Basisschool Heidepoort
Margrietstraat 2
4566 AN Heikant

Schoolweging

Schoolweging
31.32
Spreiding
6.99

De schoolweging van Heidepoort is 31,32 , met een spreiding van 6,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.6% geslaagden overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43.5%. Dit benadrukt de effectiviteit van de focus op maatwerk en ontwikkelingsgericht onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een breed adviesspectrum: bij de laatste uitstroom koos 50% voor havo/vwo-niveaus (2021-2022), tegen 38% in de regio. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes, met 7.7% praktijkonderwijsadvies in 2012-2013 (vs. 5% regionaal gemiddeld).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente HulstGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We bepalen regelmatig de tussenresultaten door observaties en de afname van methode-toetsen. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen (CITO-Leerling in beeld-toetsen). De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd door middel van actielijsten. Bij de methode-onafhankelijke toetsen wordt er vooral gekeken of de groep genoeg gegroeid is in vaardigheidsscore, maar ook of de leerlingen individueel een voldoende groei hebben doorgemaakt. Vervolgens worden er doelen gesteld en acties geformuleerd voor de komende periode. Twee keer per jaar worden de resultaten van de Leerling in beeld-toetsen geanalyseerd. Het zorgteam bereidt de bespreking voor door een overzicht te maken van de resultaten van de Leerling in beeld-toetsen. Het zorgteam formuleert vooraf de zorgsignalen die te zien zijn. In het team gaan we op zoek naar verklaringen, maar vooral naar passende interventies. We gaan oplossingsgericht te werk: we stellen doelen, kiezen passende interventies en evalueren na een periode.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

De monitoring toont slechts 5% onderadvisering in 2023-2024, lager dan landelijk (11.8%). 16.7% presteert boven advies, wat aansluit bij het beleid van 'maximale ontwikkelkansen' volgens het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We benutten het kleinschalige van onze school door het creëren van een laagdrempelig en warm sociaal klimaat. Dat kenmerkt zich in de eerste plaats door veiligheid, openheid en respect. We werken actief aan een positieve schoolcultuur, waarin alle betrokkenen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen ondanks individuele verschillen. Veiligheid is één van de drie kernwaarden binnen ons kindcentrum. We streven er naar dat ieder kind zich thuis voelt op Heidepoort. Ieder kind mag zijn wie hij is en hoort erbij. Dit draagt bij aan een positief zelfbeeld, vertrouwen en weerbaarheid. We geven elkaar de ruimte om te zijn wie je bent. We waarderen de ander en houden rekening met elkaar. Veiligheid betekent voor ons ook dat we in een open cultuur met elkaar samenwerken, waarin we zorgvuldig communiceren. LEES MINDER

veiligheid

openheid

respect

Wat is de werkwijze van Basisschool Heidepoort voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Heidepoort gebruikt Kindbegrip van ParnasSys voor registratie en analyse van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Leerkrachten observeren en analyseren sociaal-emotionele competenties van leerlingen in de groepen 1 tot en met 8 en stemmen hun handelen daarop af. Kindbegrip biedt een overzicht van het sociaal-emotioneel leren en helpt bij het bepalen welke leerlingen extra aandacht nodig hebben. Zie ook het document "Informatie sociaal-emotioneel-leren" op Scholen op de kaart.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Heidepoort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Heidepoort gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Heidepoort?

Basisschool Heidepoort gebruikt Kwink op school als methode voor sociaal-emotioneel leren.