De Springschans
Breedelaan 6
1851 MA Heiloo

Schoolweging

Schoolweging
24.74
Spreiding
5.34

De schoolweging van De Springschans Heiloo is 24,74 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,4% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. De score ligt slechts 0,9% lager dan bij vergelijkbare scholen, wat een stabiele basis weergeeft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort 62,7% voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 56,2%. Dit geeft aan dat een meerderheid van de leerlingen de ambitieuze leerdoelen behaalt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 66,9%, wat De Springschans uitdaagt om de differentiatie verder te verfijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 29,4% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 11,8% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (0%), wat lager ligt dan regionale vergelijkingsscholen (1,01%). Dit reflecteert de nadruk op zelfstandigheid en doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Springschans HeilooGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten met verschillende Cito-toetsen, Leerling in Beeld (tevens sociaal/emotioneel), de observatielijst uit KIJK! (een instrument om de ontwikkeling van kleuters te volgen), het Pi-dictee (voor zwakke spellers), de AVI-toets en de drie minutentoets (DMT) om het technisch leesniveau te kunnen bepalen. De tussenresultaten worden periodiek besproken tussen de intern begeleider en groepsleerkrachten. Indien nodig leiden de uitslagen tot bijstellingen van het onderwijsprogramma voor de betreffende leerling(en).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,5% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Echter, 25,9% stroomt door boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat aansluit bij het schoolspecifieke accent op 'eigen verantwoordelijkheid en leerhouding'. De school zou de begeleiding van risicoleerlingen kunnen intensiveren.

Sociale ontwikkeling

Het team van de Springschans biedt kinderen met behulp van de methode Leefstijl de gelegenheid om hun sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen. Dit betekent dat we de kinderen willen laten leren hoe ze samen kunnen spelen, samen kunnen werken, luisteren, praten, rekening met elkaar kunnen houden, hun zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen, gevoelens uiten, conflicten kunnen oplossen en kunnen omgaan met groepsdruk.

samen spelen en samenwerken

rekening houden met elkaar

omgaan met conflicten

Wat is de werkwijze van De Springschans voor sociale ontwikkeling?

De Springschans gebruikt het programma Leefstijl, dat past bij de visie en kernwaarden van de school. Leefstijl stimuleert positief gedrag door het oefenen van vaardigheden. Het programma wordt geborgd met een ambitie/kwaliteitskaart en staat minimaal 1x per schooljaar op de agenda van een studiedag. Onderdelen van de aanpak zijn gevisualiseerd voor de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Springschans om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Springschans gebruikt Kijk! en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Springschans?

De Springschans gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.