
Schoolweging
De schoolweging van De Houthoeffe is 34,39 , met een spreiding van 4,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net onder het landelijk gemiddelde van 93,4%, maar ruim boven de inspectienorm van 85%. De school garandeert hiermee een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingspercentage van 49,2%, maar ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit toont aan dat de school effectief differentieert, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn verdeeld tussen praktijkgericht en theoretisch onderwijs: 45,8% vmbo-(g)t advies versus 29,2% havo/vwo. Dit contrast is groter dan bij vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t vs. 45,9% havo/vwo). Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadvies (8,3% vs. 1,0% regio), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Houthoeffe | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We brengen de ontwikkeling van onze leerlingen in kaart door goed te observeren en te registreren in ParnasSys, Kijk en het IEP leerlingvolgsysteem. Hiervoor gebruiken we onze observaties en de methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we ook de landelijk genormeerde toetsen van het IEP-leerlingvolgsysteem. We toetsen niet om het toetsen. De toetsen en observaties worden geanalyseerd met moderne aanpakken zoals opbrengstgericht werken (OGW4D) en databijeenkomsten. In die bijeenkomsten worden conclusies getrokken die mede de basis vormen van wat er in de komende periode aangeboden wordt. In groep 7 wordt het voorlopig advies besproken met de leerling en zijn of haar ouders. Halverwege groep 8 bespreekt de leerkracht van groep 8, samen met ouders en kind wat het schooladvies gaat worden voor het voortgezet onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven regio: 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Echter, 26% presteert boven advies (regionaal 25,3%), wat aansluit bij het geïntensiveerde maatwerkonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
In het schooljaar 2020/2021 had 24% van onze leerlingen een niet-westerse migratieachtergrond, kwam 40% van onze leerlingen uit een gezin met een laag inkomen, kwam 29% van onze leerlingen uit een eenoudergezin en droeg 27% van de leerlingen bij aan het schoolgewicht. Op al deze aspecten scoren we hoger dan het landelijk gemiddelde. (bron: NCO rapportage van NRO, 2022) In algemene zin hebben wij –op grond van de kenmerken van de leerlingen`en de gegevens uit de NCO rapportage 2022- de volgende aandachtspunten: extra aandacht voor taal- en reken onderwijs, extra aandacht voor gedragsregulering en extra aandacht voor burgerschap. We zijn van mening dat het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen veel invloed heeft op hun totale functioneren. Juist daarom besteden we structureel en systematisch aandacht aan deze ontwikkeling van onze leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. Als hulp hierbij gebruiken we de lesmethode "De Vreedzame School". LEES MINDER
Veiligheid
Positief
Trots
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Houthoeffe voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Basisschool de Houthoeffe is een Vreedzame School. Dit programma richt zich op sociale competentie en democratisch burgerschap, waarbij de klas en de school worden beschouwd als een leefgemeenschap. Kinderen leren samen beslissingen te nemen, conflicten op te lossen en staan open voor verschillen tussen mensen. Het programma omvat een lessenserie. Meer informatie is te vinden op: http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/vreedzame-school
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool de Houthoeffe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Houthoeffe gebruikt Kijk! en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.