Openbaar Kindcentrum de Springplank
Koningin Julianastraat 3
8141 ET Heino

Schoolweging

Schoolweging
28.2
Spreiding
6.58

De schoolweging van De Springplank Heino is 28,20 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,56% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,45%, wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Springplank overtreft het streefniveau ruimschoots: 75,56% van de leerlingen behaalt dit hogere rekenniveau, ver boven de signaleringswaarde van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 61,13%. Dit reflecteert een effectieve focus op maatwerk en talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 55,17% van de leerlingen krijgt een havo- of vwo-advies (tegenover 34% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (37,93%), wat de heterogene populatie weerspiegelt. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegenover 1,01% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Springplank HeinoGemeente AmsterdamNederland
LIB178.39176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de methode gebonden toetsen worden twee keer per jaar, vanaf groep 3, Cito Leerling in Beeld toetsen afgenomen volgens vooraf vastgestelde toets kalender. De resultaten worden op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau geëvalueerd door leerkrachten, ib-er en directeur. Waar nodig worden er interventies gepleegd en indien nodig worden acties opgenomen in het schooljaarplan/beleid. Op groepsniveau en leerlingniveau werken we volgens een cyclisch zorgrouteschema, waarin groepsplannen centraal staan. Deze groepsplannen bestrijken een periode van 6 weken van begeleiding en evaluatie. De groepsleerkrachten bespreken de groep met regelmaat door met de ib-er. Betreffende ouders worden tijdig geïnformeerd en ingeschakeld. Na deze periode van 6 weken wordt op schoolniveau nieuw beleid geformuleerd. Eenmaal per schooljaar worden de resultaten, met de directeuren, besproken op stichtingsniveau (7 basisscholen). Aan de hand van de bevindingen worden er dan op stichtingsniveau beleidsplannen geformuleerd, die in het schooljaar daaropvolgend worden uitgevoerd. Door invoering van het programma Snappet hebben kinderen direct inzicht en leerkrachten overzicht. Kinderen zien hun voortgang en leren met hun eigen leerdoelen te werken. De leervoortgang van de groep en de individuele leerling is op ieder moment zichtbaar voor de leerkracht. Deze vorm van onderwijs leidt tot betere leerresultaten door verhoogde motivatie en concentratie, hogere productie, directe feedback en meer individuele differentiatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73,68% van de oud-leerlingen zit op het geadviseerde niveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (15,79% vs. 11,81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. De school intensiveert sinds 2022 de overgangsbegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Als openbare dorpsschool voeden we onze kinderen op tot participanten van het dorp, maar zeker ook van de wereld. Dit doen we door structurele inzet van de Kanjertraining. Deze training heeft een preventief karakter en werkt gericht aan het gevoel van veiligheid en vertrouwen in jezelf en in elkaar. We maken hierbij gebruik van het bijbehorende leerlingvolgsysteem, waarbij ook de kinderen een actieve inbreng hebben. Daarnaast voeren de leerkrachten zogenaamde kind gesprekken, waarbij het welbevinden een belangrijk onderdeel van gesprek is. Indien nodig wordt er in nauwe samenwerking met ouders, externe expertise ingeschakeld. Op schoolniveau is er een Kinderraad actief, die de belangen van onze kinderen behartigt. Zij vertegenwoordigen de groepen en gaan bij de kinderen ten rade wat betreft het totale schoolgebeuren. De kinderraad overlegt met de begeleidende leerkracht tijdens vergaderingen om evt. activiteiten te ontplooien. Kinderen die meer dan gemiddeld behoefte hebben aan uitdaging en/of verrijking hebben een aangepast aanbod, zowel in de groep als daarbuiten (Flexklas). LEES MINDER

positief/realistisch zelfbeeld

veilig voelen/gekend weten

opgroeien tot wereldburger

Wat is de werkwijze van Openbaar Kindcentrum de Springplank voor sociale ontwikkeling?

Openbaar Kindcentrum de Springplank werkt schoolbreed met de Kanjertraining, met gerichte lessen sociale vaardigheid. De Kanjerregels zijn belangrijk binnen de school. Kinderen leren goed voor zichzelf op te komen, grenzen aan te geven en hiernaar te handelen. Ze leren vaardigheden om elkaar op een positieve manier aan te spreken op gedrag. Vanaf groep 1 wordt het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining gebruikt om dit proces te monitoren. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen een kindvragenlijst in met betrekking tot welbevinden en veiligheid. De school brengt kinderen in contact met andere culturen, geloofsovertuigingen en leeftijden. Voorbeelden hiervan zijn optreden in een verzorgingstehuis, pannenkoeken bakken voor bejaarden, voorlezen bij peutergroepen, actieve betrokkenheid bij dorpsactiviteiten en bezoeken aan kerken, moskeeën en musea.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbaar Kindcentrum de Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbaar Kindcentrum de Springplank gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbaar Kindcentrum de Springplank?

Openbaar Kindcentrum de Springplank gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.