Basisschool De Es in Hellendoorn

Het team van Basisschool De Es in Hellendoorn

Current section: team
Noord Esweg 26
7447 Hellendoorn

Zie hier hoe het team van Basisschool De Es is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Es. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Es bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Es bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Es zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Es. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Es werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (23.1%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Es gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging bij Basisschool De Es: Continuïteit van Leren

Bij Basisschool De Es garanderen we deskundige opvang bij afwezigheid van uw kind's leerkracht. Ons beleid volgt strikt de CAO Primair Onderwijs, wat zorgt voor een consistente en kwalitatieve onderwijsontwikkeling. Prioriteit geven we aan interne vervanging. Dit betekent dat uw kind les krijgt van een vertrouwd gezicht binnen onze school. Zo waarborgen we een stabiele leeromgeving en behouden we de pedagogische continuïteit. Indien interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we de gespecialiseerde regionale invalpool van het Onderwijs Bureau Twente in. Dit garandeert dat uw kind altijd les krijgt van een bekwame professional, met de focus op een ononderbroken en effectieve leerervaring.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen iedere unit zijn de leerlingen uit verschillende leerjaren verdeeld in stamgroepen. Door niet meer te organiseren in jaargroepen maar in stamgroepen met leerlingen uit verschillende leerjaren willen wij de samenwerking en de sociale-emotionele ontwikkeling van kinderen stimuleren. We bootsen de maatschappij in het klein na, waarin leerlingen verschillende rollen vervullen. Zo zullen ze bijvoorbeeld een keer de jongste zijn en een keer de oudste. Ze leren meer kinderen kennen en kunnen van en met elkaar leren.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Es: Specialisten voor Elk Kind

8

Taal, Rekenen en Begaafdheid: Individuele Leertrajecten

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfontwikkeling
Orthopedagoog voor brede leerzorg
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial teacher voor gerichte bijles
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblemen
Ondersteuningscoördinator voor leerlingenzorg

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Es geloven we in gepersonaliseerd onderwijs, waarbij elk kind een eigen leertraject volgt, aangepast aan individuele behoeften en capaciteiten. Ons ervaren team telt gespecialiseerde krachten op het gebied van taal, rekenen en de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen. We versterken onze expertise door samen te werken met collega's binnen onze stichting 'Ieder kind telt' en het samenwerkingsverband. Dit gebeurt via collegiale consultatie en 'coaching on the job', wat zorgt voor continue kwaliteitsverbetering. Wekelijks staan onze logopedist en dyslexiespecialist klaar om leerlingen direct te ondersteunen. Een gestructureerde aanpak helpt ons om mogelijke hulpvragen en uitdagingen vroegtijdig te signaleren. De ondersteuningscoördinator werkt nauw samen met leerkrachten en directie om voor ieder kind het meest passende onderwijs te realiseren. De Es biedt een breed en stimulerend lesaanbod, waarbij elke leerling met de juiste ondersteuning kan excelleren. Differentiatie wordt vakspecifiek toegepast, rekening houdend met niveau en individuele ondersteuningsbehoeften. Raadpleeg ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) 2023/2024 voor gedetailleerde informatie over onze ondersteuning, inclusief specifieke aandacht voor dyslexie, dyscalculie en (hoog)begaafdheid.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Orthopedagoog voor sociaal-emotionele ondersteuning
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor welbevinden
Schoolcoördinator voor sociale veiligheid
Schoolcoach sociale vaardigheden en gedrag

Toelichting van de school:

