoeken en te begeleiden, wat essentieel is voor hun communicatieve vaardigheden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Het welzijn van uw kind staat centraal. Onze twee gedragsspecialisten bewaken de schoolbrede afspraken rondom gedrag en bieden proactieve ondersteuning aan leerkrachten en leerlingen. Zij zijn een belangrijke schakel in het creëren van een positief en veilig leerklimaat. Wij hanteren de SEL-methode (Sociaal Emotioneel Leren) KWINK, wat is geïntegreerd in ons lesprogramma. Bovendien zijn onze specialisten getraind in de 'Rots en Water'-methode, waarmee we uw kind weerbaarheid en zelfvertrouwen bijbrengen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze Kwaliteitscoördinator (voorheen Intern Begeleider) speelt een cruciale rol in het monitoren van de gedragsontwikkeling en werkhouding van onze leerlingen. Door middel van gerichte gesprekken met leerkrachten, observaties in de klas en klassenbezoeken, zorgen wij voor een optimale taakaanpak en leeromgeving.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool de Wateringe bevordert de fysieke gezondheid en motorische vaardigheden van uw kind. Vanaf groep 1 ontvangen alle leerlingen twee keer per week gespecialiseerd bewegingsonderwijs van een vakdocent in onze eigen gymzaal, 'de Wateringhe'.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de veilige omgang met medicijnen binnen onze school is een duidelijk toestemmingsformulier opgesteld, dat de procedures voor medicatieverstrekking regelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek

Ontdek Onze Expertise in Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van Ons Onderwijsondersteuningsbeleid

Bij Openbare Basisschool de Wateringe hechten we grote waarde aan een inclusieve leeromgeving waar elk kind zich welkom en gewaardeerd voelt. Ons toegewijde team analyseert continu de unieke onderwijsbehoeften van iedere leerling, met als doel om ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een plek te bieden. Wij geloven in gepersonaliseerd onderwijs dat aansluit bij de specifieke leerstijl en tempo van uw kind. Indien nodig werken we nauw samen met ouders en externe specialisten om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Ons streven is om voor elk kind een passend leerpad te creëren, met zowel verdiepende als verrijkende lesstof. Onze Kwaliteitscoördinator (KC'er) speelt een cruciale rol in de ontwikkeling en implementatie van ons zorgbeleid. Deze coördinator begeleidt leraren en richt zich op zowel leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong als leerlingen die extra ondersteuning behoeven. Het doel is dat ieder kind zijn of haar basisonderwijs succesvol kan doorlopen, aangepast aan individuele behoeften. Daarnaast ondersteunt onze leerkrachtondersteuner leerlingen met specifieke onderwijsarrangementen en ontlast zij de leerkrachten binnen de klas. Dit zorgt voor gerichte aandacht en effectieve begeleiding. **Toekomstplannen voor Uitgebreide Leerlingondersteuning** Onze school ambieert een verdere uitbreiding van de leerkrachtondersteuning. We investeren in de professionele ontwikkeling van onze ondersteuners door middel van scholing en gerichte feedback. We maken ook gebruik van HDT (High Dosing Tutoring), een intensieve methode die leerlingen met significante leerachterstanden helpt deze snel in te lopen. Dit gebeurt onder schooltijd met persoonlijke begeleiding van een tutor, zoals een leerkrachtondersteuner of een ouder.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool de Wateringe

Wat zijn de belangrijkste onderwijsdoelen van Openbare Basisschool de Wateringe?

