De Springschans in Heiloo

Het team van De Springschans in Heiloo

Current section: team
Breedelaan 6
1851 Heiloo

Zie hier hoe het team van De Springschans is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Springschans. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Springschans bij jullie?

Ontdek hoe goed De Springschans bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Springschans zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Springschans. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (46.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Springschans werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Springschans gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij De Springschans: Continuïteit van Leren

Bij Basisschool De Springschans zorgen wij voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze prioriteit ligt bij het inzetten van eigen, vertrouwde teamleden voor vervanging bij ziekte of verlof. Dit garandeert een stabiele leeromgeving en behoud van de lesstructuur voor uw kind. Indien interne vervanging niet mogelijk is, doen wij een beroep op de professionele basispool van ISOB. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te schakelen en gekwalificeerde invallers in te zetten. Zeldzame situaties waarin geen externe hulp beschikbaar is, vereisen soms het tijdelijk verdelen van een klas over andere groepen. Dankzij onze gestructureerde weekprogramma's ontvangen de leerlingen altijd passende lesstof en opdrachten die aansluiten bij het curriculum. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle vervangingsopties ontoereikend zijn, vragen wij ouders vriendelijk om de kinderen thuis te houden. Wij begrijpen dat dit een uitdaging kan zijn en bieden daarom, in overleg, flexibele opvangmogelijkheden indien u zelf niet voor opvang kunt zorgen. Onze ervaring met thuisonderwijs tijdens de coronaperiode heeft ons geleerd om effectieve online leeroplossingen te ontwikkelen. De methodiek hiervoor is vastgelegd in een gedetailleerde kwaliteitskaart en kan direct worden ingezet mocht de situatie dit vereisen, zodat de educatieve ontwikkeling van uw kind altijd gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van De Springschans werkt vanuit een gezamenlijke missie en visie aan het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Springschans

6

Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Springschans
Rekenspecialist Basisonderwijs
Hoogbegaafdheid Specialist Heiloo
Taalspecialist Basisschool
Gedragsspecialist Onderwijs
IPC Coördinatoren De Springschans

Toelichting van de school:

Op basisschool De Springschans zetten wij vol in op de ontwikkeling van elke leerling. Meerdere toegewijde collega's volgen momenteel gespecialiseerde opleidingen. Dit versterkt onze expertise op cruciale gebieden zoals taal, rekenen en de begeleiding van meer- en hoogbegaafde kinderen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Heiloo
Intern Begeleider De Springschans
Hoogbegaafdheid Specialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Het welzijn van uw kind staat centraal bij De Springschans. Een van onze leerkrachten is specifiek geschoold in het sociaal-emotionele programma 'Leefstijl'. Daarnaast hebben diverse teamleden de afgelopen jaren aanvullende cursussen gevolgd gericht op gedragsontwikkeling. Dit stelt ons in staat om kinderen optimaal te begeleiden bij hun sociaal-emotionele groei.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Onderwijs
Intern Begeleider Heiloo
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid De Springschans

Toelichting van de school:

Wij bevorderen een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak voor iedere leerling. Een gespecialiseerde leerkracht focust op het sociaal-emotioneel programma 'Leefstijl' en de 'GIP'-aanpak. Deze aanpak verbetert het pedagogisch en didactisch handelen, zowel groeps- als individueel gericht, wat leidt tot betere leerresultaten.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Basisschool
Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs De Springschans

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren we actief. De Springschans beschikt over gespecialiseerde vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs. Zij verzorgen met enthousiasme de lessen voor zowel de kleutergroepen als de groepen 3 tot en met 8.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van alle leerlingen zijn onze hoogste prioriteit. Voor de reguliere veiligheidseisen zijn alle leerkrachten van De Springschans BHV-gecertificeerd. Dit garandeert een veilige omgeving waarin uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Na-schoolse activiteiten; een wisselend aanbod.

