
De resultaten van Openbare Basisschool de Wateringe in Hellevoetsluis
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Wateringe, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool de Wateringe bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Wateringe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamenteel Niveau op Basisschool de Wateringe
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden gemeten in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op Openbare Basisschool de Wateringe streven we ernaar dit percentage te overtreffen, wat de basis legt voor succesvolle vervolgstappen in hun educatieve carrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool de Wateringe
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie om een aanzienlijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken bij het verlaten van onze school. De inspectie stelt voor elke basisschool individueel een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Op Openbare Basisschool de Wateringe zetten we ons in om, rekening houdend met de individuele potentie van elke leerling, de gestelde streefcijfers te behalen en waar mogelijk te overstijgen. Dit draagt bij aan een solide voorbereiding op de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Wateringe?
Openbare Basisschool De Wateringe in Hellevoetsluis is een levendige en diverse school. De leerlingenpopulatie weerspiegelt de Nederlandse samenleving, wat resulteert in een breed scala aan doorstroommogelijkheden naar het voortgezet onderwijs. Jaarlijks stromen onze leerlingen uit naar alle niveaus van het voortgezet onderwijs, een bewijs van onze brede benadering. We geloven in een proactieve samenwerking met ouders en leerlingen. In het laatste schooljaar voeren we individuele gesprekken om de juiste schoolkeuze te ondersteunen, waarbij we de prestaties, interesses en ambities van elk kind centraal stellen. Ons schooladvies is gebaseerd op een grondige analyse van de ontwikkeling van het kind gedurende de basisschoolperiode. Hierbij maken we gebruik van de verzamelde gegevens, de Drempeltoets en de NIO-toets. Een voorlopig advies wordt gegeven in groep 7, gevolgd door een definitief advies in februari van het daaropvolgende jaar. Ook na de basisschool blijven we betrokken bij de voortgang van onze oud-leerlingen, met een sterk geloof in het belang van een goede samenwerking met het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op Basisschool de Wateringe
Op Openbare Basisschool de Wateringe hechten we enorm veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Een sterke sociale basis is essentieel voor succesvolle deelname aan de maatschappij, nu en in de toekomst. Daarom bieden we onze leerlingen de kennis, vaardigheden en een positieve houding die nodig zijn om sociaal competent te functioneren. Ons schoolklimaat, ook wel het pedagogisch klimaat genoemd, wordt actief bevorderd met de innovatieve methode Kwink. Kwink is een digitale, preventieve aanpak voor sociaal-emotioneel leren, met een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met groep 8. Deze methode is gebaseerd op een duidelijke visie: sociale competentie is het vermogen om op een passende manier sociaal en emotioneel te handelen. Door systematisch de 5 kerncompetenties van Sociaal Emotioneel Leren (SEL) aan te leren, creëren we een veilige en ondersteunende omgeving waarin elk kind kan floreren. SEL-competenties zijn levensvaardigheden die kinderen helpen omgaan met zichzelf en anderen. De 5 SEL-competenties zijn: 1. Zelfbewustzijn: Het herkennen en begrijpen van eigen gevoelens, interesses, waarden en sterke punten, wat bijdraagt aan een gezond zelfvertrouwen. 2. Sociaal bewustzijn: Het ontwikkelen van empathie, het innemen van verschillende perspectieven, en het waarderen van diversiteit tussen individuen en groepen, inclusief het correct interpreteren van sociale situaties. 3. Verantwoorde besluitvorming: Het maken van weloverwogen keuzes die rekening houden met zowel het eigen welzijn als dat van anderen, en het nemen van verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag om bij te dragen aan een positief schoolklimaat. 4. Zelfmanagement: Het beheersen van impulsen in uitdagende situaties, effectief omgaan met sterke emoties, en het ontwikkelen van doelgericht gedrag. 5. Relatievaardigheden: Het aangaan en onderhouden van samenwerkingsgerichte relaties, het weerstaan van negatieve sociale druk, en het constructief oplossen van conflicten. Sociaal-emotioneel leren is cruciaal omdat het kinderen helpt begrijpen welk gedrag van hen verwacht wordt, het voorkomt verstorend en pestgedrag, kinderen weerbaarder maakt en uiteindelijk de leeropbrengsten verhoogt.