Een veilige en positieve leeromgeving is cruciaal voor optimale ontwikkeling. Basisschool De Es garandeert de sociale en emotionele veiligheid van alle leerlingen, met een focus op welbevinden en betrokkenheid. Welbevinden is de basis, waarbij we aansluiten bij de basisbehoeften van kinderen: relatie, autonomie en competentie. We stimuleren een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen en het vermogen om met eigen gevoelens om te gaan. Een hoog welbevinden is essentieel voor een gezonde sociale en emotionele groei. Wekelijks besteden we in elke groep aandacht aan sociale vaardigheden, groepsdynamiek, persoonlijke ontwikkeling en schoolregels. Met de methodiek 'Sas in de klas' werken we preventief aan een positieve groepssfeer, sociale competenties en executieve functies. Ook actuele maatschappelijke thema's, zoals gedrag, regels en omgangsvormen, worden geïntegreerd in de lessen, wat bijdraagt aan een bewuste en sociale ontwikkeling.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfsturing Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor werkgedrag
Orthopedagoog voor leerstrategieën
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor taakgerichtheid
Ondersteuningscoördinator voor studievaardigheden
Schoolcoach sociale vaardigheden en gedrag

Toelichting van de school:

Betrokkenheid bij het leerproces is een sleutel tot succesvolle ontwikkeling. Zelfsturing, de vaardigheid om eigen leerprocessen te managen, is hierbij essentieel. Op De Es ontwikkelen leerlingen hun zelfsturing door actief de regie te nemen, obstakels te overwinnen en doorzettingsvermogen te tonen. Ons unieke sporenbeleid is een flexibel differentiatie-instrument dat leerlingen ondersteunt in hun zelfsturing. Leerlingen worden ingedeeld in vier sporen, van hoge tot lage zelfsturing, waarbij ze inzicht krijgen in de criteria en samen met de leerkracht reflecteren op hun voortgang. Dit dynamische model maakt groei naar een hoger spoor mogelijk. Keuzevrijheid en autonomie zijn tevens belangrijk. Leerlingen krijgen ruimte om keuzes te maken in hun leerproces, gekoppeld aan verantwoordelijkheid. Deze ruimte wordt begrensd door duidelijke afspraken over tijd en criteria, waarna gezamenlijke reflectie met de leerkracht plaatsvindt om de leerervaring te optimaliseren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Es

Ontwikkelingsgerichte Extra Ondersteuning voor Toekomstig Succes

Bij Basisschool De Es geloven we in het benutten van het volledige potentieel van elke leerling. Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong, waaronder (hoog)begaafdheid, bieden onze toegewijde leerkrachten wekelijks gerichte instructie en uitdagende opdrachten. Deze instructie vindt plaats in kleine groepen of kringgesprekken, waarbij we aansluiten bij het individuele niveau van de leerling. Deze effectieve aanpak is gedetailleerd vastgelegd in onze kwaliteitskaart voor instructie, zodat u kunt rekenen op consistente en hoogwaardige begeleiding. Daarnaast heeft Basisschool De Es een bewezen strategie voor leerlingen die uitblinken in rekenen en spelling. Leerlingen die alle leerdoelen op het niveau van 1S / 2F beheersen, zelfs voordat ze in groep 8 zitten, worden hierin optimaal ondersteund. Dit versnelde leertraject is eveneens vastgelegd in onze kwaliteitskaart 'Aanpak voor versnellen', wat de toewijding aan leerlingontwikkeling onderstreept.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ontwikkeling op Basisschool De Es

Welke ambitieuze doelen heeft Basisschool De Es voor het schooljaar 2024/2025?

