De Bolderik in Heeswijk-Dinther

Het team van De Bolderik in Heeswijk-Dinther

Current section: team
Het Geleer 33
5473 Heeswijk-Dinther

Zie hier hoe het team van De Bolderik is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Bolderik. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Bolderik bij jullie?

Ontdek hoe goed De Bolderik bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Bolderik zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Bolderik. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Bolderik werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Bolderik gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool De Bolderik

Bij Basisschool De Bolderik streven we naar ononderbroken kwaliteitsonderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Of het nu gaat om ziekte of nascholing, wij zetten flexibel inzetbare collega's in om de continuïteit te waarborgen. Deze interne flexibiliteit zorgt ervoor dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van een tijdelijke afwezigheid. Het landelijke lerarentekort kan echter uitdagingen met zich meebrengen, waarbij de vraag naar vervanging soms groter is dan het aanbod van beschikbare leerkrachten. In dergelijke situaties onderzoeken we proactief passende oplossingen om de impact op het onderwijs te minimaliseren. Denk hierbij aan het inschakelen van externe, maar aan onze school verbonden, krachten die bekend zijn met onze onderwijsmethoden en schoolcultuur. Indien nodig, en als aanvulling op interne oplossingen, kunnen we ook samenwerken met partners zoals Qrabbl voor de inzet van instructeurs. In uitzonderlijke gevallen, wanneer andere opties ontoereikend zijn, kunnen klassen tijdelijk worden opgesplitst en de leerlingen verdeeld over andere groepen, of kan een groep voor een korte periode onderwijs ontvangen van een invaller. Ons primaire doel blijft het bieden van een stabiele en leerzame omgeving voor elke leerling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elk Kind op De Bolderik

5

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider
Gespecialiseerde Rekenspecialist
Ervaren Remedial Teacher
Specialist Jonge Talenten en Meerbegaafdheid
Vakbekwame Taalspecialist

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van vijf specialisten staat klaar om uw kind extra te ondersteunen op het gebied van taal en rekenen. Deze experts, waaronder onze intern begeleider, rekenspecialist, remedial teacher, specialist meer- en hoogbegaafdheid en taalspecialist, werken nauw samen om het beste onderwijs te garanderen. De expertise binnen ons team wordt schoolbreed ingezet, waarbij we uitgaan van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van elk kind. De specifieke aanpak en methodieken voor elke groep zijn vastgelegd in onze 'Bolderikwijzers', onze kwaliteitskaarten. Deze bieden een duidelijk pad naar de gestelde leerdoelen voor de meeste leerlingen. Indien een kind ondanks extra inzet, zoals aangepaste leertijd, verwerkingsstrategieën of extra instructie, de gewenste resultaten niet behaalt, zoeken de leerkrachten in overleg met onze specialisten naar alternatieve oplossingen. Dit kan zowel aanpassing van doelen als van de lesmethoden omvatten. Als we, ondanks alle interventies, merken dat we de leerdoelen niet optimaal kunnen realiseren, schakelen we de expertise in van externe professionals binnen ons samenwerkingsverband om de best mogelijke ondersteuning te bieden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Specifieke Gedragsspecialist
Betrokken Intern Begeleider
Ondersteunende Remedial Teacher
Aandachtige Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het algemene welzijn van uw kind zetten wij onze gespecialiseerde teamleden in. Onze gedragsspecialist, intern begeleider, remedial teacher en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. De werkwijze en de aanpak voor dit aandachtsgebied zijn vergelijkbaar met die beschreven onder 'Academische Groei: Taal en Rekenen'. We passen onze strategieën aan om elk kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft voor een optimale persoonlijke ontwikkeling.

