Basisschool Basisschool Jan Barbier in Hellendoorn

Het team van Basisschool Jan Barbier in Hellendoorn

Current section: team
Ommerweg 138
7447 Hellendoorn

Zie hier hoe het team van Basisschool Jan Barbier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Jan Barbier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Jan Barbier bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Jan Barbier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Jan Barbier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 66.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (66.7%)
Man (33.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Jan Barbier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (0%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (33.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Jan Barbier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Jan Barbier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool Jan Barbier: Continuïteit in Onderwijs

Bij Basisschool Jan Barbier zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook bij afwezigheid van leerkrachten. Conform het CAO Primair Onderwijs is de verlofregeling helder geregeld. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de continuïteit van het onderwijs voor uw kind. Wanneer een leerkracht onverhoopt niet aanwezig kan zijn, streven we ernaar dit primair intern op te lossen. Dit betekent dat uw kind les krijgt van een vertrouwde gezicht binnen onze school. Indien interne vervanging niet mogelijk blijkt, maken we gebruik van de expertise van de regionale invalpool van het Onderwijs Bureau Twente. Zo garanderen we dat er altijd een gekwalificeerde leerkracht voor de klas staat, wat zorgt voor een ononderbroken leerproces en de vertrouwde structuur die u van ons mag verwachten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op Basisschool Jan Barbier

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise op Maat

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor Leren
Rekenspecialist Primair Onderwijs
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist Basisschool
Deskundige Logopedie
Ondersteuningscoördinator Educatie

Toelichting van de school:

Op Basisschool Jan Barbier erkennen we dat elk kind uniek is. Daarom passen we onze leertrajecten aan op de individuele behoeften, startpunten en doelen van uw kind. Ons toegewijde team van specialisten biedt deskundige begeleiding op het gebied van taal, rekenen en omgaan met meer- en hoogbegaafdheid. We maken ook gebruik van de expertise binnen onze stichting 'Ieder kind telt' en ons samenwerkingsverband. Dit gebeurt door middel van collegiale consultatie en coaching on the job, waardoor we altijd de meest actuele kennis en methoden toepassen. Een logopedist is wekelijks op school aanwezig om directe ondersteuning te bieden. Met een gestructureerde aanpak signaleren we vroegtijdig eventuele hulpvragen. De ondersteuningscoördinator werkt nauw samen met leerkrachten en directie om voor elk kind een passend onderwijsaanbod te realiseren. Ons brede en rijke lesaanbod is toegankelijk voor alle leerlingen, met gedifferentieerde instructie op niveau en ondersteuningsbehoeften. Voor gedetailleerde informatie over onze extra ondersteuning, inclusief specifieke aandacht voor dyslexie, dyscalculie en (hoog)begaafdheid, verwijzen we u graag naar ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) 2023/2024.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veiligheid en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Kind
Orthopedagoog Sociaal-Emotioneel
Specialist Brede Ontwikkeling
Ondersteuningscoördinator Welzijn

Toelichting van de school:

Een veilige leeromgeving is cruciaal voor de ontwikkeling en het leerplezier van kinderen. Basisschool Jan Barbier garandeert de sociale en emotionele veiligheid van al onze leerlingen. Onze kernwaarden zijn welbevinden en betrokkenheid, die we actief stimuleren. Welbevinden gaat over hoe een kind zich voelt. Het ontstaat wanneer de omgeving voldoet aan de basisbehoeften van relatie, autonomie en competentie. Kinderen ontwikkelen een positief zelfbeeld, inclusief zelfvertrouwen en eigenwaarde. Ze leren ook omgaan met hun eigen emoties. Een hoog welbevinden is de basis voor een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling. Wij zetten ons in om deze positieve basis voor elk kind te waarborgen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

4

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Onderwijs
Orthopedagoog Gedrag
Specialist Ontwikkelingsstimulering
Ondersteuningscoördinator Leren

Toelichting van de school:

Betrokkenheid is essentieel voor groei en leren. Zelfsturing, de vaardigheid om eigen mogelijkheden optimaal te benutten en obstakels te overwinnen, is hierbij van groot belang. Op Basisschool Jan Barbier ontwikkelen leerlingen deze zelfsturing door middel van ons unieke sporenbeleid. Dit beleid is een flexibel differentiatie-instrument waarbij leerlingen worden ingedeeld in vier sporen, variërend van hoge tot lage zelfsturing. Leerlingen krijgen inzicht in de criteria per spoor en reflecteren regelmatig met de leerkracht. Dit model is dynamisch; kinderen kunnen groeien naar een hoger spoor. Ze kunnen op verschillende gebieden ook in verschillende sporen functioneren. Autonomie en keuzevrijheid zijn eveneens cruciaal voor betrokkenheid. Leerlingen krijgen ruimte om keuzes te maken en invloed uit te oefenen op hun leerproces. Deze ruimte wordt afgebakend met duidelijke criteria voor ruimte, tijd en opdrachten. Na elke activiteit reflecteren leerlingen samen met de leerkracht op deze aspecten, wat bijdraagt aan hun zelfstandigheid en leervermogen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen het directe team van Basisschool Jan Barbier werkzaam zijn, besteden we wel volop aandacht aan beweging en een gezonde levensstijl. Dit integreren we in ons dagelijkse lesprogramma en buitenschoolse activiteiten om de algehele ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Jan Barbier hecht veel waarde aan het welzijn van elke leerling. Hoewel we geen gespecialiseerd personeel hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, externe professionals om ervoor te zorgen dat aan de specifieke zorgbehoeften van onze leerlingen wordt voldaan binnen een veilige en ondersteunende schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool Jan Barbier

