Openbare Basisschool Heiligerlee
Schoollaan 5
9677 PV Heiligerlee

Schoolweging

Schoolweging
32.9
Spreiding
4.69

De schoolweging van Openbare Basisschool Heiligerlee is 32,90 , met een spreiding van 4,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt dat de basisvaardigheden voor alle leerlingen gewaarborgd zijn, ook bij dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,6% behaalt het streefniveau - 16,9% boven de inspectienorm van 38,7%. Dit overtreft het provinciaal gemiddelde (50,2%) en toont dat meer dan de helft van de leerlingen hogere onderwijsdoelen bereikt, ondanks een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 25% havo/vwo en 25% vmbo-k/gt (versus 10,9% en 5,6% regio). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt (versus 1% regionaal), maar er is een focus op doorstroomcombinaties (vmbo-k/gt en havo/vwo). 75% van de adviezen bevindt zich in theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOpenbare Basisschool HeiligerleeGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76175.23177.25

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school maakt gebruik van een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de totale ontwikkeling van alle leerlingen. Resultaten van de methode gebonden en methodeonafhankelijke toetsen van CITO worden door de groepsleerkracht(en) vastgelegd in ParnasSys. Sociaal-Emotionele ontwikkeling: Twee keer per schooljaar, in november en april, wordt Kindbegrip (sociaal emotioneel programma) in ParnasSys ingevuld door de leerkracht en door leerlingen vanaf groep 5/6. Cognitieve ontwikkeling en vaardigheden: In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de Observatielijsten “leerlijn het jonge kind” op alle ontwikkelgebieden. Deze leerlijnen zijn mede opgesteld vanuit de SLO-doelen voor het jonge kind. Daarnaast maakt de school voor leerlingen van groepen 4, 6 en 8 gebruik van de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) met als doel het leerstofaanbod af te kunnen stemmen op de leerlingen. Twee keer per jaar worden de resultaten van de leerlingen van groep 3 t/m 8 vastgesteld aan de hand van genormeerde methodeonafhankelijke CITO toetsen. Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau wordt cyclisch gewerkt aan de hand van het de methode plan - do - check - act.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

87,5% volgt het advies exact (12,5% lager). Opvallend is het compleet ontbreken van leerlingen die boven advies presteren, mogelijk gerelateerd aan de al hoge adviesambitie. De onderadvisering (12,5%) ligt net boven landelijk gemiddelde (11,8%).