
Schoolweging
De schoolweging van De Bolderik Heeswijk-Dinther is 26,04 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 95,0% ruimschoots gehaald (inspectienorm: 85%). De school biedt hiermee een stevig basisniveau voor alle leerlingen, inclusief die met extra ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 23,1% vwo (vs. 18,6% regio) en 15,4% havo. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs. 1,0% regio). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo sluit aan op de verschillen binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bolderik Heeswijk-Dinther | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tijdens de schoolloopbaan volgen wij de ontwikkeling van onze kinderen in de volle breedte; dus ook op de ontwikkelingsgebieden die niet in getallen meetbaar zijn zoals sociale redzaamheid, samenwerken, initiatief nemen, zichzelf kunnen presenteren. Ook toetsen wij kinderen op een aantal vakgebieden. Deze resultaten kunnen ons iets zeggen over de ontwikkeling van het kind en spelen een belangrijke rol bij het bewaken van de kwaliteit en het vormgeven van ons onderwijsaanbod. De resultaten van ons onderwijs en van het kind specifiek worden gedeeld met ouders. Analyse op groeps- en kindniveau Om de ontwikkeling van kinderen te volgen kijken en luisteren de leerkrachten goed naar de kinderen in hun groep (observaties en kindgesprekken). Daarnaast maken we gebruik van (methodegebonden en onafhankelijke) toetsen. De groepsleerkracht en de intern begeleider spreken drie keer per jaar alle leerlingen van de groep door tijdens de groepsbesprekingen. De resultaten op groeps- en kindniveau worden dan uitgebreid bekeken en besproken. Vanuit deze besprekingen kunnen plannen voor individuele kinderen voortkomen, ook worden er op groepsniveau doelen geformuleerd waar het lesaanbod op wordt afgestemd. Analyse op schoolniveau (trendanalyses) Naar aanleiding van de resultaten van de methodeonafhankelijke toetsen, maken de IB'er en de vakspecialisten in overleg met het team een trendanalyse om ook over meerdere schooljaren de groepen goed te kunnen volgen. Hier kunnen op schoolniveau aandachtspunten uitkomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (8,3% vs. 11,8% landelijk). 33,3% van de leerlingen presteert boven advies – een sterke prestatie die aansluit bij het zorgvuldige volgsysteem en ontwikkelingsgerichte aanpak zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Vanuit de verbinding gaan wij samen doelbewust op weg met het behoud van ieders eigenheid. Deze kernwaarden omvatten naast ‘Word de beste versie van jezelf!’ alles waar wij op OBS De Bolderik voor staan en hebben betrekking op alle betrokkenen: kinderen, ouders en ons team. We stellen daarbij hoge doelen met hoge verwachtingen en houden drie uitgangspunten in het vizier: We sluiten niemand buiten. We gaan uit van ieders beste bedoelingen. Je bent goed zoals je bent. We richten onszelf op het leerproces van het kind. Als de ontwikkeling van het kind zichtbaar is, dan is dat ons resultaat. We stimuleren veerkracht en zelfvertrouwen, zodat kinderen zelfstandig kunnen leren en handelen en in zichzelf en hun eigen competenties geloven. Op die manier kunnen zij in iedere omgeving de beste versie van zichzelf zijn. Nu en in de toekomst! LEES MINDER
VERBINDING
EIGENHEID
DOELBEWUST
Wat is de werkwijze van De Bolderik voor sociale ontwikkeling?
De Bolderik vindt het belangrijk dat kinderen met plezier naar school komen en zich veilig voelen. Het team heeft een training Pedagogisch Tact gevolgd en er is veel aandacht voor groepsvorming en pedagogisch klimaat. De school probeert het aanbod in sociale competenties proactief aan te passen op de behoeften van de groepen en betrekt de kinderen daarbij.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Bolderik om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Bolderik gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bolderik?
De Bolderik gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.