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Een Diepgaande Kijk op Passend Onderwijs bij De Springschans

Bij De Springschans geloven we in het bieden van thuisnabij onderwijs dat aansluit bij de unieke ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind. We zetten ons actief in om de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen tijdig te signaleren en te analyseren, altijd in nauwe samenwerking met ouders en de kinderen zelf. Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs in 2014, focussen we niet alleen op de potentie van het kind, maar ook op de capaciteiten van onze school. Dit stelt ons in staat om een onderwijsleeromgeving te creëren die optimaal is afgestemd op de individuele leerbehoeften. Wanneer een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan onze eigen middelen kunnen bieden, zoeken we samen met u naar de beste oplossing. Deze oplossingen kunnen bestaan uit extra begeleiding binnen onze schoolmuren, ondersteund door expertise uit het samenwerkingsverband. In uitzonderlijke gevallen, en altijd in overleg met u, verkennen we ook mogelijkheden op andere scholen met een passender aanbod. Het samenwerkingsverband en ons schoolbestuur bieden hierbij waardevolle ondersteuning. **JONK: Uw Gids voor Passend Onderwijs in Noord-Kennemerland** Wij begrijpen dat passend onderwijs vragen kan oproepen. JONK (Jeugd- en Oudersteunpunt Noord-Kennemerland) is er om ouders en jongeren te informeren over de mogelijkheden binnen het regulier en speciaal (basis)onderwijs. JONK is een essentieel steunpunt voor gezinnen woonachtig in Alkmaar, Bergen, Dijk en Waard en Heiloo. Bezoek www.jo-nk.nl voor uitgebreide informatie. Voor persoonlijk advies kunt u contact opnemen met Eva Schmidt-Cnossen via 06-30383332. Wij luisteren graag naar uw verhaal en denken met u mee. **Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning** Onze toewijding aan continue verbetering uit zich in gerichte scholing voor ons team, zowel individueel als in groepsverband. Deze trainingen richten zich op belangrijke aandachtsgebieden die direct ten goede komen aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Momenteel ligt de focus op: * **Hoogbegaafdheid (HB)**: Het herkennen en stimuleren van hoogbegaafde leerlingen. * **Taalontwikkeling**: Versterking van taalvaardigheden voor optimale communicatie. * **Rekenen**: Verbetering van rekenkundige vaardigheden en probleemoplossend vermogen. * **Thematiseren**: Het verdiepen van kennis door thematische projecten. * **Gedragsontwikkeling**: Het bieden van ondersteuning bij gedragsaspecten. * **Dynamische Schooldag**: Het optimaliseren van de dagstructuur voor maximale leeropbrengst.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Springschans Heiloo

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

Ons schoolplan beschrijft de toekomstvisie en de concrete doelen voor de komende vier jaar. Via het instrument 'De Schoolmonitor' leggen we jaarlijks de voortgang vast van onze onderwijsaanpak en de ontwikkeling van nieuwe initiatieven. Voor specifieke vak- en aandachtsgebieden hanteren we ambitie- en kwaliteitskaarten. Hierin detaileren we de doelstellingen en de methoden om deze te realiseren. Een voorbeeld hiervan is onze ambitiekaart voor burgerschapsvorming. Deze kaart omvat doelstellingen zoals het bevorderen van respect voor democratische waarden, het bijbrengen van kennis over gelijkheid en vrijheid, en het stimuleren van medeverantwoordelijkheid voor maatschappelijke normen zoals integriteit en verdraagzaamheid. De uitvoering hiervan gebeurt via de sociale vaardigheidsmethode LEEFSTIJL vanaf groep 1 en humanistisch vormend onderwijs (HVO) vanaf groep 6. De leerlingenraad denkt actief mee over schoolverbeteringen en we organiseren lessen over mediawijsheid en relaties. Burgerschapsonderwerpen komen aan bod binnen IPC-thema's, Nieuwsbegrip en de leerlingvolgmodule LIB. We streven ernaar dat leerlingen respectvol met elkaar omgaan, een eigen mening vormen en deze respectvol uiten. Externe professionals verzorgen het HVO-onderwijs wekelijks, en de leerlingenraad komt regelmatig bijeen. Jaarlijks evalueren we de voortgang en stellen we bij waar nodig, met als doel het continu verbeteren van ons onderwijs en het behalen van onze ambitieuze doelen.

