Basissch De Marliaantjes in Hellendoorn

Het team van Basissch De Marliaantjes in Hellendoorn

Current section: team
Hammerweg 8
7447 Hellendoorn

Zie hier hoe het team van Basissch De Marliaantjes is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basissch De Marliaantjes. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basissch De Marliaantjes bij jullie?

Ontdek hoe goed Basissch De Marliaantjes bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basissch De Marliaantjes zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basissch De Marliaantjes. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (23.1%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basissch De Marliaantjes werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (46.7%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Indirect ondersteunend personeel (20%)
Management (20%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basissch De Marliaantjes gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Professionele Personeelsvervanging op Basisschool De Marliaantjes: Altijd Kwaliteit voor de Klas

Op Basisschool De Marliaantjes zorgen we ervoor dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerde leerkrachten. Ons schoolbestuur, SCOT, is strategisch aangesloten bij het Mobiliteitscentrum OBT. Dit stelt ons in staat om bij onverwachte afwezigheid van personeel direct een deskundige vervanger in te zetten. Indien het Mobiliteitscentrum onverhoopt geen geschikte kandidaat kan aanbieden, schakelen we direct over op onze interne oplossingen. Denk hierbij aan ervaren duo-collega's of de klassenmanager die tijdelijk de zorg voor extra groepen op zich neemt. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis moet. Deze beslissing wordt echter altijd genomen in nauw overleg met het College van Bestuur, met als prioriteit het welzijn en de educatie van onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Goed kunnen lezen én begrijpen wat je leest zijn zaken die noodzakelijk zijn om later goed te kunnen functioneren in deze complexe, talige samenleving. Om het lezen te bevorderen is leesmotivatie van groot belang. Vandaar dat wij als basisschool de samenwerking aan zijn gegaan met de plaatselijke bibliotheek. Door met de Bibliotheek op School (dBos) een breed en up-to-date aanbod op school te hebben, hopen we het lezen en daarmee de brede ontwikkeling van de kinderen te stimuleren met goede leesresultaten tot gevolg.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Marliaantjes

6

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Numerieke Vaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Taal in Blokjes Specialist voor Taalontwikkeling
Leesspecialist voor Leesvaardigheid
Kwaliteitscoördinator Educatie

Toelichting van de school:

Bij specifieke ondersteuningsbehoeften zetten we primair in op de expertise binnen onze eigen school. Onze interne specialisten bieden gerichte hulp voor taal en rekenen. Indien aanvullende expertise nodig is, werken we samen met het Expertise en Dienstencentrum van het Samenwerkingsverband en ons Schoolondersteuningsteam. Dit garandeert brede ondersteuning voor iedere leerling.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjertrainers voor Positief Sociaal Gedrag
Kwaliteitscoördinator Sociaal Welzijn
Expert Kanjertraining voor Lesinterventies

Toelichting van de school:

Voor sociaal-emotionele vraagstukken en ontwikkelingsbehoeften staan onze kwaliteitscoördinator en gedragsspecialist klaar. Zij bieden ondersteuning aan leerlingen, leerkrachten en ouders. Onze leerkrachten zijn allen bevoegd Kanjertrainer, en een specifieke leerkracht fungeert als expert Kanjertraining. Dit versterkt ons anti-pestbeleid en bevordert een positieve groepsdynamiek.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Leergedrag
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator Onderwijszorg

Toelichting van de school:

Onze kwaliteitscoördinator coördineert de zorg rondom gedrag, werkhouding en taakaanpak. In nauwe samenwerking met leerkrachten, leerlingen en ouders worden effectieve strategieën ontwikkeld. Deze coördinatie omvat niet alleen gedrag, maar ook cognitieve, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling. Waar nodig benutten we de expertise van specialisten binnen het Samenwerkingsverband voor optimale leerondersteuning.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Psychomotorisch Leer- en Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze kwaliteitscoördinator begrijpt de verbanden tussen motoriek, breinontwikkeling en leerprestaties. Zij adviseert over stimulerende activiteiten. Indien externe expertise gewenst is voor motorische ontwikkeling, worden ouders gevraagd dit aan te vragen. Samenwerking tussen school, ouders en de externe specialist is cruciaal voor succesvolle ondersteuning op maat.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor hulpvragen op het gebied van medische zorg en persoonlijke verzorging wordt per situatie een passende oplossing gezocht. Dit kan intern worden opgelost of door de inzet van externe deskundigen. We waarborgen de veiligheid en het welzijn van elke leerling door een zorgvuldige afweging van de benodigde ondersteuning en de beschikbare expertise.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
de Bibliotheek op school (dBos)
Bovenzaalruimte (o.a. podium, handvaardigheid)

