
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Hellevoetsluis is 32,60 , met een spreiding van 4,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit duidt op effectieve differentiatie, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: 17,95% havo en 10,26% vwo, tegenover 17,95% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijsadviezen (0%) blijven onder het regionaal gemiddelde (1,01%). De focus op kansrijk adviseren sluit aan bij de relatief hoge doorstroom naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Hellevoetsluis | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ons onderwijs is geen vrijblijvende aangelegenheid. We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Onze kengetallen zijn verwerkt in de schoolrapportage. De schoolrapportage bevat analyses van de kengetallen: sociaal-emotionele ontwikkeling, midden-, eind- en doorstroomtoets, behaalde prestaties, leerlingen met een speciale behoefte, adviezen VO en functioneren VO. We zorgen voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het IEP leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde handelingskalender en de IEP-voorschriften. Ouders worden op de rapportavonden geïnformeerd over de toets resultaten. Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken opbrengstgericht d.m.v. toets analyses. Alle leraren beschrijven stimulerende factoren, belemmerende factoren en onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Op basis daarvan stellen de leraren een plan van aanpak op. De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken van de leerlingen in een groep. Tijdens de groepsbespreking en/of in het leerteam worden plannen van aanpak gemaakt, geëvalueerd en bijgesteld. Na de afname van de IEP midden- en eindtoetsen bespreken de leraren de resultaten met hun collega’s en geven zij elkaar feedback. Op die manier is het hele team op de hoogte van de resultaten van alle groepen en hoe deze resultaten tot stand zijn gekomen. De groepsbespreking vormt de basis van de analyse van de IEP- toetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
72,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau (vs. 62,9% landelijk). Het percentage onderadvisering (20%) is echter hoger dan gemiddeld (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. Dit vraagt om aandacht in de overgangsbegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Ieder kind moet zich veilig voelen op school, maar ook van huis naar school en omgekeerd. Wij besteden veel aandacht aan het voorkomen van pestgedrag. Vanaf schooljaar 2023- 2024 werken we met de methode de Vreedzame school. Wij voeden onze kinderen op om te kunnen functioneren in de samenleving. Daar zijn niet alleen schoolse vaardigheden als lezen, rekenen, taal en schrijven voor nodig, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd heeft onze democratische samenleving behoefte aan actieve, betrokken en deelnemende burgers. De Regenboog wil hier met haar onderwijs een bijdrage aan leveren door kinderen de kennis, een juiste houding en de nodige vaardigheden bij te brengen op het gebied van burgerschap. In ons burgerschapsplan staat beschreven hoe wij vorm geven aan ons burgerschapsonderwijs. LEES MINDER
respect
veiligheid
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Het burgerschapsonderwijs van Basisschool de Regenboog is beschreven in het burgerschapsplan. Een belangrijk onderdeel is de methode 'Vreedzame School', gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap. De school ziet zichzelf als een mini-maatschappij waar kinderen vaardigheden en competenties kunnen oefenen. Deze methode sluit aan bij de kernwaarden en missie van de school. Het groepsklimaat wordt gemonitord met vragenlijsten om te beoordelen in hoeverre de doelen van de Vreedzame School behaald zijn.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Regenboog gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: de Sociale Veiligheidsvragenlijst van WMKPO, het Digikeuzebord voor groep 1 en groep 2, en het kwaliteitszorginstrument Vreedzaam.