Openbare Basisschool Meander
De Hucht 2
1851 ZC Heiloo

Schoolweging

Schoolweging
26.21
Spreiding
5.87

De schoolweging van Meander Heiloo is 26,21 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,19% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsniveau van 96,61%. Een stabiele prestatie die consistent aansluit bij de onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,02% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8% en het vergelijkingsniveau van 63,97%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsconcept, zelfs met een complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 17,86% havo, 14,29% havo/vwo en 14,29% vwo (totaal 46,44%). Dit overtreft regionale gemiddelden (45,61%). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, wat afwijkt van vergelijkbare scholen (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMeander HeilooGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school worden de leerlingen van groep 3 tot en met 8 twee keer per jaar getoetst. Dit doen we met de toetsen van 'Leerling in Beeld'. De resultaten hiervan worden verzameld en geanalyseerd. Deze resultaten geven niet alleen een indicatie van de beheersing van de leerstof, maar ook over de ontwikkeling van de leerlingen. Daarnaast geeft het ons ook inzicht in hoeverre onze manier van lesgeven is beklijft, of dat interventies in het onderwijsaanbod noodzakelijk zijn. Buiten deze halfjaarlijkse toetsen maken wij gebruik van methode gebonden toetsen om te zien hoe de voortgang van onze leerlingen verloopt. Deze uitslagen worden twee keer per jaar geëvalueerd en indien nodig wordt het aanbod dan opnieuw afgestemd. Uiteraard wordt dit in samenspraak met ouders gedaan. We toetsen om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen en daarmee het onderwijs optimaal te kunnen afstemmen op de leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,14% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Met 42,86% boven advies toont de school sterke doorstroombegeleiding, consistent met hun focus op ontwikkelingsgericht monitoren.

Sociale ontwikkeling

Op obs Meander hebben we oog voor elkaar en hoort iedereen erbij. We vinden het belangrijk dat de kinderen zich breed en goed ontwikkelen. De voorwaarde hiervoor is dat zij zich veilig voelen, gezien worden en er ruimte is voor hun eigen identiteit. Binnen een duidelijke structuur geven we onze leerlingen de mogelijkheid om hun eigen verantwoordelijkheid leren te nemen. Op onze school gaan we met elkaar in gesprek. Er is een goede samenwerkingen tussen leerling, ouders, leerkracht en schoolleider. Waarbij we gebruik maken van elkaars knowhow. We willen alle leerlingen een stevige basis in omgangsvormen meegeven, waarin zij vaardigheden leren waar zij nu en de rest van hun (sociale) leven nog profijt van hebben. Dit doen wij volgens de KiVa-aanpak. Hierbij horen de onderstaande KiVa-regels vertaald naar de onderbouw (groep 1 t/m 4) en de bovenbouw (groep 5 t/m 8). Onderbouw: We willen samen een groep zijn want dat is fijn; Boos, verdrietig, blij: houd rekening met mij; We horen er allemaal bij: ik, hij en ook jij; We verschillen allemaal, dat maakt ons speciaal; We gaan goed met elkaar om; We helpen elkaar; We komen voor elkaar op. Bovenbouw: We doen aardig tegen elkaar en behandelen elkaar met respect; We maken er samen een fijne groep van; We praten met elkaar (in de ik-taal); We willen dat pesten stopt!; We gaan goed met elkaar om; We helpen elkaar; We komen voor elkaar op. Obs Meander neemt een belangrijke plek in, in de samenleving van onze wijk. LEES MINDER

Samen verantwoordelijk voor een fijne school

Leren in een veilige omgeving

(Zelf) vertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Meander voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Meander is in schooljaar 2023-2024 gestart met de sociaal-emotionele aanpak KiVa. KiVa is een schoolbreed programma gericht op leerlingen, leerkrachten, directie en ouders. Het bestaat uit een combinatie van interventies en zorgt voor een respectvolle cultuur waarin positief gedrag de norm is. KiVa ondersteunt klassenmanagement en werkt aan sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. De nadruk ligt op de groep als geheel, waarbij alle groepsleden gezamenlijk verantwoordelijk zijn dat iedereen met plezier naar school gaat. KiVa werkt preventief en curatief. De groepen 3 t/m 8 hebben wekelijks Humanistisch Vormings Onderwijs (HVO), gericht op sociale levenskunst en sociaal en ecologisch burgerschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Meander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Meander gebruikt de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Meander?

Openbare Basisschool Meander gebruikt KiVa, Humanistisch Vormings Onderwijs en 'De gouden weken' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.