Optimale Leerlingondersteuning bij Basisschool De Marliaantjes

Ons School Ondersteunings Team: Samenwerken voor Succes

Bij Basisschool De Marliaantjes geloven we in een proactieve aanpak voor de ontwikkeling van elke leerling. Ons toegewijde School Ondersteunings Team (SOT) komt vier keer per jaar bijeen om de voortgang en behoeften van onze leerlingen te bespreken. Dit team, bestaande uit onze directeur, kwaliteitscoördinator, leerkrachten, schoolcoach, gedragsspecialist, jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker, vormt de kern van onze zorg. Afhankelijk van de specifieke situatie nodigen we graag externe experts uit, zoals specialisten van het Expertise en Dienstenteam (E&D) van het Samenwerkingsverband (SWV). Tijdens SOT-overleggen zijn ouders en verzorgers, indien gewenst samen met hun kind, altijd van harte welkom. Deze samenwerking met u en onze interne en externe deskundigen zorgt ervoor dat we de best mogelijke ondersteuning kunnen bieden en kansen voor groei benutten. Indien nodig, vragen we advies en ondersteuning aan het SWV voor trajectbegeleiding. Dit helpt ons om, samen met u, de mogelijkheden binnen onze school optimaal te benutten voor passend onderwijs. Het SWV ondersteunt ons hierbij met de expertise van het E&D, een team van schoolcoaches met diverse specialismen. Schoolaanwezigheid: De Basis voor Succesvol Leren Wij vinden het essentieel dat uw kind zich veilig en met plezier op school voelt. Een optimale schoolaanwezigheid is cruciaal voor toekomstige kansen. Daarom monitoren we de aanwezigheid van al onze leerlingen nauwgezet. Mocht uw kind moeite hebben met naar school gaan, of zijn er andere zorgen, dan gaan we graag met u en uw kind in gesprek om de benodigde ondersteuning te bieden. Alle Twentse scholen, van primair tot voortgezet onderwijs, maken gebruik van de Regionale kaart Schoolaanwezigheid. Deze kaart regelt onder andere de procedures rondom ziekmeldingen en de samenwerking met jeugdartsen en de leerplicht. Meer details vindt u op www.twentsebelofte.nl/schoolaanwezigheidskaart. Toekomstig Aanbod: Investeren in Specialistische Kennis Onze ambitie is om als school altijd te kunnen inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Daarom investeren we in de komende schooljaren in de verdere opleiding van onze leerkrachten op het gebied van taal- en rekenonderwijs. Daarnaast krijgen nieuwe leerkrachten training in de Kanjertraining, wat bijdraagt aan een positieve en gestructureerde lesomgeving. Ons doel is om voor elke leerling de juiste ontwikkelkansen te creëren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: De Marliaantjes

Welke ambitieuze doelen stellen wij voor het komende schooljaar?

Bij Basisschool De Marliaantjes hanteren we een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem dat zich richt op zowel school-, groeps- als individueel leerlingniveau. We maken gebruik van diverse toetsen, zowel methodegebonden als methodeonafhankelijk, om de voortgang nauwkeurig te volgen. Ons team bespreekt regelmatig de ontwikkelingen en prioriteiten, waarbij we gezamenlijk afspraken maken over inhoud en werkwijzen. We werken volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) om ons onderwijs continu te verbeteren. Samenwerking en frequente scholing binnen het team zorgen voor een consistente onderwijslijn. Ons leerlingvolgsysteem, goedgekeurd door het bestuur, bewaakt primair de cognitieve ontwikkeling. Voor de sociaal-emotionele groei zetten we het Kanjer Volg- en Adviessysteem in. Jaarlijks meten we de leerlingtevredenheid bij groepen 6 tot en met 8, en om de drie jaar peilen we ook de tevredenheid onder ouders en medewerkers. Op schoolniveau leggen we procedures vast en bepalen we de evaluatiefrequentie. Teamscholing, eventueel met externe experts, is een vast onderdeel. Daarnaast stimuleren we individuele professionalisering. Alle acties worden gedetailleerd in het jaarplan opgenomen en aan het einde van het schooljaar geëvalueerd tijdens onze evaluatiedag. Twee keer per jaar leggen we verantwoording af in voortgangsgesprekken met de kwaliteitsmedewerker en directeur van De Marliaantjes, en met de bestuurder en kwaliteitsmedewerker van SCOT. De directeur is adviserend lid bij de MR-vergaderingen en presenteert daar de schoolse doelen en de geboekte vooruitgang.

