
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Heinenoord is 27,30 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke signaleringswaarde (85%) aanzienlijk. Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert de effectieve aandacht voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het schoolbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn breed gespreid: 25% vmbo-k/-(g)t en 12,5% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (12,5% vs. 1,01% regio). Dit sluit aan op de schoolweging (27,3) die wijst op een complexe leerlingenpopulatie met diverse ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Heinenoord | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per schooljaar, in januari en juni, worden de toetsen van het CITO-LVS Leerling in Beeld afgenomen in de groepen 3 t/m 7. Groep 1/2 maakt geen toetsen. De vorderingenvan de leerlingen worden bijgehouden op observatielijsten. Groep 8 maakt CITO LiB in oktober. Deze toetsen omvatten de vakgebieden Rekenen, Taalverzorging en Begrijpend lezen. Van afgenomen CITO-toetsen wordt een trendanalyse gemaakt door de leerkracht i.s.m. de kwalitietscoordinator. Na signalering en analyse kunnen we de kinderen optimaal helpen en begeleiden op waargenomen zorgpunten in de diverse toetsen. Door de trendanalyses zijn we beter in staat ons onderwijs af te stemmen op de individuele mogelijkheden van kinderen en kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs op verantwoorde wijze bewaken en zo nodig verbeteren. De leerkracht van de groepen 1 en 2 houdt d.m.v. observaties de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motoriek en het speelwerkgedrag van de kleuters bij. Naar aanleiding van deze observaties worden onderwijskundige vervolgstappen uitgewerkt voor de groep en/of individuele leerlingen. In groep 2 worden alle leerlingen ook gescreend op dyslexie. Leerlingen waarbij zorgen zijn m.b.t. het aanvankelijk leesproces gaan 'BOUW!-lezen. Dit gebeurt 4x per week op school met hulpouders en leerlingen uit de bovenbouw. Groep 8 neemt elk jaar deel aan de Doorstroomtoets van IEP (februari). Naast CITO-toetsen maken we gebruik van methode gebonden toetsen bij verschillende vakgebieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,45% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 37,93% boven advies uitkomt. Dit resultaat bevestigt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Voor het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen maken we o.a. gebruik van de methodes ‘Kwink’ en 'Trefpunt'. We leren de kinderen respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen, met daarbij aandacht voor seksualiteit en seksuele diversiteit. We maken gebruik van het digitale leerlingvolgsysteem ‘CIT0 - LiB’. Dit volgsysteem geeft ons de mogelijkheid om sociaal-emotionele problemen bij kinderen te signaleren en vervolgens passende acties te ondernemen, eventueel in overleg met onze schoolmaatschappelijk werker. Pesten op school is een probleem voor kinderen, ouders en leerkrachten. Pesten richt altijd schade aan. Zodra pesten wordt geconstateerd, wordt er zo snel mogelijk ingegrepen. De inbreng en medeverantwoordelijkheid van leerlingen vinden wij belangrijk in ons omgaan met pestgedrag. Ook tijdens de lessen uit ‘Kwink’ en uit ‘Trefpunt’ wordt er in alle groepen aandacht besteed aan het positief met elkaar omgaan. Hoe wij omgaan met pesten is beschreven in ons gedragsprotocol. Dit kunt u vinden op onze website en op scholenopdekaart.nl LEES MINDER
Welbevinden van de leerlingen
Waarden en normen (respect)
Positief zelfbeeld
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt 'Kwink' in alle groepen om sociale vaardigheden (waarden en normen) te oefenen, door samen met klasgenoten activiteiten en opdrachten te doen die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. De school vindt competenties als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en rekening houden met anderen essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Binnen Kwink wordt ook aandacht besteed aan actief burgerschap, mensenrechten, de democratische rechtsstaat, gelijke behandeling en verantwoording voor de leefomgeving. Tenslotte wordt binnen Kwink aandacht besteed aan de week tegen pesten, mediawijsheid en lentekriebels.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt Kijk! en CITO- Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Regenboog?
Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt Kwink en Trefpunt voor sociaal-emotioneel leren.