
Schoolweging
De schoolweging van ’t Palet Heeswijk-Dinther is 27,95 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat significant boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%) ligt. De school garandeert hiermee stevige basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 62,8% een bovengemiddeld streefniveau (vergeleken met 60,5% bij vergelijkbare scholen) en overtreft ruim de signaleringswaarde van 48,6%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-advies (25,7% vs. 16,5% regio). Het aandeel vwo-advies (17,1%) benadert het regionale gemiddelde (18,6%), terwijl praktijkonderwijs (0%) duidelijk onder de vergelijkingsscholen (1,01%) blijft. De combinatie van vmbo-(g)t en havo/vwo-adviezen (57,1%) benadrukt een focus op theoretische doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Bernheze | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden vanuit het CITO leerlingvolgsysteem geanalyseerd. De leerkracht voegt de nodige interventies toe aan het programma voor de komende periode, om zo de hiaten te minimaliseren. Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we met Leerling in Beeld. We geven 2 keer per jaar een schriftelijke rapportage mee aan de kinderen. Naast de rapportage werken we ook met een gesprekscyclus, waarbij de kinderen vanaf groep 4 aanwezig zijn. Dit houdt in startgesprek en twee keer een gesprek naar aanleiding van de resultaten en het welbevinden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,2% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit contrasteert met 25,6% die boven advies presteert (vergelijkbaar met 25,3% nationaal). De school erkent in haar beleid uitdagingen bij doorstroombegeleiding, maar zet in op vroegtijdige signalering.
Sociale ontwikkeling
Op 't Palet komen alle kinderen uit de verf! Op Basisschool ‘t Palet mag je zijn wie je bent en word je gezien zoals je bent. Hier wordt bewust aandacht aan besteed en daarbij spreken we dezelfde taal. Deze taal krijgt o.a. vorm in heldere schoolbrede gedragsverwachtingen. 't Palet is een basisschool die kinderen door eigentijds kwalitatief onderwijs een stevige basis wil meegeven voor het verdere leven. 't Palet streeft naar optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor elk kind. Binnen de mogelijkheden van de school zijn wij gericht op het zo optimaal mogelijk begeleiden van alle kinderen, zodat kinderen met speciale onderwijsbehoeften een geïntegreerd deel van de school zijn.In onze pedagogische visie werken we vanuit drie pijlers: Welbevinden Welbevinden is een basisvoorwaarde om kinderen tot leren te krijgen. Wij streven naar een veilig, inspirerend en stimulerend schoolklimaat, waarin de capaciteiten van de kinderen zo volledig mogelijk benut worden. Het welbevinden en de ononderbroken ontwikkeling van het kind staan daarbij voorop. Verbondenheid Kinderen voelen zich verbonden met de wereld om zich heen. De school is erop gericht om kinderen tot het besef te laten komen dat ze deel uitmaken van een groter geheel. We gaan op zoek naar de verbinding vanuit het kind met de klas, de school, de omgeving en de maatschappij. Betrokkenheid Het is belangrijk dat kinderen evenwichtig opgroeien tot betrokken mensen in een snel veranderende, multiculturele samenleving. We leren kinderen anderen te respecteren,ongeacht hun afkomst, geslacht, ontwikkelingsaspecten en culturele of maat-schappelijke achtergrond. We betrekken kinderen bij de leerstof door zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij het niveau, het tempo, de interesses en de sociale ontwikkeling van het kind. Naast de betrokkenheid van de kinderen stimuleren we de betrokkenheid van ouders bij de school, om de onderwijskansen van het kind te verbeteren. Ouders zien we als partners. Wij vinden het samenwerken met alle betrokkenen (zowel intern als extern) belangrijk, om te komen tot een zo optimaal mogelijke begeleiding voor de leerling. LEES MINDER
Wederzijds respect
Ik mag zijn wie ik ben
Burgerschap
Wat is de werkwijze van Basisschool 't Palet voor sociale ontwikkeling?
Basisschool 't Palet is in schooljaar 2023-2024 gestart met de implementatie van School Wide Positive Behavior Support (PBS). Bij PBS worden gedragsverwachtingen aangeleerd en geoefend. PBS richt zich op het geven van positieve aandacht aan gewenst gedrag en heeft een consequente aanpak bij ongewenst gedrag. Daarnaast werkt de school met Fides, een aanpak gericht op zelfvertrouwen en een veilig groepsgevoel. Ouders worden bij deze aanpak betrokken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Palet gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en het Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.