
Schoolweging
De schoolweging van De Kiem Heesch is 30,90 , met een spreiding van 6,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.99% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30.90).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 68.69% behaalde streefniveaus overtreft De Kiem de inspectienorm (45.5%) ruimschoots. Dit benadrukt de effectiviteit van hun activerende onderwijsmethode, vooral in rekenen waar leerlingen gemiddeld 4.8% hoger scoren dan vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het brede adviesspectrum: 66.66% van de leerlingen krijgt een havo/vwo-gerelateerd advies (vs. 44.39% regio). Tegelijkertijd is 11.11% vmbo-k/gt advies lager dan het regionaal gemiddelde (16.45%). De focus op theoretische leerwegen sluit aan bij de groeiende populariteit onder ambitieuze gezinnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Kiem Heesch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ten minste twee keer per jaar stellen alle leerkrachten, aan de hand van de observaties en toetsresultaten, de groepsresultaten vast. Deze worden besproken met de Intern Begeleider tijdens de groeps- en/of leerlingbesprekingen. Indien de leerresultaten daartoe aanleiding geven bespreken zij het prestatieverloop in relatie tot het pedagogisch/didactisch handelen het prestatieverloop in relatie tot gebruikte methoden het prestatieverloop in relatie tot de mogelijkheden van het individuele kind een andere aanpak De uitkomsten van de analyses worden schriftelijk vastgelegd en besproken met de directeur en waar relevant met de ouders en het team. Afspraken worden omgezet naar ‘nieuwe’ doelen, die in het groepsplan worden opgenomen. We streven ernaar het plan zo actueel moglijk te houden. Onderverdeling van de toetsen die wij gebruiken: Methodegebonden toetsen Daarnaast zijn er voortgangstoetsen. Deze hebben betrekking op de kennisverwerving van de kinderen op het gebied van taal, rekenen, Engels, topografie, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie en verkeer. De resultaten worden bijgehouden en besproken met de kinderen en met de collega-leerkrachten; Toetsen die behoren bij het Leerling Volgsysteem De resultaten van deze landelijk genormeerde toetsen geven onder andere aan waar we, in vergelijking met andere basisscholen, met ons onderwijs staan. We gebruiken hier vanaf schooljaar 2023-2024 de toetsen van CITO Leerling in beeld voor. Het geheel aan toetsgegevens schetst slechts een deel van de ontwikkeling van het kind en daarom dienen ze altijd goed verklaard en geïnterpreteerd moeten worden. We zien de toetsen daarom vooral als een signaal om verder te diagnosticeren of om ons aanbod opnieuw af te stemmen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert boven hun adviesniveau, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. De 50% die op advies presteert, toont realistische advisering. De 25% onder advies is wel ruim dubbel zo hoog als de landelijke 11.81%, wat mogelijk samenhangt met de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
Op De Kiem voelen alle leerlingen zich veilig, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door te reflecteren op eigen gedrag en het effect daarvan op anderen, krijgen onze leerlingen inzicht in zichzelf en hun omgeving. Met zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden, durven en kunnen ze vertrouwen op hun eigen mogelijkheden. Door een waarderende kijk op kinderen, waarbij we focussen op hun talenten en groei, zorgen we ervoor dat alle kinderen met veel plezier naar school gaan! LEES MINDER
Vertrouwen
Samen verantwoordelijk
Waarderend
Wat is de werkwijze van Basisschool De Kiem voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Kiem heeft een protocol 'Sociale Veiligheid' dat jaarlijks wordt geëvalueerd. Leerlingen worden gevolgd via KIJK en een kijkwijzer die is afgestemd op de werkwijze. Deze gegevens worden gebruikt voor het pedagogische deel in het groepsbegeleidingsplan. Op individueel niveau wordt er gewerkt met kindgesprekken en individuele doelen die op zowel sociaal-emotioneel als cognitief vlak gericht zijn. De Kiem heeft een leerteam "sociaal emotioneel" waardoor de focus op het welbevinden en welzijn en de executieve functies van de leerlingen gewaarborgd blijft. Deze werkgroep richt zich op de kindgesprekken en -plannen, positieve groepsvorming, de zichtbaarheid van de interne contactpersoon in de school, ontwikkeling van executieve functies, talentontwikkeling en het talentgericht kijken naar kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Kiem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kiem gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Kijkwijzer Sociaal emotioneel.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Kiem?
Basisschool De Kiem gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Taakspel, Fides, Wijzer in executieve functies.