Wat zijn de specifieke onderwijsdoelen voor schooljaar 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op de volgende kerndoelen: 1. **Kanjertraining:** Implementatie van de Kanjertraining op schoolbrede schaal, ter bevordering van een positief sociaal klimaat. 2. **Spelling:** Voortzetting van de effectieve werkwijze met de spellingmethode Staal 2. We streven naar een taalverzorging waarbij 100% van de leerlingen het niveau 1F behaalt en 75% het niveau 2F. De gedetailleerde uitwerking hiervan is terug te vinden in de plannen van Leeruniek. 3. **Rekenen:** Ambitieuze, maar haalbare doelen stellen we voor rekenen. We mikken op minimaal 100% 1F en minimaal 75% 1S scores op schoolniveau. Ook hier biedt Leeruniek de concrete uitwerking. 4. **Leesvaardigheid en -motivatie:** We willen de leesmotivatie en leescultuur versterken door actieve samenwerking met leerlingen, ouders en de bibliotheek. Dit draagt bij aan verbeterde leesvaardigheden, waarbij resultaat en motivatie hand in hand gaan. We streven naar minimaal 100% 1F en minimaal 85% 2F scores op schoolniveau, zoals uitgewerkt in de plannen van Leeruniek. 5. **Taalontwikkeling onderbouw:** Leerkrachten in de onderbouw krijgen gerichte scholing en inspiratie om taalontwikkeling te stimuleren en een rijke leeromgeving te creëren, eventueel met ondersteuning van externe expertise. 6. **Instructiekwaliteit (EDI):** Door middel van Effectieve Directe Instructie (EDI) verbeteren we continu de kwaliteit van de instructie. Dit leidt tot meer differentiatie op niveau en specifieke aandacht voor verbale ondersteuning van leerlingen. 7. **Thematisch werken:** Implementatie van aanpassingen binnen de Alles-in-1 methode voor thematisch werken, zodat deze optimaal aansluit bij onze visie, leerlingpopulatie en schoolorganisatie.

Hoe borgen en evalueren we de schoolse doelen en procedures?

De jaarlijkse doelen worden systematisch besproken tijdens plenaire teambijeenkomsten, werksessies bij het doelenbord en verankerd in kwaliteitskaarten en ons draaiboek. Het document 'Cyclus evaluatie en borging kwaliteitskaarten en draaiboek' specificeert de frequentie van evaluatie en herziening, gebaseerd op de kwaliteitsgebieden van de Inspectie. Documenten die niet direct onder deze gebieden vallen, worden apart toegevoegd. De voortgang van onze doelen wordt ook periodiek met de Medezeggenschapsraad (MR) gedeeld. Aan het einde van elk schooljaar vindt een grondige evaluatie van het jaarplan plaats. Hierbij stellen we vast welke doelen succesvol zijn behaald en welke we meenemen in het jaarplan voor het volgende schooljaar, om zo continu te blijven streven naar de hoogste onderwijskwaliteit.

Programma Jonge Kind: Start Uw Kind Succesvol op Basisschool De Marliaantjes

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Marliaantjes zetten we ons in voor een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar het basisonderwijs. Onze toegewijde leerkrachten van groep 1 en 2 nemen actief deel aan overleg binnen de gemeente Hellendoorn, wat zorgt voor een optimale afstemming. Met uw toestemming ontvangen wij een gedetailleerde schriftelijke overdracht van de peuterspeelzaal. Dit proces is verder versterkt sinds het schooljaar 2022-2023, met de implementatie van een gezamenlijke 'Checklist overdracht voorschool - basisonderwijs'. Deze checklist, ontwikkeld in samenwerking met lokale peuterspeelzalen, kinderopvangorganisaties en basisscholen in Hellendoorn, garandeert een zorgvuldige en consistente overdracht. Onze school is vertegenwoordigd in de gemeentelijke werkgroep voor- en vroegschoolse educatie. Hierdoor denken we actief mee over de nieuwste ontwikkelingen en blijven we proactief betrokken bij initiatieven die specifiek gericht zijn op de vroege ontwikkeling van kinderen in Hellendoorn.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Marliaantjes speciaal aanvullend onderwijs voor jonge kinderen?

Basisschool De Marliaantjes biedt geen apart aanvullend lesprogramma voor jonge kinderen. Onze focus ligt op een geïntegreerde aanpak binnen de reguliere groepen 1 en 2.

Met welke partners werkt Basisschool De Marliaantjes samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool De Marliaantjes onderhoudt een nauwe samenwerking met belangrijke partners om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Hieronder valt onze samenwerking met de Peuterspeelzaal Kleine Jan in Hellendoorn, wat zorgt voor een soepele overgang en gedeelde expertise.

Basisschool De Marliaantjes onderhoudt een nauwe samenwerking met belangrijke partners om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Hieronder valt onze samenwerking met de Peuterspeelzaal Kleine Jan in Hellendoorn, wat zorgt voor een soepele overgang en gedeelde expertise.

Team | Basissch De Marliaantjes in Hellendoorn | [2025] Schoolregister