
De resultaten van Basissch De Marliaantjes in Hellendoorn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basissch De Marliaantjes, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basissch De Marliaantjes bij jullie?
Ontdek hoe goed Basissch De Marliaantjes bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Wat Bereiken Onze Leerlingen?
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met de doorstroomtoets om dit niveau te meten. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Basisschool De Marliaantjes streeft ernaar dit minimum ruimschoots te overtreffen, wat de focus op kwalitatief goed onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Marliaantjes
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en weerspiegelt onze ambitie om leerlingen uit te dagen tot maximale ontwikkeling. Voor elke basisschool wordt door de inspectie een specifiek streefniveau bepaald, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als leidraad voor de schoolprestaties. Bij Basisschool De Marliaantjes zetten we ons in om dit ambitieuze niveau voor een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen te realiseren, wat onze toewijding aan excellente educatie benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basissch De Marliaantjes?
Bij Basisschool De Marliaantjes in Hellendoorn stellen we het schooladvies voor het voortgezet onderwijs zorgvuldig op. Dit advies is gebaseerd op een totaalpakket aan factoren, waaronder uw kind's onderwijsbehoeften en prestaties op diverse toetsen. We kijken naar resultaten van methodeonafhankelijke toetsen, de NIO-toets in groep 7 of 8, en we houden rekening met observaties, werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. De uiteindelijke beslissing over het schooladvies wordt genomen in samenwerking met het hele team. De leerkrachten van groep 8, de kwaliteitscoördinator en de directeur zijn allemaal betrokken bij dit proces. Ook gesprekken met u als ouder(s)/verzorger(s) en uw kind zijn essentieel. Dit garandeert een advies dat recht doet aan de potentie van elke leerling. Als kleine school met gemiddeld 3 tot 11 leerlingen per groep, houden we rekening met de groepsdynamiek. De percentages van adviezen kunnen per schooljaar variëren, afhankelijk van de leerpotentie van de specifieke jaargroep. Eind groep 7 ontvangt uw kind een voorlopig advies, dat in groep 8 definitief wordt gemaakt na heroverweging en overleg. We volgen nauwgezet de richtlijnen van het ministerie en onderhouden actieve contacten met lokale scholen voor voortgezet onderwijs. Zo voorzien wij u van de meest accurate en passende informatie om de juiste vervolgstap voor uw zoon of dochter te kiezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Marliaantjes: Kanjertraining en Positief Klimaat
Bij Basisschool De Marliaantjes staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij bieden kwalitatief hoogstaand onderwijs met een sterke focus op samenwerken, leren en samen leven. Ons onderwijs is erop gericht het levensgeluk en de zelfredzaamheid van onze leerlingen te bevorderen. Wij vinden het essentieel dat kinderen zichzelf leren kennen, hun unieke talenten ontdekken en zich ontwikkelen met een gezond zelfbeeld en vol zelfvertrouwen. Een veilige en prettige schoolomgeving is hierbij cruciaal. We besteden veel aandacht aan de belevenissen, het plezier en eventuele zorgen van elk kind. Om een positieve sfeer in alle groepen te waarborgen, maken we gebruik van de effectieve Kanjertraining. Het hoofddoel hiervan is om kinderen te leren positief over zichzelf en anderen te denken, wat leidt tot minder sociale stress en een betere concentratie en leerprestaties. De Kanjertraining voorziet kinderen van praktische handvatten voor diverse sociale situaties. Leerlingen leren zelf problemen op te lossen en worden zich bewust van de impact van hun gedrag, feedback ontvangen ze van klasgenoten en leerkrachten. Het motto 'Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent' stimuleert authentiek gedrag en zelfacceptatie. De Kanjertraining werkt met vier herkenbare typetjes en bijbehorende petten die verschillende reactiewijzen symboliseren: * **Konijn (gele pet):** Staat voor verlegenheid, faalangst en stilte. Dit kind heeft weinig zelfvertrouwen en kijkt positief naar anderen. * **Pestvogel (blauwe pet):** Kenmerkt zich door uitdagend, bazig of brutaal gedrag. Dit kind denkt positief over zichzelf, maar negatief over anderen. * **Aap (rode pet):** Vertegenwoordigt de grapjas, de aansteller of de meeloper. Dit kind denkt negatief over zichzelf en ook negatief over anderen. * **Tijger (witte pet):** Staat voor jezelf zijn, normaliteit en betrouwbaarheid. Dit kind is aanspreekbaar op zijn of haar gedrag en straalt zelfvertrouwen uit.
Samenwerken, leren en leven
Bevordering van levensgeluk
Erkenning van elkaar
Hoe bevordert Basisschool De Marliaantjes de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is veelzijdig en wordt jaarlijks geëvalueerd met ons ouder- en leerlingpanel. Samen bepalen we hoe onze kernwaarden worden vertaald naar concreet gedrag op individueel, groeps- en schoolniveau. We monitoren de voortgang structureel en zetten gerichte interventies in, waarbij de groepsleerkracht, kwaliteitscoördinator en gedragsspecialist nauw betrokken zijn. Ouders worden actief geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind en indien nodig schakelen we de vertrouwenspersoon in voor ondersteuning. Sinds schooljaar 2024/2025 werken we met gecertificeerde Kanjertrainers en het Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem helpt ons de sociale competenties van leerlingen te beoordelen en gerichte oefeningen en interventies te bieden. Zo versterken we schoolbreed een veilig en positief leer- en leefklimaat, wat een stevige basis legt voor de toekomst van onze leerlingen.
Welke methoden en registraties gebruikt De Marliaantjes voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Marliaantjes hanteert diverse methoden en registraties om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen en te bevorderen: * **Kanvas:** Een volg- en adviessysteem dat specifiek gericht is op het Kanjeronderwijs. * **Onderbouwd:** Specifiek ontwikkeld voor de sociale-emotionele ontwikkeling in de onderbouwgroepen (groep 1-2). * **Leerlingtevredenheidspeiling:** Een jaarlijkse meting onder leerlingen van groep 6 tot en met 8 om hun welbevinden en tevredenheid te peilen.
- Kanvas
- Onderbouwd (groep 1-2)
- Leerlingtevredenheidspeiling (groep 6 t/m 8)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Marliaantjes?
Op Basisschool De Marliaantjes zetten we de volgende erkende methoden voor sociaal-emotioneel leren in om de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren: * **Kanjertrainingen:** Deze trainingen vormen de kern van ons programma voor sociaal-emotionele ontwikkeling, gericht op het verbeteren van sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool De Marliaantjes: Vertrouwen in Kwaliteit
De onderwijsinspectie bezoekt basisscholen gemiddeld eens per vier jaar om de kwaliteit te waarborgen. Bij een positief oordeel ontvangt een school een 'basisarrangement'. Dit betekent dat de inspectie geen zorgen heeft over de onderwijskwaliteit en dit arrangement wordt jaarlijks geverifieerd. Basisschool De Marliaantjes is trots om te melden dat we ook dit jaar weer een basisarrangement van de inspectie hebben ontvangen. Dit bevestigt onze toewijding aan uitstekend basisonderwijs en een stimulerende leeromgeving voor al onze 38 leerlingen. Dit positieve resultaat onderstreept de constante inspanningen van ons team en de schoolleiding om het onderwijs op een hoog niveau te houden. Wij blijven ons inzetten voor de ontwikkeling en het succes van iedere leerling.