Basisschool Het Sterrenrijk in Heino

De resultaten van Het Sterrenrijk in Heino

Current section: resultaten
Grote Beukelaer 2
8141 Heino

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Het Sterrenrijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Het Sterrenrijk bij jullie?

Ontdek hoe goed Het Sterrenrijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt gemeten met de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat minimaal 85% van de leerlingen de basisvaardigheden onder de knie moet hebben. Deze norm geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, wat zorgt voor een consistente kwaliteitsstandaard.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie voor Hogere Prestaties

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en een hoger niveau van taal- en rekenkennis te bereiken. Het is het doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen deze ambitieuze doelstellingen aan het einde van groep acht realiseert. De specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau wordt door de inspectie individueel bepaald per basisschool. Deze norm houdt rekening met de unieke leerlingpopulatie van de school, wat een gepersonaliseerde benadering van leerdoelen mogelijk maakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Het Sterrenrijk?

Bij Het Sterrenrijk in Heino hebben we een bewezen track record in het begeleiden van leerlingen naar het juiste vervolgonderwijs. Onze jarenlange ervaring stelt ons in staat om leerlingen optimaal voor te bereiden, wat blijkt uit bovengemiddelde resultaten twee jaar na de doorstroom. Jaarlijks plannen we in november en maart de cruciale adviesgesprekken. Tijdens deze sessies, in nauwe samenwerking met ouders en de leerling zelf, bepalen we het meest passende advies. Na de doorstroomtoets evalueren we deze adviezen, waarbij we, altijd in overleg, aanpassingen kunnen doen om de optimale leerroute te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool Het Sterrenrijk: Groei naar een Positieve Toekomst

Op Het Sterrenrijk streven we naar een omgeving die niet alleen leerzaam, maar ook vreugdevol, vertrouwd en veilig is voor elk kind. Ons Daltononderwijs vormt de kern van onze aanpak, aangevuld met de pedagogische inzichten van Biesta op het gebied van personificatie en socialisatie. Onze toegewijde leerkrachten spelen een cruciale rol in het vormen van onze leerlingen tot verantwoordelijke en betrokken burgers. Zij creëren een veilige en gestructureerde leeromgeving waar kinderen zich gezien, gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Door openheid en respect te cultiveren, leren kinderen omgaan met diversiteit en ontwikkelen ze veerkracht om conflicten en meningsverschillen constructief aan te pakken. Zowel ouders als leerkrachten fungeren hierbij als essentiële rolmodellen. Wij erkennen dat kinderen een eigen wil, mening en verantwoordelijkheidsgevoel bezitten. Het Sterrenrijk biedt daarom de ruimte en vrijheid die nodig is voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen worden aangemoedigd om hun emoties te uiten en te leren omgaan met de gevoelens van anderen, zodat ze sociaal wenselijk gedrag kunnen ontwikkelen. Het respecteren van regels en het maken van afspraken zien we als fundamenteel voor een geordende en prettige schoolomgeving. Actieve groepsvorming is een belangrijk onderdeel van ons curriculum. Door leerlingen te stimuleren na te denken over hun eigen gedrag en dat van hun leeftijdsgenoten, bevorderen we wederzijds respect en waardering voor elkaars unieke eigenschappen. We leren kinderen dat ze als individu deel uitmaken van de maatschappij en hoe ze succesvol kunnen functioneren binnen een groep, waarbij het herkennen en benutten van elkaars kwaliteiten centraal staat. Deze aanpak bespreken we nauwgezet met onze ouders, met wie we een partnerschap aangaan in de opvoeding van hun kinderen. Samen bouwen we aan een positieve en ondersteunende leeromgeving.

Vertrouwen opbouwen en onderhouden

Creëren van rust en wederzijds respect

Ontwikkelen van sociale redzaamheid en zelfstandigheid

Hoe pakt Het Sterrenrijk de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?

Onze leerkrachten hanteren een positieve benadering, bieden persoonlijke aandacht en geven oprechte complimenten. Groepsvorming krijgt veel prioriteit, waarbij we sociaal-emotionele aspecten in de interactie tussen leerlingen continu aandacht geven. Als Kanjerschool implementeren we de Kanjertraining, waarbij de kanjerafspraken consequent worden nageleefd en waar nodig correcties plaatsvinden. Bij ongewenst gedrag gaan we in gesprek met het kind om de intentie te achterhalen. Gedrag zonder opzet vraagt om begeleiding en sturing: 'Hoe had je dit anders kunnen aanpakken? Wat kun je doen om het goed te maken?' Indien nodig, biedt de leerkracht suggesties. Opzettelijk ongewenst gedrag vereist correctie, eventueel via een stappenplan dat de procedure duidelijk beschrijft. Ons doel is echter om correcties zoveel mogelijk te voorkomen door proactief te handelen. Correcties vinden altijd plaats met respect voor het kind, dichtbij de leerling, terwijl we positief gedrag juist op afstand prijzen. We gebruiken de 'ik-boodschap' om kinderen de ruimte en veiligheid te geven om te reageren. Tijdens de Kanjerlessen voeren we ook vertrouwensoefeningen uit, mits de groepsdynamiek optimaal is. Deze oefeningen versterken het zelfvertrouwen van de kinderen ('anderen vertrouwen mij!') en worden begeleid door de leerkracht, die bepaalt of de groep er klaar voor is. Om het zelfvertrouwen verder te stimuleren, communiceren leerkrachten hun hoge verwachtingen, met name naar kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Positieve feedback wordt gecombineerd met duidelijke communicatie. Correctie is gepast wanneer een kind zijn best niet doet. Om zelfstandigheid te bevorderen, informeren leerkrachten wanneer ze beschikbaar zijn en leren ze kinderen hun problemen zelf op te lossen. Bij conflicten leren we kinderen eerst hun ongenoegen te uiten volgens de Kanjertraining (witte pet). Als het conflict aanhoudt, wordt het gemeld bij de leerkracht. We zijn zeer alert op pestgedrag en pakken dit onmiddellijk aan. Zowel de pesters als de gepeste kinderen worden begeleid om hun gedrag aan te passen, waarbij we nauw samenwerken met ouders en directie om de aanpak af te stemmen. Kanjerkringen en energizers versterken de groepsband en bevorderen een positieve sfeer waarin samenwerking en concentratie centraal staan. Onze omgangscoördinator is betrokken bij het anti-pestprotocol. We monitoren het welbevinden en het gevoel van veiligheid van leerlingen, personeel en ouders regelmatig via gesprekken en anonieme vragenlijsten.

Welke registratiemethoden hanteert Het Sterrenrijk voor sociale opbrengsten?

Basisschool Het Sterrenrijk registreert sociale opbrengsten middels de volgende methode:

  • Kanvas

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Het Sterrenrijk?

Op Het Sterrenrijk maken we gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kanjertraining

Inspectierapport Basisschool Het Sterrenrijk: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over basisschool Het Sterrenrijk in Heino. Wij streven naar hoogwaardig onderwijs voor al onze 342 leerlingen. Op deze pagina vindt u een overzicht van de inspectieresultaten en ons streven naar voortdurende verbetering. Ons team zet zich dagelijks in voor een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Bekijk de officiële rapporten om een compleet beeld te krijgen van onze onderwijskwaliteit en de positieve beoordelingen.

Resultaten | Het Sterrenrijk in Heino | [2025] Schoolregister