Bij Basisschool De Es streven we naar continue verbetering van ons onderwijs. Als team zijn we nieuwsgierig en ondernemend, waarbij we doelgericht werken aan onze kwaliteit. We leren voortdurend van en met elkaar, en focussen op de aanpak, het proces en het uiteindelijke effect van ons onderwijs. Het effect van ons onderwijs vertaalt zich in de vaardigheden en competenties die onze leerlingen meenemen naar het voortgezet onderwijs. Voor schooljaar 2024/2025 zetten we in op effectievere instructie met het EDI-model, dat zorgt voor duidelijke en gestructureerde lessen. Daarnaast implementeren we een doorlopende leerlijn voor spelling en ontwikkelen we thematisch onderwijs met vakintegratie. Hierbij ervaren leerlingen verdieping binnen wereldoriëntatie, taal, lezen, Engels en creatieve vakken, altijd gebaseerd op kerndoelen. Rekenresultaten blijven een topprioriteit. We blijven ons inzetten voor het verbeteren van de rekenvaardigheden door middel van directe instructie, het stimuleren van automatiseren en het bieden van gerichte ondersteuning en uitdaging. Het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind zijn cruciaal voor optimale ontwikkeling en leren. Daarom organiseren we elke acht weken leerlingbesprekingen om de algehele ontwikkeling te monitoren, inclusief welbevinden, betrokkenheid en zelfsturing. Opvallende punten of benodigde interventies bespreken we altijd met u als ouder. Komend schooljaar verbeteren we ook ons Rapportfolio, waarin welbevinden, betrokkenheid en zelfsturing een prominente plaats krijgen. Onze aanpak, gebaseerd op Ervaringsgericht Onderwijs, is erop gericht het welbevinden, de betrokkenheid en de zelfsturing van leerlingen te vergroten. We werken continu aan de zeven betrokkenheid verhogende factoren om zo een optimale leeromgeving voor iedereen te creëren.

Hoe borgt Basisschool De Es de kwaliteit van het onderwijs?

Op stichtingsniveau hanteren we een robuust kwaliteitssysteem dat alle afspraken rondom kwaliteitszorg vastlegt. Dit systeem beschrijft gedetailleerd onze activiteiten: wat we doen, waarom we het doen en op welke manier. Het systeem is gericht op continue verbetering van onze organisatie en onderwijsontwikkeling, zodat we onze gestelde doelen efficiënt en doelmatig kunnen realiseren. Ons kwaliteitszorgsysteem volgt de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). De cyclus begint met het formuleren van beleid in strategische plannen (PLAN). Dit beleid wordt vertaald naar concrete doelen in ambitie- en jaarplannen (DO). Vervolgens brengen we de behaalde resultaten in kaart met diverse instrumenten en analyseren we de data (CHECK). De verantwoording vindt plaats via tussen- en eindrapportages. De evaluatie en bijstelling van doelen gebeuren in de laatste fase (ACT). De directie evalueert de doelen periodiek met het team, de Medezeggenschapsraad (MR) en de bestuurder. Dit cyclische proces zorgt ervoor dat ons onderwijs voortdurend wordt geoptimaliseerd en aansluit bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Groeien en Ontdekken: Ons Programma voor Jonge Kinderen in Hellendoorn

Toelichting van de school

Basisschool De Es in Hellendoorn biedt een stimulerende omgeving waar jonge kinderen de wereld ontdekken. Wij geloven in een warme en veilige start, waarbij spelenderwijs leren centraal staat. Onze focus ligt op de brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor sociale, emotionele en cognitieve groei. Ontdek hoe wij uw kind met plezier laten ontwikkelen binnen ons basisonderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Es voor jonge kinderen in Hellendoorn?

Basisschool De Es verrijkt het aanbod voor jonge kinderen met speciale programma's. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen en de ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Wij bieden diverse mogelijkheden die aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen.

Basisschool De Es verrijkt het aanbod voor jonge kinderen met speciale programma's. Deze programma's zijn ontworpen om een vliegende start te garanderen en de ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Wij bieden diverse mogelijkheden die aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen.

Kinderopvang Hellendoorn
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Hellendoorn

Met welke partners werkt Basisschool De Es samen voor het jonge kind?

Voor een naadloze overgang en een breed ondersteuningsnetwerk werkt Basisschool De Es samen met vertrouwde partners. Deze samenwerkingen garanderen een consistente en kwalitatieve aanpak voor jonge kinderen. Ontdek onze partners voor de beste ontwikkeling van uw kind.

Voor een naadloze overgang en een breed ondersteuningsnetwerk werkt Basisschool De Es samen met vertrouwde partners. Deze samenwerkingen garanderen een consistente en kwalitatieve aanpak voor jonge kinderen. Ontdek onze partners voor de beste ontwikkeling van uw kind.

Team | Basisschool De Es in Hellendoorn | [2025] Schoolregister