Hoe waarborgt De Springschans de onderwijskwaliteit?

Ons kwaliteitsbeleid is gericht op het continu verbeteren van ons onderwijs. We gebruiken diverse instrumenten, procedures en overlegvormen om de kwaliteit te meten, te bewaken en te verhogen. Dit proces volgen we volgens de PDCA-cyclus: Plan, Do, Check, Act. Essentiële instrumenten die we inzetten zijn methodegebonden toetsen, het leerlingvolgsysteem LIB (Leerling in Beeld), het administratiesysteem ESIS, de Schoolmonitor, het Bekwaamheidskompas voor leerkrachtvaardigheden en specifieke borgingsinstrumenten zoals succesmaten en kwaliteitskaarten. De directeur en intern begeleider voeren periodiek gesprekken met leerkrachten om hen te ondersteunen bij kwaliteitsbewaking. Regelmatige klassenbezoeken, zowel korte 'flitsbezoeken' als grondige tweejaarlijkse observaties, vormen de basis voor individuele en schoolbrede doelstellingen. Jaarlijks evalueren we de kwaliteitsrealisatie aan de hand van het 'zelfevaluatie' model van ISOB, wat ook de basis vormt voor onze tweejaarlijkse gesprekken met de kwaliteitsadviseur. Bovendien vindt er minimaal eens per twee jaar een interne audit plaats, uitgevoerd door een directie/IB-groep van een andere ISOB-school, om onze kwaliteitsborging te toetsen.

Ontwikkeling en Opvang voor Jonge Kinderen op De Springschans

Toelichting van de school

Op Basisschool De Springschans in Heiloo bieden we een stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Voor hoogwaardige kinderopvang en educatieve programma's werken we nauw samen met Villa Lilla. Zij verzorgen Vroegschoolse Educatie (VVE), peuteropvang en buitenschoolse opvang (BSO) direct op onze schoollocatie. Deze geïntegreerde aanpak zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang, onderwijs en vrije tijd, met regelmatige afstemming tussen onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's zijn er voor jonge kinderen op De Springschans?

Basisschool De Springschans biedt, in samenwerking met Villa Lilla, een uitgebreid programma voor de allerkleinsten. Dit omvat Vroegschoolse Educatie (VVE), peuteropvang en buitenschoolse opvang (BSO). Deze diensten zijn direct toegankelijk op onze school, waardoor een gestroomlijnde dagelijkse routine voor uw kind gegarandeerd is. We focussen op een warme en stimulerende omgeving waar jonge kinderen spelenderwijs leren en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Met welke partners werkt De Springschans samen voor het jonge kind aanbod?

Voor het aanbod gericht op jonge kinderen, waaronder peuteropvang en Vroegschoolse Educatie (VVE), werkt Basisschool De Springschans nauw samen met Villa Lilla. Villa Lilla is een erkende kinderopvangorganisatie die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van peuters en jonge kinderen. Zij bieden professionele opvang en educatieve programma's die aansluiten bij de behoeften van onze jongste leerlingen. Deze samenwerking garandeert een consistente en kwalitatieve begeleiding gedurende de eerste jaren van de ontwikkeling van uw kind.

Voor het aanbod gericht op jonge kinderen, waaronder peuteropvang en Vroegschoolse Educatie (VVE), werkt Basisschool De Springschans nauw samen met Villa Lilla. Villa Lilla is een erkende kinderopvangorganisatie die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van peuters en jonge kinderen. Zij bieden professionele opvang en educatieve programma's die aansluiten bij de behoeften van onze jongste leerlingen. Deze samenwerking garandeert een consistente en kwalitatieve begeleiding gedurende de eerste jaren van de ontwikkeling van uw kind.

Team | De Springschans in Heiloo | [2025] Schoolregister