Ons onderwijs is gericht op drie kerngebieden: het overdragen van essentiële kennis en vaardigheden, het bevorderen van burgerschapsvorming en het stimuleren van persoonsvorming. We streven naar een harmonieuze balans tussen deze drie pijlers om uw kind te begeleiden in de ontwikkeling tot een zelfstandige volwassene, die zowel vaardig, waardig als sociaal is. Kennis en Vaardigheden: Kennis vormt de fundering van ons denkvermogen, geeft leerlingen autonomie en zorgt voor respect binnen onze democratische samenleving. Kennis is een voorwaarde voor het ontwikkelen van vaardigheden. Wereldburgerschap: We stimuleren nieuwsgierigheid naar andere culturen en moedigen een actieve verantwoordelijkheid aan voor ieders handelen, met het oog op een duurzame en rechtvaardige toekomst voor onze planeet. Persoonsvorming: Kinderen krijgen bij ons de ruimte om zich te ontwikkelen tot unieke individuen met eigen inzichten, normen en waarden. Ze leren hun eigen ontwikkeling te sturen en weloverwogen beslissingen te nemen voor zichzelf en hun omgeving. Onze school heeft voor de periode 2023-2027 de volgende ambitieuze verbeterdoelen (speerpunten) vastgesteld: Kwaliteitszorg: Tegen 2027 draagt het gehele team gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische processen. Samenwerking met Ouders: In 2027 streven we naar een sterk educatief partnerschap met alle ouders en betrokkenen. Onderwijsvisie op Leren: Tegen 2027 hanteren wij een doordacht en kansrijk curriculum dat perfect aansluit bij de behoeften van onze leerlingenpopulatie. Kwaliteitscultuur: Vanaf 2027 borgen en visualiseren we onze kwaliteit door middel van specifieke kwaliteitsindicatoren. Strategisch Beleidsplan Onderwijsgroep EduMare 2022-2026: De nieuwe speerpunten zijn afgeleid van de doelen uit het voorgaande strategisch beleidsplan. Deze blijven actueel en vereisen dagelijkse aandacht, maar vragen om verdere verdieping en verankering binnen EduMare. De komende vier jaar zetten we hier vol op in. Wij zetten ons in voor inclusief onderwijs door te focussen op organisatorische, sociale, didactische en pedagogische inclusie. Het vakmanschap van onze professionals staat hierbij centraal. Als lerende organisatie werken leerteams samen aan continue verbetering van ons onderwijs. Wij streven ernaar een aantrekkelijke werkgever te zijn en werken intensief samen met onze stakeholders om de ontwikkelkansen van onze leerlingen te maximaliseren. We anticiperen op de veranderende arbeidsmarkt door onze aanpak aan te passen, zodat we kwalitatief hoogwaardig onderwijs kunnen blijven garanderen.

Hoe waarborgt Basisschool de Wateringe de gestelde onderwijsdoelen?

