
Schoolweging
De schoolweging van De Windwijzer Heerlen is 31,02 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van basisondersteuning, ondanks de relatief hoge schoolweging. Het percentage ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (45,1%) ligt net boven de signaleringswaarde van 43,5%, maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie. De school zet extra in op maatwerk, zoals blijkt uit het adaptieve ADIT-testprogramma in groep 6.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn breed gespreid: 21,9% vmbo-k (vs. 9,2% regio) en 18,8% havo (vergelijkbaar met 16,1% regio). Opvallend is het lagere vwo-advies (6,3% vs. 18,6% regio). Toch stroomt 25% door naar havo/vwo volgens recente uitstroomcijfers, wat wijst op doorlopende ontwikkelkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Windwijzer Heerlen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.2 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. Ook geven methode geboden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we volgens plan de Leerling In Beeld toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. We gebruiken observaties en toetsen als bronnen voor formatief handelen (we toetsen immers niet óm te toetsen). Medio/ eind groep 6 nemen wij in groep 6 de ADIT af bij alle leerlingen (met toestemming van ouders). De schoolzelfevaluatie: Met behulp van het LeerlingVolgSysteem behorend bij Leerling In Beeld kan de leerkracht en intern begeleider verschuivingen en trends in de resultaten signaleren op leerling, groeps -en schoolniveau, waarna er gericht actie ondernomen kan worden. Aan het eind van ieder schooljaar wordt er een rapportage gemaakt van de leeropbrengsten op basis van de resultaten op de methodeonafhankelijke toetsen (in maart en juli). Daarnaast vindt er ook een evaluatie van de Eindtoets plaats. Naar aanleiding hiervan kunnen (in overleg met de leerkracht) vervolgbeslissingen worden genomen ten aanzien van de inhoud en vormgeving van het onderwijsleerproces, zoals aanpassing van het programma of actie in een bepaalde groep. De schoolzelfevaluatie wordt in het team bekeken en besproken. De groepsbesprekingen: Er zijn vijf groepsbesprekingen per schooljaar. Per groepsbespreking ligt de focus op een of meerdere relevante onderdelen rondom de ontwikkeling van de individuele leerlingen én van de groep als geheel. De leerkracht maakt (in overleg met de intern begeleider) een gerichte analyse van de betreffende toetsen, waarna de gegevens op grond van de beschikbare informatie (uit data en reflectie op het eigen leerkracht handelen) worden geïnterpreteerd. Deze gegevens worden vervolgens besproken, waarna specifieke leerdoelen worden geformuleerd en vorm en inhoud wordt gegeven aan de uitvoering. De intern begeleider initieert en faciliteert de bespreking. De leerkracht neemt steeds meer regie over de inhoud, ondersteund door de intern begeleider. In alle groepsbesprekingen wordt besproken: -Terugblik op de afgelopen periode a.d.h.v. de afspraken vanuit de leerlingenzorg- en toets kalender. -In de module zelfevaluatie van het LVS bekijken we de opbrengsten vanafgenomen toetsen op leerling -en groepsniveau. -We bekijken of de streefdoelen behaald zijn. -Welke acties zijn er nodig op groepsniveau? Deze acties worden beschreven in de diepte-analyse. -Welke acties zijn er nodig op kindniveau? Deze acties worden beschreven in ParnasSys (vanaf ondersteuningsniveau 3 in een plan in ParnasSys en op ondersteuningsniveau 1 en 2 in de onderwijs -en ondersteuningsbehoefte in ParnasSys).. Meer- en hoogbegaafde leerlingen Om ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen een passend onderwijsaanbod te verzorgen is het belangrijk deze leerlingen te signaleren. Naast informatie vanuit peuterspeelzaal, ouders en/ of observaties in de klas, gebruiken we op basisschool De Windwijzer het instrument DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid). Voor alle leerlingen wordt in de groepen 1, 3 en 5 de quickscan afgenomen. Indien uw kind vanuit deze quickscan als mogelijke doelgroep-leerling naar voren komt, wordt met de ouders contact opgenomen om de signalering gezamenlijk verder af te ronden en te bespreken. Samen met de specialist (hoog)begaafdheid wordt indien nodig een passend onderwijsaanbod vormgegeven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
72,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). Het percentage onder advies (13,6%) is iets hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De school hanteert een ‘kansrijk adviesmodel’ met heroverweging via doorstroomtoetsen, wat terugziet in 13,6% bovenadviezen.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid bieden en voelen, daarbij mogen zijn wie je bent, zijn belangrijke aspecten om jezelf te ontwikkelen. Wij vinden het van groot belang dat leerlingen, leerkrachten en ouders zich gezien, gehoord en geaccepteerd voelen en dat ze ervaren dat ze erbij horen. We vinden het fijn dat ouders hun kinderen aan onze expertise toevertrouwen. Het is van groot belang om als ouders en school in wederzijds vertrouwen samen te werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Door vertrouwen uit te spreken en uit te stralen naar de kinderen, groeit het zelfvertrouwen. Ook als collega’s hebben we vertrouwen in elkaar; dit wordt ervaren in de goede, gelijkwaardige samenwerking. Op school ontmoet je leeftijdgenoten, het is een plek waar je kennis maakt met verschillen in normen, waarden en omgangsvormen in onze samenleving. Leerlingen krijgen de ruimte om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken. Ook worden zij gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen. ----- Onze kernwaarden zijn richtinggevend voor de wijze waarop wij ons burgerschapsonderwijs vormgeven. We vinden het belangrijk dat kinderen vaardigheden leren die ze nodig hebben om met veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid te participeren in de maatschappij. Er wordt vanaf schooljaar 2024-2024 gewerkt met een burgerschapsplan waarin alle ambities, doelen en activiteiten op school, passend bij burgerschap, zijn vastgelegd. De aandachtsfunctionaris monitort en borgt het burgerschapsonderwijs op De Windwijzer en zorgt dat de school aansluit bij actuele ontwikkelingen rondom dit thema. Meer informatie over burgerschap & sociale cohesie leest u hier: Burgerschap & Sociale cohesie LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer werkt sinds 2017-2018 met de methodiek SWPBS (School Wide Positive Behaviour Support). SWPBS is een aanpak voor alle leerlingen, gebaseerd op de kernwaarden veiligheid, vertrouwen en respect. Gedragsverwachtingen worden duidelijk benoemd, visueel gemaakt en aangeleerd. Er wordt een beloningssysteem gehanteerd en consequenties volgen bij ongewenst gedrag. De school hanteert een protocol 'omgaan met (on)gewenst gedrag', past de SWITCH methodiek toe en hanteert het Pestprotocol. Jaarlijks worden vragenlijsten van Viseon gebruikt om de sociale opbrengsten in kaart te brengen. Van groep 6 t/m 8 wordt jaarlijks de Vensters Leerlingtevredenheid vragenlijst afgenomen. Ouders- en teamvragenlijsten worden eens per twee jaar afgenomen. Er is een samenwerking met 'Handle with Care' waarbij leerlingen de juiste gesteund krijgen na politie contact.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer?
Rooms Katholieke Basisschool De Windwijzer gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), SOEMO-kaarten, Effectieve conflicthantering en, waar nodig, extra aanbod op basis van behoeften voor sociaal-emotioneel leren.