4

Gedrag, Studiehouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Deskundige Gedragsspecialist
Ondersteunende Intern Begeleider
Gerichte Remedial Teacher
Specialist voor Jonge Talenten en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Om een positieve gedragsontwikkeling, een effectieve studiehouding en een succesvolle taakaanpak te bevorderen, beschikt De Bolderik over een team van vier specialisten. Deze experts bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Onze aanpak voor gedrag, studiehouding en taakaanpak volgt dezelfde principes als beschreven bij de academische ondersteuning. Door nauwe samenwerking en het toepassen van bewezen methodieken, streven we ernaar elk kind te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Praktische Intern Begeleider
Stimulerende Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Voor de ontwikkeling van motorische vaardigheden en de lichamelijke groei van uw kind, zetten wij onze intern begeleider en remedial teacher in. Zij bieden ondersteuning om kinderen te helpen hun fysieke potentieel te maximaliseren. De strategieën die we hanteren voor motorische en lichamelijke ontwikkeling zijn afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Zoals toegelicht bij taal en rekenen, evalueren we continu de voortgang en passen we onze aanpak aan waar nodig.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment hebben wij geen specifieke specialisten aangesteld voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Wij verwijzen in dergelijke gevallen naar de juiste externe zorgverleners en werken nauw samen met ouders en professionals om de benodigde ondersteuning te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Podium
Kinderopvang en BSO Kindertuin
TSO Kinderstralen
Groen speelplein
Moestuin en kippen

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool De Bolderik

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Onderwijsondersteuning

Op De Bolderik zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Hoewel de meeste kinderen zich goed ontwikkelen met onze basisondersteuning, bieden we ook extra hulp waar nodig. Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft, werken leerkrachten nauw samen met ouders. Samen met de intern begeleider (IB'er) bepalen we de best passende onderwijsondersteuning. De IB'er coördineert de zorg op alle niveaus en ontwikkelt preventief beleid. Een digitaal leerlingendossier wordt zorgvuldig bijgehouden en besproken tijdens regelmatige zorgoverleggen. Ouders hebben inzage in deze dossiers, die vijf jaar na het verlaten van de school worden vernietigd, met waarborging van privacy. Ons schoolondersteuningsteam, bestaande uit de leerkracht, IB'er en externe jeugdprofessionals, stelt individuele plannen op. Indien nodig organiseren we multidisciplinair overleg (MDO) om de ondersteuning te optimaliseren. Elk kind met extra ondersteuningsbehoeften krijgt een handelingsplan, waarin onderwijsbehoeften, uitstroomperspectief en passende interventies worden vastgelegd. De Bolderik is aangesloten bij Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30 06 (SWV PO 30 06) voor passend onderwijs. Dit stelt ons in staat om kinderen met specifieke behoeften, zoals dyslexie, gedragsproblemen, meer- of hoogbegaafdheid, of taalachterstanden, de juiste begeleiding te bieden. Meer informatie over de organisatie en werkwijze van passend onderwijs is te vinden op de website van SWV PO 30 06. Ons Schoolondersteuningsprofiel en de aansluiting bij regio 30.06 bieden een duidelijk kader voor de ondersteuning van onze leerlingen. De Ondersteuningsplanraad (OPR), met vertegenwoordigers van ouders en medewerkers, stemt in met het Ondersteuningsplan en is gesprekspartner van het samenwerkingsverband. Vragen over passend onderwijs kunnen gesteld worden via het Ouder- en jeugdsteunpunt 30 06. De Bolderik blijft zich continu ontwikkelen in het bieden van optimale ondersteuning. De betrokkenheid van specialisten bij leerling- en groepsgerelateerde vragen wordt verder vergroot. Door de samenwerking met Kindertuin kinderopvang en hun peutergroep in onze school, kunnen we extra ondersteuningsbehoeften vroegtijdig signaleren en preventieve interventies inzetten, wat bijdraagt aan een soepele overgang naar de kleutergroep.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Bolderik Visie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, geldig voor de periode 2025-2028, vormt de leidraad voor de ontwikkeling van Basisschool De Bolderik. Het document wordt jaarlijks geactualiseerd met een concreet 'SAAM* voornemen en verantwoorden', waarin specifieke doelen, tijdlijnen en resultaten worden vastgelegd. Voor 2025 focussen we op het 'Beweeg Je Wijs'-programma voor groep 1 tot en met 4. Dit initiatief erkent de cruciale rol van neuro-motorische ontwikkeling voor academisch succes. Door gerichte bewegingsactiviteiten bevorderen we essentiële vaardigheden zoals evenwicht, ruimtelijk inzicht en fijne motoriek, wat bijdraagt aan betere concentratie, rekenen, lezen en schrijven. Dit programma legt een sterke basis voor het leerproces door spel en doelbewuste beweging te combineren. Daarnaast zetten we ons in voor het versterken van kernvaardigheden in rekenen en taal, met speciale aandacht voor leesmotivatie. Burgerschapsvorming wordt geïntegreerd in ons thematisch onderwijs, waarbij we gebruikmaken van diverse bronnen en lokale partners. Veiligheid, zowel sociaal als fysiek, staat centraal, met preventieve maatstaven en een focus op weerbaarheid en welbevinden via een schoolbrede aanpak. Ons brede thematische aanbod, verrijkt door lokale samenwerkingen en expertise van ouders, stimuleert leren binnen wereldoriëntatie, burgerschap, cultuur en digitale geletterdheid. Als team investeren we continu in professionele groei door reflectie, feedback en samenwerking, ondersteund door onze IB-er. We streven naar een efficiënte en transparante werkwijze, gemonitord via de PDCA-cyclus en collegiale visitaties. Het zichtbaar maken van leerprocessen via portfolio's en leergesprekken versterkt de doelbewustheid en het eigenaarschap van onze leerlingen.