Alle scholen binnen onze Onderwijsgroep hanteren een systematische aanpak voor kwaliteitszorg, ondersteund door een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem (WMK). Dit systeem, gekoppeld aan een meerjarenplanning, stelt ons in staat de kwaliteit van de school en de professionele ontwikkeling van onze medewerkers continu te verbeteren. Kwaliteitszorg en personeelsbeleid zijn voor ons onlosmakelijk met elkaar verbonden, aangezien onze medewerkers de kern vormen van onze onderwijskwaliteit. We werken volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). De kwaliteit van onze scholen is vastgelegd in de schoolplannen, en we handelen hiernaar. Middels zelfevaluaties beoordelen we periodiek – conform de meerjarenplanning – of de schoolkwaliteit voldoet aan onze standaarden. Daarnaast laten we onze kwaliteit systematisch toetsen door ouders, leerkrachten en leerlingen via vragenlijsten, die doorgaans eens per vier jaar worden ingevuld ter voorbereiding op een nieuw schoolplan. Optioneel kunnen scholen jaarlijks gerichte tevredenheidsonderzoeken uitvoeren om specifieke verbeterpunten uit het jaarplan te evalueren. Verder passen we collegiale consultatie toe (interne audits), waarbij scholen elkaar jaarlijks beoordelen. Dit systeem wordt momenteel verder ontwikkeld en geïmplementeerd. Gedurende deze periode zal er minstens eens per twee jaar een externe audit plaatsvinden om onze kwaliteit vanuit een 'frisse blik van buiten' te laten beoordelen. Zodra het interne auditsysteem naar tevredenheid functioneert, passen we de frequentie van externe audits aan. Op basis van de diverse evaluaties stellen we verbeterpunten vast en werken deze verder uit, zoals beschreven in de jaarplannen van de scholen. De documentatie die hierbij een rol speelt, omvat het schoolplan, het jaarplan en het jaarverslag. Kwaliteitsonderzoek Inspectie van het Onderwijs (juni 2023): Het bestuur van Openbare Basisschool de Wateringe beschouwt de school als een uitstekende instelling. Na een grondige analyse van de onderwijskwaliteit, een zelfevaluatie van de school en een verzoek tot een 'Waardering Goed' onderzoek door de Onderwijsinspectie, bevestigt de inspectie het oordeel van het bestuur: OBS de Wateringe is een goede school met een hoge onderwijskwaliteit. "OBS de Wateringe is een levendige openbare school in Hellevoetsluis, waar kinderen van diverse nationaliteiten en culturele achtergronden welkom zijn. Een wereldkaart in de hal illustreert de herkomst van onze leerlingen. De meeste gezinnen wonen in de directe omgeving van de school. Het team van De Wateringe kenmerkt zich door een hechte en stabiele samenwerking, met veel leerkrachten die al langere tijd aan de school verbonden zijn." Sterke punten van onze school: De onderlinge samenwerking binnen het team vormt het kloppend hart van onze school. Iedereen zet zich dagelijks met passie in voor de school en onze leerlingen. Het team neemt weloverwogen, onderbouwde beslissingen die in lijn zijn met onze schoolvisie en aansluiten bij de specifieke behoeften van onze leerlingenpopulatie. De school heeft een scherp oog voor de diversiteit van de leerlingen en stemt het onderwijsaanbod hier zorgvuldig op af. Onze organisatie wordt gekenmerkt door een professionele kwaliteitscultuur, waarin ambitieuze doelen worden gesteld en de kwaliteit van het onderwijs te allen tijde prioriteit heeft. De leerteams spelen een cruciale rol in het gezamenlijk realiseren van deze doelen, en er is een continu proces gaande om het onderwijs samen verder te ontwikkelen. De school monitort de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet. De leraren delen de verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit en de resultaten van alle leerlingen. Ook hierin zijn de leerteams van essentieel belang. Leraren ondersteunen elkaar en interpreteren gezamenlijk data en bevindingen uit de groepen. Een kwaliteitscoördinator en de directie bieden ondersteuning aan de leerteams. Leraren werken volgens vastgestelde protocollen die regelmatig worden geëvalueerd. Deze gestructureerde werkwijze en de gedeelde pedagogische en didactische afspraken zorgen voor eenduidigheid, voorspelbaarheid en herkenbaarheid voor de leerlingen. Dit resulteert in een veilige, rustige en stimulerende leeromgeving. De school biedt een kansrijke en gestructureerde leeromgeving die leerlingen in staat stelt zich breed te ontwikkelen. De ambitieuze doelen die de school stelt, onderstrepen de hoge verwachtingen die we uitspreken naar al onze leerlingen. Door actief verbinding te zoeken met de wijk en diverse partijen, speelt de school een sleutelrol in de ontwikkeling en het vergroten van kansen voor juist deze specifieke leerlingpopulatie.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Hellevoetsluis

Toelichting van de school

Basisschool de Wateringe biedt een Integraal Kindcentrum (IKC) genaamd Waterwereld, speciaal voor kinderen van 2,5 tot 7 jaar. Binnen ons IKC werken onderwijs, opvang en ondersteunende zorginstellingen samen om een compleet en modern aanbod te garanderen. Wij geloven in een gestructureerde aanpak, gebaseerd op de 4D-cyclus (data, duiden, doelen, doen), met extra aandacht voor taalontwikkeling. Ons doel is om kinderen een veilige, stimulerende omgeving te bieden waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Als één team werken leerkrachten en pedagogisch medewerkers samen aan de totale ontwikkeling van elk kind. We zorgen voor een naadloze overgang van de voorschoolse opvang naar het basisonderwijs, met een consistente visie op pedagogisch en didactisch handelen. Ons thematisch aanbod, gecombineerd met gerichte instructie en spel, helpt kinderen nieuwe kennis en vaardigheden te ontwikkelen. We stimuleren verdieping en verbreding van hun leerervaringen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool de Wateringe?

Onze school biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Dit alles is geïntegreerd binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC).

Onze school biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Dit alles is geïntegreerd binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC).

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Integraal Kindcentrum (IKC) diensten

Met welke partners werkt de school samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Basisschool de Wateringe werkt nauw samen met de Peuterspeelzaal Peuternest om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen.

Basisschool de Wateringe werkt nauw samen met de Peuterspeelzaal Peuternest om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen.

Team | Openbare Basisschool de Wateringe in Hellevoetsluis | [2025] Schoolregister