
Schoolweging
De schoolweging van Jan Barbier is 27,66 , met een spreiding van 5,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) scoren op of boven het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk hoger is dan zowel de landelijke inspectienorm van 85% als het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%. Dit toont aan dat de school uitstekend presteert op basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is een positief resultaat vergeleken met vergelijkbare scholen (60,5%) en benadrukt de focus op excellente basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoewel exacte percentages ontbreken, laten de uitstroomcijfers zien dat leerlingen vooral doorstromen naar VMBO-T (voorheen 5 leerlingen in 2011-2012), HAVO (maximaal 7 leerlingen in 2016-2017) en VWO (3 leerlingen in 2021-2022). De consistentie in doorstroming naar theoretische leerwegen valt op, met incidentele uitstroom naar praktijkonderwijs. Recente gegevens (2023-2024) wijzen op 4 leerlingen in 'overig', wat mogelijk gepaard gaat met een maatwerkondersteuningstraject.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2021-2022
Toets | Jan Barbier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2021-2022
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 nemen wij twee keer per schooljaar methode onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld) af. Met deze toetsen meten we de algemene vaardigheid van de leerling op het gebied van rekenen, taal en lezen. De resultaten verwerken wij in het leerlingvolgsysteem, waardoor de vaardigheidsgroei inzichtelijk wordt. De vaardigheidsgroei wordt per vakgebied in een grafiek weergegeven en in het Rapportfolio. Op de Jan Barbier werken wij planmatig aan de kwaliteit van het onderwijs en resultaten op de gebieden rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Dit doen wij volgens de werkwijze: zelfevaluatie, onderwijsplannen en groepsoverzichten. De leerkrachten analyseren de resultaten van de leerlingen en het leerjaar. Vervolgens bepalen de leerkrachten of er aanpassingen gemaakt moeten worden in het basisaanbod of dat er ondersteuning geboden moet worden aan leerlingen. Dit noteren zij in het groepsoverzicht. Indien nodig wordt er een individueel plan van aanpak geschreven voor een leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Van de oud-leerlingen presteert 28,6% onder het gegeven schooladvies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%) ligt. Dit accentueert mogelijk de complexiteit van leerlingprofielen. De school geeft aan intensief te monitoren via het leerlingvolgsysteem, waarbij eventuele bijstellingen van adviezen in overleg met ouders plaatsvinden.
Sociale ontwikkeling
Voor een goed welbevinden, een hoge betrokkenheid en zelfsturing is het essentieel dat je beschikt over zelfvertrouwen, zelfverantwoordelijkheid en zelfreflectie. Wij werken structureel aan deze doelen tijdens de thema's, hierbij gebruiken wij de methode Leefstijl als bronnenboek. Samen leven, samen leren is ons motto. Dit is zichtbaar in de wijze waarop wij ons onderwijs organiseren.Dit doen wij vanuit de kernwaarden 'samen': We leren van en met elkaar en zijn samen verantwoordelijk voor onze school. We staan in verbinding met elkaar en onze omgeving. Samen staan we sterk! LEES MINDER
Samen leven, samen leren
Wat is de werkwijze van Basisschool Jan Barbier voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Jan Barbier verzamelt informatie over het welbevinden, de betrokkenheid en zelfsturing van leerlingen via observaties en kindgesprekken. Deze informatie is opgenomen in het Rapportfolio. Elke 8 weken is er een leerlingbespreking per unit, waarbij de totale ontwikkeling van de leerling wordt besproken. Als bijzonderheden of interventies nodig zijn, wordt dit met de ouders besproken. De sociale-emotionele ontwikkeling wordt systematisch gemonitord met behulp van Zien!.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Jan Barbier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Jan Barbier gebruikt Zien! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Jan Barbier?
Basisschool Jan Barbier maakt gebruik van de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.