
Schoolweging
De schoolweging van De Marliaantjes is 32,12 , met een spreiding van 4,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, vooral gezien de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de signaalwaarde van 41,2% ligt. Dit toont aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen, ondanks de complexe populatie (schoolweging 32,12), hogere onderwijsprestaties levert dan verwacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een gebalanceerd advies: 12,5% van de leerlingen stroomt uit naar praktijkonderwijs (iets boven regio), terwijl 37,5% een theoretisch advies (havo/vwo) ontvangt. De afgelopen 5 jaar zien we een verschuiving van vmbo-t naar havo (2021-2022: 3 havo/vwo-adviezen), passend bij de stijgende toetsscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Marliaantjes | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door cyclisch te werken zijn we in staat de kwaliteit van ons onderwijs systematisch te verbeteren door het gebruik van beschikbare data waardoor we de ontwikkelkansen van onze leerlingen optimaliseren. Door onze aanpak af te stemmen willen we het effect van de ingezette interventies op de ontwikkeling van de leerlingen behouden dan wel verbeteren. Hierbij benutten wij de 7XL factoren* zoals die in Leeruniek worden gehanteerd, waardoor wij tot een zo compleet mogelijk beeld van de leerling komen. Deze informatie vormt naast de stimulerende, belemmerende factoren en onderwijsbehoeften het vertrekpunt van de nieuwe cyclus met de daarbij behorende doelen en aanpak. De resultaten worden in februari en juni in beeld gebracht op school-, groeps- en leerlingniveau. Tussentijds wordt de voortgang gevolgd d.m.v. observaties en methodegebonden toetsen. Tijdens groepsplanbesprekingen worden deze besproken met de kwaliteitscoördinator en/of directeur. Een en ander wordt vastgelegd in Leeruniek. Deze werkwijze maakt dat we goed zicht hebben op de leeropbrengsten en de prognoses en in staat zijn onze aanpak tijdig bij te stellen waardoor de ononderbroken ontwikkeling van de leerling zoveel mogelijk tot z'n recht komt. *7XL factoren: leerling, leerkracht, lesmateriaal, lesaanpak, leertijd, leeromgeving, leefomgeving.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
12,5% van de leerlingen presteert onder advies, net boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Opvallend is dat 25% van de leerlingen boven het advies scoort, mogelijk door de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. De verhouding 62,5% op advies toont een realistische inschattingscapaciteit.
Sociale ontwikkeling
Onze activiteiten richten zich op het aanbieden van kwalitatief goed onderwijs waarin we als school de nadruk leggen op samen werken, leren en leven. Waarbij we met ons onderwijs bij willen dragen aan het levensgeluk en de zelfredzaamheid van onze leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zichzelf beter leren kennen met hun eigen talenten en voorkeuren. En zich optimaal kunnen ontwikkelen vanuit een gezond zelfbeeld en met zelfvertrouwen. Daarbij vinden we het belangrijk dat de kinderen zich veilig en thuis voelen op onze school. Er is dan ook aandacht voor hun belevenissen, hun plezier en hun zorgen. In alle groepen wordt gewerkt aan een goede sfeer. Dit doen we door klassengesprekken, mindsetlessen en het prijzen van kinderen voor prettig en sociaal gedrag. We maken storend gedrag bespreekbaar in de groepen en laten kinderen merken dat het ook anders kan, maar ook moet. Belangrijk daarbij is dat kinderen zelf leren ontdekken dat het anders kan. Hierbij heeft het leerlingpanel ook een duidelijke rol bijv. door in de Week tegen Pesten het onderwerp pesten, bespreekbaar te maken d.m.v. rollenspel of aan de hand van een filmpje. Op onze school willen we op een prettige manier samenwerken. We hebben een luisterend oor voor kinderen en ouders. Bij signalen van pestgedrag ondernemen we direct actie. Ons doel is dat alle kinderen zich veilig en geborgen voelen. Het is een basisvoorwaarde om tot ontwikkeling te komen en betere resultaten te halen. Dat is wat wij ook graag willen bereiken. Samen met een duidelijke structuur en een aantal goede basisregels die maandelijks aan de orde komen tijdens de maandopening, laat de sfeer van de school zich het best omschrijven als vriendelijk, rustig en duidelijk. LEES MINDER
Samen werken, leren en leven
Levensgeluk
Elkaar erkennen
Wat is de werkwijze van Basissch De Marliaantjes voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
De kernwaarden van Basissch De Marliaantjes zijn jaarlijks onderwerp van gesprek in het ouder- en leerlingpanel, waarbij samen wordt bepaald hoe deze vertaald kunnen worden naar zichtbaar gedrag. De school volgt de voortgang structureel op individueel-, groeps- en schoolniveau en analyseert deze. Gerichte interventies worden ingezet waar nodig, met betrokkenheid van de groepsleerkracht, kwaliteitscoördinator/gedragsspecialist en (indien nodig) de vertrouwenspersoon. In schooljaar 2024-2025 wordt de Kanjertraining ingezet om op een positieve en preventieve manier gewenst gedrag te stimuleren en kinderen handvatten te bieden in sociale situaties, waarmee het veilige leer- en leefklimaat wordt versterkt.
Welke registratievormen gebruikt Basissch De Marliaantjes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basissch De Marliaantjes gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas, Onderbouwd (groep 1-2) en Leerlingtevredenheidspeiling (groep 6 t/m 8).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basissch De Marliaantjes?
Basissch De Marliaantjes gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen en Doe je best!