Hoe realiseert De Bolderik haar onderwijsdoelen?

Op De Bolderik hanteren we hoge verwachtingen en zijn we gezamenlijk toegewijd aan de schoolresultaten. Onze collegiale cultuur bevordert interne audits en kritische reflectie, waarbij we elkaar bezoeken en feedback geven om onze onderwijspraktijk continu te verbeteren. Deze transparantie, waarbij we open zijn over successen en ontwikkelpunten, is kenmerkend voor onze aanpak. We werken gedurende het schooljaar planmatig aan onze doelen, die we regelmatig bespreken tijdens studiedagen en werksessies. Deze continue focus zorgt ervoor dat de ambities levend blijven en het team gezamenlijk de juiste koers vaart. Twee keer per jaar evalueren we ons proces, inclusief de medezeggenschapsraad (MR), en rapporteren we de voortgang aan het College van Bestuur. De ontwikkelingen presenteren we tweemaal per jaar middels een 'SAAM&Vatting' aan ouders en andere betrokkenen, wat zorgt voor betrokkenheid en gedeeld begrip van onze schoolse missie.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) op Basisschool De Bolderik

Toelichting van de school

Basisschool De Bolderik zet zich, in lijn met de Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie, in voor een optimale start voor alle jonge kinderen in Heeswijk-Dinther. De gemeente Bernheze streeft ernaar om 100% van de doelgroepkinderen te bereiken met een kwalitatief VVE-programma. Wij, als basisschool, werken nauw samen met peutercentra en kinderopvangorganisaties om deze ambitie te realiseren. Onze samenwerking is gericht op het creëren van een solide basis voor de ontwikkeling van elk kind. We leggen de nadruk op een soepele overgang van de voorschoolse opvang naar het basisonderwijs. Door gezamenlijke afspraken en een gedeelde visie waarborgen we een doorlopende leerlijn voor alle kinderen, met extra aandacht voor degenen die dit nodig hebben. Binnen de kernen Heeswijk-Dinther en Loosbroek hebben de basisscholen het initiatief genomen om de samenwerking met peutercentra en kinderopvangorganisaties te versterken. Een speciaal netwerk, bestaande uit vertegenwoordigers van scholen, opvang, de GGD en de gemeente, komt regelmatig bijeen. Hierin worden afspraken gemaakt over de afstemming en monitoring van de ontwikkeling van kinderen, zodat een naadloze aansluiting tussen verschillende onderwijsfasen gegarandeerd is. Met ouderlijke toestemming dragen we mondeling informatie over aan onze kleuterleerkrachten, eventueel in aanwezigheid van ouders en de intern begeleider.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Bolderik extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Bolderik biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van de vroege ontwikkeling. Ons aanbod is afgestemd op de specifieke behoeften van jonge kinderen om een sterke start te garanderen.

Ja, Basisschool De Bolderik biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van de vroege ontwikkeling. Ons aanbod is afgestemd op de specifieke behoeften van jonge kinderen om een sterke start te garanderen.

Ontdek ons uitgebreide aanbod voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang.

Met welke partners werkt Basisschool De Bolderik samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met vooraanstaande partners zoals Kindertuin om een breed en kwalitatief hoogstaand educatief aanbod te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale aansluiting tussen kinderopvang en basisonderwijs.

Wij werken nauw samen met vooraanstaande partners zoals Kindertuin om een breed en kwalitatief hoogstaand educatief aanbod te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale aansluiting tussen kinderopvang en basisonderwijs.

Team | De Bolderik in Heeswijk-Dinther | [2025] Schoolregister