
De resultaten van Openbare Basisschool de Wateringe in Hellevoetsluis
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Wateringe, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Openbare Basisschool de Wateringe
De schoolweging van De Wateringe is 33,36 , met een spreiding van 6,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Openbare Basisschool de Wateringe bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Wateringe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Zie hierboven bij 'streef_niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
93,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 57,4% van de leerlingen gehaald, wat fors boven de signaleringswaarde (32%) uitstijgt. Deze resultaten benadrukken de effectiviteit van het onderwijs op maat.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Wateringe?
De adviezen tonen een brede spreiding: 5,9% praktijkonderwijs (regio: 1,0%), 35,3% vmbo-niveaus en 47,1% havo/vwo of hoger (regio: 45,8%). Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (17,6%), vergeleken met 18,6% in de regio. Dit weerspiegelt de combinatie van een diverse populatie en ambitieuze doorstroomdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wateringe | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school zorgen we ervoor dat we de leerstof, gerelateerd aan de kerndoelen aanbieden. Dat is vanuit de overheid ook een verplichting. We hebben gemiddeld per week 25 lesuren (onderwijstijd) waarover we deze vakken verdelen. Daarnaast moeten we wat betreft taal en rekenen ook de referentieniveaus halen. Referentieniveaus zijn de opbrengstverplichtingen die wij van onszelf moeten behalen. Als school stellen wij halfjaarlijkse doelen op, doelen die passen bij onze leerling populatie. Soms is het nodig dat er aan bijv. rekenen, lezen of spelling extra tijd wordt besteed, omdat het basisniveau (de gestelde doelen) gehaald moet worden, dit stellen de leerkracht aan het begin van het schooljaar vast en evalueren dit na een half jaar. Kortom, we zorgen er als school voor dat we aan de kerndoelen voldoen en afhankelijk van de behoefte van (het) kind (eren) wordt er meer of minder lesgegeven in een bepaald vak. We monitoren de kinderen en volgen hun ontwikkeling. De ouders worden op de hoogte gehouden van de vorderingen van hun kind en de bevindingen van de leerkracht. Er zijn in ieder geval 2 gespreksmomenten gedurende een schooljaar: - Halverwege het schooljaar 1e voortgangsgesprek - Eind van het schooljaar 2e voortgangsgesprek Bovenstaande geldt niet voor de kleuters: die volgen de cyclus op basis van de kalenderleeftijd en een half jaar ervoor of erna voor de te voeren gesprekken.
Zitten de oud-leerlingen van Openbare Basisschool de Wateringe in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41,7% van de leerlingen presteert boven hun advies (regio: 25,3%), wat de kwaliteit van de advisering onderstreept. Slechts 16,7% zit onder advies, tegen 11,8% landelijk. Deze cijfers passen bij de schoolvisie op 'doorlopende ontwikkelingslijnen' en intensieve monitoring.
Sociale ontwikkeling
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op onze school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig. Aan het leefklimaat (pedagogisch klimaat) wordt middels de methode Kwink hard gewerkt. Kwink is een digitale preventieve methode 'sociaal- emotioneel leren' met doorgaande leerlijn (groep 1 t/m 8). De methode heeft een duidelijk visie op sociale competentie. Sociale competentie wordt omschreven als het vermogen om op een adequate manier sociaal en emotioneel te functioneren. Het systematisch aanleren van de 5 SEL-competenties (levensvaardigheden) draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving. De afkorting SEL staat voor: Sociaal Emotioneel Leren. De 5 SEL-compententies: 1. Besef hebben van jezelf: (kunnen inschatten van je eigen gevoelens, kennis hebben van je interesses, waarden en kracht, een gezond zelfvertrouwen) 2. Besef hebben van de ander: empathie, perspectief nemen, verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen, sociale situaties juist interpreteren. 3. Keuzes kunnen maken: weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander, bijdragen aan een positief klimaat in je school, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag. 4. Zelfmanagement: impulscontrole bij stressvolle situaties, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag. 5. Relaties kunnen hanteren: relaties aangaan gebaseerd op samenwerking, sociale druk weerstaan, conflicten oplossen. Sociaal-emotioneel leren is belangrijk omdat... · kinderen weten welk gedrag er van hen verwacht wordt; · het verstorend gedrag voorkomt; · het pestgedrag voorkomt; · het kinderen weerbaar maakt; · het de leeropbrengst verhoogt. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Wateringe voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Wateringe gebruikt Kwink en geeft vier keer per schoolseizoen de Kwink Koelkastposter uit voor ouders en kinderen. Deze poster bevat 5 nieuwe lessen die op school behandeld worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Wateringe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Wateringe gebruikt KWINK en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Wateringe?
Openbare Basisschool de Wateringe gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.