Kindcentrum Willibrord
Boekenstein 47
1852 WS Heiloo

Schoolweging

Schoolweging
27.06
Spreiding
5.84

De schoolweging van Willibrordschool Heiloo is 27,06 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,7% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,7%). Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in basisvaardigheden, mede dankzij het vroegtijdige leerlingvolgsysteem en de gestructureerde toetsafname.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 57,3% behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (63,3%), toont de school hiermee aan passend maatwerk te bieden aan haar populatie. De focus op methodetoetsen en leerlingmonitoring vanaf groep 1 lijkt hieraan bij te dragen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 31,3% vmbo-(g)t, 18,8% havo en 25% gecombineerde havo/vwo-adviezen. Samen goed voor 75% theoretische uitstroom, aanzienlijk hoger dan vergelijkbare scholen (57,5%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, tegen 1% regionaal gemiddeld. Dit past bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillibrordschool HeilooGemeente AmsterdamNederland
LIB176.5175.23176.5

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ons onderwijs stemmen wij af op de kerndoelen die het Ministerie voor het basisonderwijs vastgesteld heeft. Bij de keuze van methodes zijn de kerndoelen een uitgangspunt. Door middel van het leerlingvolgsysteem toetsen wij meerdere malen per jaar ons onderwijs. De toetsresultaten worden vergeleken met de landelijke norm en de verwachting op schoolniveau. Dit geeft ons enerzijds de mogelijkheid ons onderwijs voortdurend te evalueren en bij te stellen. Anderzijds signaleren wij direct welke kinderen extra zorg nodig hebben. Om een individueel ononderbroken ontwikkelingsproces van het kind mogelijk te maken, moet de ontwikkeling van iedere leerling nauwkeurig worden gevolgd. Verzamelen van gegevens over de ontwikkelingen. In de eerste plaats gebeurt dit door de groepsleerkracht, door middel van observaties, aantekeningen, correctie van schriftelijk werk en toetsing. Daarnaast hanteert de school het CITO Leerlingvolgsysteem. Daarbij worden de leerlingen volgens een vast schema een of twee keer per jaar getoetst op het gebied van rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen met behulp van landelijk genormeerde toetsen. Tevens wordt van iedere leerling twee maal per jaar een observatielijst met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling ingevuld. Na een toetsperiode vindt een bespreking plaats van de IB-er met de leerkracht. Relevante gegevens van de groep en van de leerlingen worden vastgelegd. Er worden daarna afspraken gemaakt over groepsplannen en individuele handelingsplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Uitstekende doorstroomresultaten: 41,2% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 11,8% onder advies zit (gelijk aan landelijk gemiddelde). Dit reflecteert de zorgvuldige adviseringstrajecten met tussenadviezen in groep 7 en monitoring in het VO. De combinatie van hoge ambities en realiteitszin lijkt optimaal te werken.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen zich in een veilige, prettige omgeving kunnen ontwikkelen. In de Kanjertraining zien wij de normen en waarden van de school terug. De Kanjertraining leert kinderen positief te denken over zichzelf en de ander. Met een positief zelfbeeld kun je iemand anders teruggeven wat je wel of niet prettig vindt en kun je dit ook ontvangen. We praten over gedrag, dit kun je namelijk aanpassen. Wie je bent is in de basis goed, daar hoeven we niets aan te veranderen. We houden ons aan de volgende afspraken: Je bent te vertrouwen We vertrouwen elkaar Niemand lacht uit Niemand speelt de baas Niemand doet zielig LEES MINDER

Positief denken over jezelf

Positief denken over de ander

Ontwikkelen vanuit vertrouwen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Willibrord voor sociale ontwikkeling?

In de klassen van Kindcentrum Willibrord worden lessen gegeven vanuit de Kanjertraining. De manier waarop er met elkaar omgegaan wordt is niet alleen in lessen te vangen, maar het gaat juist om de manier hoe we buiten de Kanjerlessen met elkaar omgaan! Daarom besteden ze in het dagelijks handelen continu aandacht aan de Kanjertraining. Daarnaast volgen ze de kinderen door middel van de KanVas vragenlijsten. Leerkrachten vullen deze in, en vanaf groep 5 vullen ook de kinderen deze lijsten in. Deze uitkomsten worden geanalyseerd. Zonodig volgen hier actiepunten uit, zoals bijvoorbeeld kindgesprekken, oudergesprekken of observaties. Daarnaast vullen de kinderen vragenlijsten omtrent de sociale veiligheid in.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Willibrord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Willibrord gebruikt de Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Willibrord?

Kindcentrum Willibrord gebruikt de Kanjertraining methode voor sociaal-emotioneel leren.