Respect voor elkaar en de omgeving
Een veilige leer- en leefomgeving voor iedereen
Hoe bevordert Basisschool de Wateringe de sociale ontwikkeling van uw kind?
Op Basisschool de Wateringe zetten we ons actief in voor de sociale ontwikkeling door middel van de Kwink-methode. Deze methode richt zich op het aanleren van essentiële sociaal-emotionele vaardigheden, zoals zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, verantwoorde besluitvorming, zelfmanagement en relatievaardigheden. We creëren een veilige omgeving waarin kinderen leren omgaan met zichzelf en anderen, wat bijdraagt aan een positief leerklimaat en het voorkomen van sociaal ongewenst gedrag.
Welke methoden en registraties gebruikt Basisschool de Wateringe voor sociale opbrengsten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen te monitoren, maken we gebruik van de Kwink-methode, een uitgebreid programma voor sociaal-emotioneel leren. Daarnaast registreren we sociale opbrengsten met behulp van de WMK-methodiek. Deze gecombineerde aanpak stelt ons in staat om de ontwikkeling van sociale vaardigheden effectief in kaart te brengen en te ondersteunen.
- KWINK
- WMK
Welke methode voor sociaal-emotioneel leren wordt ingezet op Basisschool de Wateringe?
Op Basisschool de Wateringe gebruiken we de innovatieve Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode biedt een gestructureerde en doorlopende leerlijn voor alle groepen, gericht op het ontwikkelen van de 5 kerncompetenties die essentieel zijn voor een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling.
Onderwijsinspectie Oordeel: OBS de Wateringe Scoort Goed
Ontdek de kracht van Openbare Basisschool de Wateringe in Hellevoetsluis, waar kwaliteit en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Ons toegewijde team werkt met passie aan een stimulerende leeromgeving voor onze 165 leerlingen. De Onderwijsinspectie heeft in juni 2023 bevestigd dat OBS de Wateringe een school is met een uitstekende onderwijskwaliteit. Deze positieve beoordeling is gebaseerd op onze eigen grondige zelfevaluatie en het daaropvolgende onderzoek door de inspectie. Wij zijn trots op dit resultaat en de erkenning van ons harde werk. Onze school, gelegen in Hellevoetsluis, verwelkomt leerlingen van diverse achtergronden en nationaliteiten. Een grote wereldkaart in onze hal illustreert de rijke culturele diversiteit van onze leerlingen. Het stabiele en hechte team van ervaren leerkrachten vormt het kloppend hart van onze school, waar samenwerking en een gedeelde visie vooropstaan. Wat Maakt OBS de Wateringe Uniek? De kern van onze school ligt in de uitmuntende samenwerking binnen het team. Elke leerkracht zet zich dagelijks in voor het welzijn en de educatie van onze leerlingen. Door doordachte keuzes te maken die aansluiten bij onze schoolvisie en de specifieke behoeften van onze leerlingen, creëren we een adaptief en effectief lesaanbod. Onze professionele kwaliteitscultuur stimuleert ambitieuze doelen en continue verbetering, waarbij leerteams een cruciale rol spelen in het realiseren van onze onderwijskundige ambities. Focus op Kindontwikkeling en Resultaten Wij monitoren de voortgang van elk kind nauwgezet. De leraren dragen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de leerresultaten en de algehele ontwikkeling van alle leerlingen. Door data-analyse en collegiale consultatie binnen de leerteams, ondersteund door onze kwaliteitscoördinator en directie, zorgen we voor een eenduidige en effectieve aanpak. Vaste afspraken en regelmatige evaluaties garanderen een voorspelbaar en veilig leerklimaat, waarin elke leerling zich gestimuleerd voelt om het beste uit zichzelf te halen. Een Kansrijke Leeromgeving voor Succes OBS de Wateringe biedt een gestructureerde en kansrijke omgeving die brede ontwikkeling stimuleert. Met hoge verwachtingen voor al onze leerlingen, streven we ernaar hen optimaal voor te bereiden op de toekomst. Door actief de verbinding te zoeken met de wijk en diverse partners, versterken we de kansen voor onze leerlingen, met name voor degenen die extra ondersteuning nodig hebben. Zo vervult onze school een essentiële rol in hun educatieve en persoonlijke groei.