
De resultaten van De Bolderik in Heeswijk-Dinther
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Bolderik, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Bolderik bij jullie?
Ontdek hoe goed De Bolderik bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau: De basis voor succes op De Bolderik
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school. Op De Bolderik streven we ernaar dit niveau ruimschoots te overtreffen, wat bijdraagt aan een sterke basis voor de verdere schoolcarrière van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en prestaties op De Bolderik
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht in staat te stellen dit hogere niveau te bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de leerlingpopulatie, een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen dit niveau naar verwachting moeten halen. Bij Basisschool De Bolderik zetten we ons in om ook op dit gebied uitstekende resultaten te behalen, ter ondersteuning van de individuele ontwikkeling van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Bolderik?
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Basisschool De Bolderik in Heeswijk-Dinther begeleidt leerlingen en ouders hierin met zorgvuldige advisering. Voorlopig schooladvies In groep 7 wordt een voorlopig schooladvies opgesteld. Dit advies is gebaseerd op een brede evaluatie van de leerprestaties en de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Factoren zoals resultaten op toetsen, observaties en de algemene werkhouding worden meegenomen. Dit voorlopige advies wordt gedeeld met ouders en de leerling tijdens een gesprek, om hen te helpen bij het verkennen van passende scholen voor het voortgezet onderwijs. Een goede oriëntatie is essentieel. Definitief schooladvies Het definitieve schooladvies, opgesteld door de leerkracht van groep 8 in samenwerking met de intern begeleider en andere leerkrachten, is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. De communicatie hierover verloopt via de basisschool. De school hecht veel waarde aan passende advisering, waarbij de ontwikkeling van elk kind nauwlettend wordt gevolgd. Dit resulteert in een laag percentage leerlingen dat tijdens de middelbare school van niveau verandert, wat de correctheid van de adviezen onderstreept. Overstapservice Onderwijs De Bolderik maakt gebruik van de Overstapservice Onderwijs (OSO) voor een veilige en efficiënte digitale uitwisseling van onderwijskundige rapporten tussen basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Bevordering van Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Bolderik
Op Basisschool De Bolderik geloven we sterk in de kracht van verbinding en het omarmen van ieders unieke eigenheid. Wij koesteren een omgeving waarin we gezamenlijk en doelbewust werken aan de beste versie van onszelf, onze medemens en de wereld om ons heen. Deze kernwaarden vormen de basis van ons onderwijs en zijn leidend voor alle betrokkenen: onze leerlingen, hun ouders en ons toegewijde team. We stellen ambitieuze doelen en hoge verwachtingen, altijd met drie essentiële uitgangspunten in gedachten: we sluiten niemand buiten, we gaan uit van ieders goede intenties en we waarderen ieder kind zoals het is. Onze focus ligt op het leerproces van elk kind. Zodra we de vooruitgang in de ontwikkeling van een kind waarnemen, beschouwen we dit als een prachtig resultaat. We stimuleren veerkracht en zelfvertrouwen, zodat kinderen zelfstandig kunnen leren, handelen en vol vertrouwen in hun eigen capaciteiten kunnen geloven. Zo stellen we elk kind in staat om in elke situatie de beste versie van zichzelf te zijn, nu en in de toekomst.
Verbinding en Samenwerking
Respect voor Eigenheid
Doelbewuste Groei
Hoe bevordert Basisschool De Bolderik de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op Basisschool De Bolderik vinden we het cruciaal dat kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig, gezien en gehoord voelen. Dit creëert de ideale voorwaarden voor hun ontwikkeling, waar we gezamenlijk verantwoordelijkheid voor dragen. Ons team heeft gespecialiseerde training gevolgd in Pedagogisch Tact en we stimuleren open gesprekken met de kinderen. Er is veel aandacht voor groepsvorming en het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Kinderen ontwikkelen sociale competenties door interactie met anderen gedurende de schooldag. We passen ons doelgerichte aanbod voor sociale vaardigheden proactief aan op de behoeften van de verschillende groepen, waarbij we ook een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van de kinderen. Samen zorgen we voor een prettige leeromgeving. Onze 'Fides'-werkwijze is gericht op het samen bouwen aan zelfvertrouwen. Het aanleren van sociale vaardigheden en het werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling is geen vastomlijnd lesuur, maar een doorlopend proces dat gedurende de hele dag plaatsvindt. 'Fides' is daarom geen methode, maar een integrale aanpak die op elk moment kan worden ingezet. We hanteren dezelfde 'Fides'-taal: kinderen, leerkrachten en ouders spreken dezelfde taal voor een consistente aanpak.
Welke registratiemethoden worden gebruikt om de sociale vooruitgang van leerlingen te monitoren op De Bolderik?
Basisschool De Bolderik maakt gebruik van de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kijk! observatie-instrument
- IEP LVS onderdelen 'Hart' en 'Handen' voor sociaal-emotionele groei
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Bolderik?
Op Basisschool De Bolderik zetten we de volgende methode in voor sociaal-emotioneel leren:
- Leefstijl
Inspectierapport Basisschool De Bolderik: Tevredenheid over Onderwijs en Ontwikkeling
De onderwijsinspectie heeft op 22 januari 2013 een bezoek gebracht aan Basisschool De Bolderik. De inspecteur uitte grote tevredenheid over de algehele kwaliteit van het onderwijs, de individuele zorg en begeleiding voor elke leerling, en de behaalde onderwijsresultaten. Het inspectierapport benadrukt dat De Bolderik een scherp oog heeft voor de ontwikkeling van alle kinderen. Zowel de leerprestaties in de kernvakken als de sociale en emotionele groei worden nauwlettend gevolgd. Hierdoor kan de school effectieve ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben, zowel individueel als in groepsverband.