
De resultaten van Basisschool Jan Barbier in Hellendoorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Jan Barbier, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Jan Barbier bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Jan Barbier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes
Het fundamenteel niveau vormt de essentiële basis voor taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. We meten dit in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale graadmeter voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is uniform voor alle basisscholen in Nederland en benadrukt het belang van een solide academische basis voor ieder kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Groei
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau. Wij streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt bij het verlaten van groep acht, wat getuigt van hun ambitie en groei. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveau vast, afgestemd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, fungeert als een maatstaf voor onze school om continu te evalueren en te verbeteren, met als doel elke leerling optimaal te laten presteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Jan Barbier?
Op Basisschool Jan Barbier stellen we een persoonlijk schooladvies op, gebaseerd op de unieke ontwikkeling van elke leerling. Wij kijken hierbij nauwlettend naar hun academische vorderingen, de gedrevenheid in hun werkhouding, hun intrinsieke motivatie en hun zelfredzaamheid. Gedurende het gehele schooljaar verzamelen onze toegewijde leerkrachten continu waardevolle informatie over de leerresultaten en de algehele ontwikkeling van elk kind. Door middel van gerichte vragen, constructieve gesprekken, observaties en diverse toetsmomenten volgen we de voortgang nauwgezet. Elke leerling ontvangt frequente feedback en vooruitblikkende adviezen van de leerkracht. Dit stelt hen in staat om zelf inzicht te krijgen in hun leerproces en eigen groei. Hierdoor ontwikkelen leerlingen een sterk gevoel van eigenaarschap, wat hun betrokkenheid vergroot en hen continu motiveert om het beste uit zichzelf te halen. De resultaten van de landelijk afgenomen Doorstroomtoets in februari worden meegenomen in het schooladvies. Echter, omdat het definitieve advies eerder wordt vastgesteld, ligt de nadruk op de doorlopende observaties en de visie van ons ervaren team, vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem. Indien het resultaat van de Doorstroomtoets afwijkt van ons reeds opgestelde schooladvies, gaan we proactief in gesprek met de leerling en hun ouders of verzorgers. Samen bespreken we de mogelijkheden en stellen we het advies indien nodig bij, om altijd het meest passende traject voor uw kind te waarborgen.
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Jan Barbier
Op Basisschool Jan Barbier in Hellendoorn stimuleren we de sociale ontwikkeling van elke leerling. Een sterk zelfvertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en het vermogen tot zelfreflectie vormen de basis voor welbevinden, betrokkenheid en zelfsturing. Wij integreren deze belangrijke levensvaardigheden in onze dagelijkse thema's, waarbij we de methode 'Leefstijl' als leidraad gebruiken. Ons motto 'Samen leven, samen leren' is de kern van ons onderwijs. Samen met elkaar leren en verantwoordelijk zijn voor onze schoolomgeving, dat is waar we voor staan. We hechten waarde aan verbinding met elkaar en de wereld om ons heen, want samen staan we sterk!
Samen leven, samen leren
Hoe bevordert Basisschool Jan Barbier de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is systematisch en doelgericht. Door middel van observaties en individuele gesprekken met leerlingen, verzamelen we waardevolle inzichten in hun welbevinden, betrokkenheid en zelfsturingsvaardigheden. Deze gegevens worden zorgvuldig vastgelegd in het Rapportfolio van elke leerling. Elke acht weken houden we binnen elke unit een bespreking om de algehele ontwikkeling van elke leerling te evalueren, inclusief sociale-emotionele aspecten en leerresultaten. Bijzonderheden of de noodzaak voor extra ondersteuning bespreken we altijd open met u als ouder of verzorger. Voor een continue monitoring van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de gestandaardiseerde meetinstrumenten van Zien!.
Welke methoden gebruikt onze school om sociale opbrengsten te meten?
Basisschool Jan Barbier hanteert specifieke registratiemethoden om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Deze methoden zorgen ervoor dat we een duidelijk beeld krijgen van de sociale competenties die onze leerlingen ontwikkelen tijdens hun schooltijd. Een van de kerninstrumenten die wij hiervoor inzetten is 'Leerling in beeld'.
- Leerling in beeld
Inspectierapport Basisschool Jan Barbier: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Basisschool Jan Barbier in Hellendoorn, met 38 leerlingen, biedt toegankelijk basisonderwijs voor alle kinderen. De school streeft naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De Onderwijsinspectie beoordeelt scholen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en te verbeteren. Dit rapport geeft inzicht in de prestaties en de doorontwikkeling van onze school. Ontdek de specifieke bevindingen en aanbevelingen van de inspectie voor Basisschool Jan Barbier. Wij zetten ons dagelijks in voor hoogwaardig onderwijs en een positieve schoolervaring voor onze leerlingen.