Ontwikkelingsgerichte Ondersteuning voor Elk Kind

Op Basisschool Jan Barbier geloven we sterk in het bieden van gerichte aandacht aan elke leerling, met speciale focus op (hoog)begaafdheid. Onze toegewijde leerkrachten bieden wekelijks in elke klas instructie en uitdagende opdrachten aan leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Dit gebeurt via de effectieve werkvormen zoals de 'miniklas' of een 'kleine kring', waarbij het onderwijs naadloos aansluit bij het individuele niveau van het kind. Deze aanpak is zorgvuldig vastgelegd in onze kwaliteitskaart 'Instructie'. Daarnaast heeft Basisschool Jan Barbier een proactieve strategie voor leerlingen die uitzonderlijke vooruitgang boeken. Kinderen die alle leerdoelen op het gebied van rekenen en spelling beheersen op het niveau van 1S / 2F, al voordat ze in het achtste leerjaar zijn, krijgen bij ons de kans om te versnellen. Deze versnellingsmogelijkheden zijn gedetailleerd beschreven in onze kwaliteitskaart 'Aanpak voor versnellen', zodat u precies weet hoe wij uw kind optimaal ondersteunen in zijn of haar leerproces.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Basisschool Jan Barbier streven we naar continue verbetering van ons onderwijs. Ons team is nieuwsgierig en ondernemend, en werkt doelgericht aan het optimaliseren van leerprocessen en resultaten. We focussen op de effectiviteit van ons onderwijs, gemeten aan de vaardigheden en competenties die leerlingen meenemen naar het voortgezet onderwijs. Na een grondige evaluatie van ons rekenonderwijs, waarbij de resultaten niet voldeden aan het verwachte niveau, hebben we de rekendoelen per leerjaar aangescherpt en een nieuwe methode, Pluspunt, geïntroduceerd. Vanaf dit schooljaar implementeren we Pluspunt en zetten we in op heldere instructie en het voeren van kindgesprekken om de leerlingbetrokkenheid te vergroten. Dit draagt bij aan een solide basis voor de verdere schoolloopbaan van onze leerlingen.

Hoe waarborgt Basisschool Jan Barbier onderwijskwaliteit?

Ons kwaliteitszorgsysteem, ingericht op stichtingsniveau, beschrijft gedetailleerd onze werkwijzen en doelstellingen. Het systeem is ontworpen voor continue verbetering van onze organisatie en onderwijsontwikkeling. We zorgen ervoor dat onze ambitieuze doelen efficiënt en effectief worden gerealiseerd. Het kwaliteitszorgsysteem volgt de PDCA-cyclus: Plan, Do, Check, Act. We formuleren beleid in strategische plannen, vertalen dit naar concrete doelen in jaar- en projectplannen (PLAN). De uitvoering (DO) wordt nauwgezet gevolgd. Resultaten worden geanalyseerd met diverse instrumenten en informatiebronnen, en gerapporteerd (CHECK). De evaluatie en bijstelling van doelen vinden plaats in de laatste fase (ACT). De directie evalueert de voortgang met het team, de Medezeggenschapsraad (MR) en de bestuurder, om zo continu de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool Jan Barbier

Toelichting van de school

Op Basisschool Jan Barbier bieden we een rijke en stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen. Onze onderbouw focust op ervaringsgericht leren, waarbij we aansluiten bij de belevingswereld van elk kind. Via spel en activiteit ontdekken leerlingen diverse vakgebieden in onze inspirerende school en de natuur. Naast de nadruk op taal-, reken- en motorische ontwikkeling, besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei. Vanaf groep 1 maken de kinderen al kennis met de Engelse taal, wat de brede ontwikkeling ten goede komt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Jan Barbier voor jonge kinderen?

Basisschool Jan Barbier biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, geïntegreerd in het dagelijkse leer- en speelplezier. De focus ligt op een holistische ontwikkeling, waarbij alle facetten van het kind worden gestimuleerd binnen een warme en veilige omgeving.

Met welke partners werkt Basisschool Jan Barbier samen voor het jonge kind programma?

Voor een doorlopende ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Jan Barbier nauw samen met PSZ Kleine Jan. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde expertise, wat essentieel is voor de groei van elk kind.

Voor een doorlopende ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Jan Barbier nauw samen met PSZ Kleine Jan. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en gedeelde expertise, wat essentieel is voor de groei van elk kind.

PSZ Kleine Jan
Team | Basisschool Jan Barbier in Hellendoorn | [2025] Schoolregister