
Schoolweging
De schoolweging van De Bron Hellevoetsluis is 30,90 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt met 90,6% ruimschoots het fundamenteel niveau (inspectienorm: 85%). Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), toont het een solide basiskwaliteit in kernvakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 42,7% scoort De Bron net boven de eigen signaleringswaarde (43,5%), maar blijft duidelijk achter bij vergelijkbare scholen (55,4%). Vooral op rekenen is extra inzet nodig om meer leerlingen naar het streefniveau te tillen, zoals beschreven in het schoolverbeterplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen concentreren zich op vmbo-niveaus: 29,4% vmbo-b en 23,5% vmbo-(g)t. Het aandeel havo/vwo-advies (11,8%) ligt beduidend lager dan regionale cijfers (27% voor havo en vwo). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, wat afwijkt van vergelijkbare scholen (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bron Hellevoetsluis | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Onze kengetallen zijn verwerkt in de schoolrapportage. De schoolrapportage bevat analyses van de kengetallen sociaal-emotionele ontwikkeling, midden- en eindtoetsen, doorstroming, leerlingen met een speciale behoefte, adviezen VO en functioneren VO. We zorgen voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het IEP-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde handelingskalender en de IEP-voorschriften. Ouders worden op de rapportavonden geïnformeerd over de toetsresultaten. Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken opbrengstgericht. De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen in een groep. Na de afname van de IEP midden- en eindtoetsen presenteren de leraren de resultaten aan hun collega's in leerteams (waarin leerkrachten kennis delen en onderzoeken)en worden de opbrengsten geëvalueerd en actieplannen, indien nodig, opgesteld. Op die manier is het hele team op de hoogte van de resultaten van andere groepen en hoe deze resultaten tot stand zijn gekomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 18,8% onderadvies (vs. 11,8% landelijk) lijkt voorzichtigheid in advisering. Desondanks presteert 15,6% boven advies, wat aansluit bij het beleid om 'uitdagende doelstellingen' te hanteren. De school erkent in haar evaluatierapporten ruimte voor verbetering in adviseringsnauwkeurigheid.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Wat verstaan we onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Er wordt tweejaarlijks een oudertevredenheidsonderzoek afgenomen en een tevredenheidsonderzoek onder de leerlingen van groep 6 t/m 8. En elk jaar wordt er een veiligheidsvragenlijst afgenomen onder de kinderen vanaf groep 5. Ieder kind moet zich namelijk veilig voelen op school, maar ook van huis naar school en omgekeerd. Wij besteden veel aandacht aan het voorkomen van pestgedrag en werken volgens de 7 gewoonten van Steven Covey (Leader in me) Wij voeden onze kinderen op om te kunnen functioneren in de samenleving. Daar zijn niet alleen schoolse vaardigheden als lezen, rekenen, taal en schrijven voor nodig, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd heeft onze democratische samenleving behoefte aan actieve, betrokken en deelnemende burgers. De Regenboog wil hier met haar onderwijs een bijdrage aan leveren door kinderen de kennis, een juiste houding en de nodige vaardigheden bij te brengen op het gebied van burgerschap. Wij werken met een junior Light House Team/ kidsteam/leerlingenraad waardoor we kinderen meer bij de schoolontwikkeling betrekken. LEES MINDER
veiligheid
respect
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Bron voor sociale ontwikkeling?
Op De Bron werken leerkrachten in leerteams. In het leerteam richten de leerkrachten zich ook op de sociale kwaliteit van de school. Het leerteam doet (beleids)voorstellen naar het MT, geeft een opzet voor vernieuwingen / aanpassingen van het gebruik van materialen en methodes en monitort de sociale veiligheid en kwaliteit op school. Binnen het MT participeert de directie, waardoor de connectie wordt gelegd tussen het team en de directie.
Welke registratievormen gebruikt De Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Bron gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: WMK vragenlijsten en de kinderen houden een eigen portfolio bij.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bron?
De Bron gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Leader in me (LIM) en Krachtbronnen.